جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
شنبه 04 اسفند 1397 / 17 جمادي الثاني 1440 / a 23 Feb 2019    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
راديو و تلويزيون
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 آذر 1383 - ساعت 12:33
شماره خبر: 100004170434
با سيد سعيد رحماني نويسنده سريال «سايه آفتاب»
جام جم آنلاين: از سید سعید رحمانی ، نویسنده جوان سینما و تلویزیون در ماه رمضان امسال سریال «رسم عاشقی» (از نوشته های او) را دیدیم ؛ یک سریال تاریخی اجتماعی که به زوال یک طبقه اجتماعی می پرداخت.

حالا از این نویسنده پرکار، سریالی دیگر بر صفحه کوچک تلویزیون نقش می بندد به نام «سایه آفتاب» که پیش از این گذر عاشقی نام داشت.
از پخش سایه آفتاب مدت زیادی نمی گذرد، اما با حضور انبوه بازیگران جوانی چون پژمان بازغی ، حامد بهداد، آناهیتا همتی ، رزیتا غفاری ، یوسف تیموری و... انتظار استقبال مخاطبان جوان دور نمی نماید ولی باید منتظرماند.


ظاهرا بعضی قسمتهای سریال سایه آفتاب به لحاظ زمانی مانند رسم عاشقی است.
نه. رسم عاشقی به حوادث 1320 مربوط است ، ولی سریال سایه آفتاب وقایع سالهای 37 تا 43 را روایت می کند. هیچ مشابهت مضمونی ندارد.
فقط در این قصه قرار است ببینیم چه بوده ایم و الان چه هستیم. درواقع می خواهیم لحظات انتخاب را که در زندگی آدم سرنوشت ساز است ، تصویر کنیم ، چون می دانید هر آدمی در زندگیش لحظات مهم و محدودی برای انتخاب دارد و موضوع تعیین کننده ، انتخاب درست و صحیح است که آینده مثبت را برای او رقم می زند حتی اگر گذشته منفی داشته باشد.

چنین داستانی که در 3 زمان مختلف اتفاق می افتد دست تو را نمی بست. برای ایجاد جذابیت و این که مخاطب با حوادث داستان درگیر باشد؛
خیلی دشوار بود، ولی خودم عاشق تجربه های جدید هستم. حفظ خط داستانی و انسجام دراماتیک با این مقاطع مختلف زمانی بسیار دشوار بود، ولی فکر می کنم از پس آن برآمده ام.

چرا دشوار بود؛
برای این که شما در سریال با توجه به فرمول درام ناگزیر به داشتن یکی دو شخصیت اصلی هستید و پیگیری مخاطب از طریق همراهی این چند شخصیت اصلی و برجسته است با توجه به تغییر مقطع زمانی ناگزیر به تغییر شخصیت اصلی هستید و نشاندن مخاطب برابر تلویزیون در این مقاطع داستانی ظرافت هایی را می طلبد که اندکی قصور در آنها به قیمت از دست دادن مخاطب است.

در این نوع فیلمنامه ها به هر حال بحث دیالوگ نویسی مطرح است. برای رسیدن به نتیجه مورد علاقه ات چه فرآیندی را طی می کنی.
برای من دیالوگ نویسی خیلی مهم است و من این موضوع را در سریال های رسم عاشقی و معما ثابت کرده ام و بشدت سعی می کنم دیالوگ هایم از شکل مکالمه معمولی و بی خاصیت دور شده و به گفتگویی چالشی و پرافت و خیز تبدیل شود.
معمولا آن موضوعی را که مورد صحبت کاراکترهاست با دیالوگ های مستقیم می نویسم. بعد در بازنویسی ، آن سکانس را به شکل چالشی و دراماتیک درمی آورم. در واقع تمام سکانس ها چند باره نوشته می شوند، چون به کلام ، نحوه ادای کلام و هارمونی دیالوگ بشدت معتقدم و به نوعی روی آن وسواس دارم.

از نتیجه کار بخصوص دیالوگ ها راضی هستی؛
بله. این دیالوگ ها با اجرای خوب کارگردان و ریتم مناسب بازی بازیگران خودش را نشان داده است.

این دومین همکاری تو با محمدرضا آهنج است. آنچه در حال حاضر از تلویزیون پخش می شود توقعات تو را برآورده کرد؛
من و تیم سازنده کاملا کنار هم بودیم و سعی می کردیم سرصحنه تا حد مقدر حضور داشته باشیم و هر پیشنهادی را از طرف دوستان دست اندرکار پروژه جدی می گرفتیم. حتی کوچکترین دیالوگی که از طرف بازیگران مطرح می شد، بررسی می کردیم.
به عنوان مثال حامد بهداد، بازیگر نقش رضا وقتی از توانمندی های خود در ورزش باستانی و آواز خواندن برایم گفت سعی کردیم از این توانمندی ها برای هر چه پررنگ تر شدن درام استفاده کنیم.

در این جور سریال ها به هر حال قرار است تحولی صورت گیرد. شخصیت پردازی شما برای این که این آدمها هرچه بیشتر باورپذیر باشند، چگونه بود؛
سعی کردم آدمها و کاراکترها مابه ازای بیرونی و ملموس داشته باشند و فقط من به عنوان نویسنده آن را دراماتیک کنم.
دوست دارم قهرمان قصه هایم از اقشار متوسط به پایین اجتماع باشند، چون مردم با این اقشار آشنایی دارند و به این دلیل برای آنها قابل باور است.

شکل گیری این جور قصه ها ابتدا به چه ترتیب است ؛ از شخصیت شروع می شود، از حادثه شروع می شود یا عوامل دیگری در این ارتباط دخیلند؛
این قصه را از یک موقعیت خاص نوشتم. من به تم حر و حوادثی که برای او به وجود آمد، علاقه مند بودم و به نوعی ریشه های مردمی انقلاب برای من در این کار خیلی مهم بود و تلاش کردم آن را به این صورت ارائه کنم که شعاری و دور از ذهن هم نباشد.

مهدی غلامحیدری
gholamheydari@jamejamonline.ir


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):