جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
دوشنبه 29 بهمن 1397 / 12 جمادي الثاني 1440 / a 18 Feb 2019    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
فرهنگ و سينما
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 03 شهريور 1386 - ساعت 11:08
شماره خبر: 100004100368
شهرام ناظري از پاواراتي بالاتر است
جام جم آنلاين: فارس: هفته نامه لوسآنجلس ویکلی در مقالهای راجع به «شهرام ناظری» او را خوانندهای بزرگ نامید و عنوان کرد که او از «پاواراتی» مقام بالاتری دارد.

در این گزارش آمده است:«شهرام ناظری» با اندکی مبالغه در ایران به عنوان بلبل فارسی و پاواراتی ایران معروف است اما اجرایی که هفته قبل در سالن دیزنی برگزار شد ، نشان داد که این القاب نمیتواند قدرت و قوتی را که در صدای اوست به خوبی وصف کند.
هفته نامه لوسآنجلس ویکلی در ادامه نوشت: برنامه با دو اجرای گروهی شروع شد. پنج نوازنده در اجرای اول و هفت نوازنده در دومین اجرا که موسیقی را که «حافظ» پسر «شهرام ناظری» تصنیف کرده بود اجرا می کرد و تلفیقی از سازهای ایرانی و غربی را به نمایش می گذاشت. اما چیزی که این موسیقی را زیبا و فاخر می کرد، صدای «شهرام ناظری» بود.
این گزارش میافزاید: القابی چون بلبل و پاواراتی البته زیبا اما ناکافی است چون بسیار دور از سادگی پر رمز و راز صدای «شهرام ناظری» است. البته صدای «ناظری» به دلربایی صدای بلبل است اما محدوده صدایش حتی برای کسی که زبان او را نی فهمد از ورای تجربیات معمولی موسیقی می گذرد و تجربهای پراحساس را برای شنونده به ارمغان می آورد.
به نوشته این هفته نامه «ناظری» مثل پاوارتی یک خواننده تنور نیست اما صدایش با انعطاف جادویی که دارد گاه در حد یک زمزمه می شود و گاه با حجمی بسیار زیاد شنونده را در خود غرق میکند.
لوسآنجلس ویکلی در مورد صدای ناظری نوشت: «شهرام ناظری» مثل یک خواننده جاز صدای خود را به خوبی با فراز و فرود شعر و موسیقی هماهنگ کرده است و توانسته فضای صوتی خوبی را برای یک تصویرسازی با صدا برای شنوندگان فراهم کند.
به نوشته این هفته نامه آمریکایی یکی از بخشهای جذاب برنامه وقتی بود که «شهرام ناظری» با سه تار خود روی صحنه حاضر شد و شروع به خواندن آواز کرد که البته این روش آواز خوانی برای ایرانیان حاضر در آنجا بسیار آشنا بود. اما چیزی که بیش از همه جالب بود ملودی زیبا و آهنگین ساز ایرانی او و شباهت این آهنگ به نواهایی بود که می توان در موسیقی عامه پسند هر فرهنگی یافت.
در پایان این گزارش آمده: هدف «حافظ ناظری» از نوشتن سمفونی رومی زدن پلی میان فرهنگ شرق و غرب بوده است. بدون اینکه هیچ کدام از سازها اثر دیگری را خنثی کند و می توان گفت او در این زمینه موفق بوده است.
«حافظ ناظری» در گفتوگو با فارس در خصوص این گزارش گفت:بازتابهای این گزارش در اینجا بسیار زیاد بوده است چون هیچ کس باور نمیکند که نشریه معتبری چون لوسآنجلس ویکلی «شهرام ناظری»را بالاتر از پاواراتی بداند.
وی افزود: برای اولین بار در تاریخ موسیقی خاورمیانه و از میان 300 کنسرتی که هر هفته در لوس آنجلس برگزار می شود لوسآنجلس ویکلی این کنسرت را به عنوان مهمترین خبر هنری هفته انتخاب کرد و من نیز جوانترین آهنگسازی هستم که این نشریه تا به حال با او گفتوگو کرده است.
«شهرام ناظری» به همراه پسرش از 26 مرداد با ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس ، سمفونی رومی را به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا در سالن کنسرت والت دیزنی اجرا کرد.
ارکستراسیون «ناظری» برای اجرای این اثر ، ترکیبی است از هفت ساز مختلف که دوساز غربی چلو و ویولا ، سه تار و دف ایرانی و دمام هندی سازهای آن هستند.

نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):