جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
شنبه 04 اسفند 1397 / 17 جمادي الثاني 1440 / a 23 Feb 2019    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
راديو و تلويزيون
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 19 آبان 1381 - ساعت 15:12
شماره خبر: 100004205485
نظرسنجي از مردم تهران درباره سريال گل مرداب
جام جم آنلاين: تلویزیون به عنوان یکی از پرطرفدارترین وسایل ارتباط جمعی ، هدفش انتقال پیامهای
مختلف به مخاطبانش است و همواره کوشش کرده است که با ساخت برنامه هایی در این زمینه ، قبح و زشتی اعتیاد را به تصویر بکشد. یکی از این برنامه ها، سریال «گل مرداب » بود که سه شنبه ها ساعت 7شب از شبکه 5سیما پخش می شد. به منظور کسب اطلاع از نظر بینندگان درباره این سریال تلویزیونی ، اداره کل پژوهش های اجتماعی و سنجش برنامه ای مرکز تحقیقات صدا و سیما به اجرای طرح نظرسنجی از مخاطبان تهرانی اقدام کرده است . فرناز ستاری پژوهشگر این طرح بوده که خلاصه نتایج این بررسی به شرح زیر است : 41درصد پاسخگویان به نحوی بیننده سریال گل مرداب بوده و 59درصد آنان ، این سریال را تماشا نکرده اند. زنان بیشتر از مردان و افراد در گروه سنی 15-19سال بیشتر از سایر افراد در گروههای سنی دیگر بیننده این سریال بوده اند. با افزایش سن ، از میزان بیننده این سریال کاسته شده است ، به طوری که افراد در گروه سنی 50سال و بالاتر کمتر از سایر افراد در گروههای سنی دیگر بیننده این سریال بوده اند. افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان و دیپلم بیشتر از سایر افراد در گروههای تحصیلی دیگر، دانش آموزان بیشتر از سایر افراد در گروههای شغلی دیگر و افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل بیننده سریال تلویزیونی گل مرداب بوده اند. 42درصد بینندگان ، بیننده بعضی قسمتهای سریال «گل مرداب » بودند. 42درصد آنان بیشتر قسمتها ( 7-13 قسمت ) و 16درصد همه قسمتهای این سریال را دیده اند. زنان بیشتر از مردان و افراد بازنشسته بیشتر از سایر افراد در گروههای شغلی دیگر بیننده همه قسمتهای این سریال بودند. در مجموع می توان گفت میانگین تعداد قسمتهای دیده شده از این سریال 8قسمت است . «وقت نداشتن » و «اطلاع نداشتن از پخش این سریال » از عمده ترین دلایل غیربینندگان بوده است . 45درصد بینندگان ، سه شنبه ها سریال گل مرداب را تماشا می کردند. 39درصد «جمعه شبها» و 16درصد «هر 2بار» (هم سه شنبه ها و هم جمعه شبها) به تماشای این سریال می نشستند. از نظر 34درصد بینندگان ، مهمترین پیام این سریال «نشان دادن چگونگی اعتیاد جوانان و مبارزه با موادمخدر» بوده است . «هشدار دادن به جوانان که از مواد مخدر دوری کنند» ( 18درصد)، «مراقب بودن جوانان » ( 7درصد) و «خودداری از دوستی با افراد ناباب » ( 5درصد) از این نظر در مراتب بعدی قرار گرفته اند. 73درصد بینندگان در حد «زیاد و خیلی زیاد» و 27درصد آنان در حد «کم ، خیلی کم » و یا اصلا این سریال را در نشان دادن مضرات اعتیاد جوانان به موادمخدر موفق دانسته اند. زنان بیشتر از مردان و افراد بیسواد و دارای تحصیلات ابتدایی بیشتر از سایر افراد در گروههای تحصیلی دیگر، این سریال را در این زمینه در حد زیاد و خیلی زیاد موفق دانسته اند. گفتنی است با افزایش تحصیلات از این میزان موفقیت کاسته می شود. از نظر 12درصد بینندگان ، سریال گل مرداب در حد «زیاد و خیلی زیاد» و از نظر 44درصد آنان ، این سریال درحد «کم و خیلی کم » بدآموزی داشته و از نظر 44درصد بینندگان ، این سریال «اصلا» بدآموزی نداشته است . افراد در گروه سنی 40-49 سال بیش از سایرین اذعان داشته اند که این سریال ، در حد «زیاد و خیلی زیاد» بدآموزی داشته است . عمده ترین بدآموزی این سریال از نظر کسانی که معترفند این سریال در حد «خیلی زیاد، زیاد و کم » بدآموزی داشته است ، «نشان دادن جاسازی و حمل موادمخدر و اعتیاد به طور واضح » ( 50درصد) است . 78درصد بینندگان در حد زیاد و خیلی زیاد و 22درصد آنان در حد «کم و خیلی کم » از این سریال خوششان آمده است . افراد بیسواد و دارای تحصیلات ابتدایی بیشتر از سایر افراد در گروههای تحصیلی دیگر از این سریال خوششان آمده است . گفتنی است با افزایش تحصیلات ، میزان رضایت بینندگان از این سریال کاهش می یابد به طوری که افراد با تحصیلات عالی کمتر از سایر افراد در گروههای تحصیلی دیگر، از این سریال خوششان آمده است . عمده ترین موردی که بینندگان به عنوان مهمترین نقطه قوت به آن اشاره کرده اند، «آموزنده و هشداردهنده بودن سریال » ( 15درصد) است . «به تصویر کشیدن کراهت و مضرات اعتیاد و بیهودگی معتادان » ( 13درصد)، «بازی خوب هنرپیشه ها» ( 8درصد) و «موضوع خوب سریال » ( 7درصد)، از دیگر نقاط قوت این سریال هستند که از سوی بینندگان عنوان شده اند. 25درصد بینندگان معتقدند که این سریال «نقطه ضعف نداشت »، «بدآموزی داشتن سریال » ( 9درصد)، «بازی بد هنرپیشه ها» ( 7درصد) و «موضوع سطحی و بی محتوای سریال » ( 7درصد) از جمله نقاط ضعف این سریال بودند که از سوی بینندگان عنوان شدند. 73درصد پاسخگویان معتقدند ساخت سریال در زمینه اعتیاد جوانان به مواد مخدر در حد «زیاد و خیلی زیاد» می تواند در پیشگیری اعتیاد موثر باشد. پاسخگویان در گروه سنی 50سال و بیشتر ( 81درصد) بیشتر از سایر افراد در گروههای سنی دیگر این تاثیر را در حد زیاد و خیلی زیاد دانسته اند. همچنین کسانی که سریال گل مرداب را تماشا کرده اند، بیشتر از کسانی که بیننده این سریال نبوده اند، میزان تاثیر ساخت سریال در زمینه اعتیاد جوانان به مواد مخدر در پیشگیری اعتیاد را در حد زیاد و خیلی زیاد دانسته اند. 40درصد پاسخگویان اظهار کرده اند که صدا وسیما برای آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات اعتیاد، در زمینه «ساخت سریال های متنوع » بهتر عمل کرده است . زنان بیشتر از مردان ( 48درصد در مقابل 37درصد) و افراد بیسواد و دارای تحصیلات ابتدایی ( 48درصد) بیشتر از سایر افراد در گروههای تحصیلی دیگر اظهار کرده اند که صدا و سیما برای آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات اعتیاد، در زمینه «ساخت سریال های متنوع » بهتر عمل کرده است . همچنین کسانی که بیننده سریال گل مرداب بوده اند، بیشتر از غیر بینندگان این سریال ، به این مساله معترفند.

نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):