جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
پنجشنبه 02 اسفند 1397 / 15 جمادي الثاني 1440 / a 21 Feb 2019    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
راديو و تلويزيون
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
جمعه 23 فروردين 1381 - ساعت 15:26
شماره خبر: 100004218234
کوچه اي که بن بست نيست
جام جم آنلاين: سریال کوی دامون تولید موسسه فرهنگی هنری سیما فیلم است که ساعت 22 چهارشنبه ها از شبکه اول سیما پخش می شود کوی دامون روایت زندگی پردردسر و رمزگونه نسل جوانی است که در هر قسمت سریال و یا دو قسمت آن یک قصه و یک زندگی دنبال می شود
دانشجویان شهرستانی از استان های مختلف کشور وارد خوابگاه خودگردان کوی دامون می شوند که شامل دو بخش دختران و پسران است آنها ابتدا یکدیگر را می شناسند و در برخوردهای اولیه ، خصوصیات شخصیتی هر کدام مشخص می شود. این سریال که مشکلات نسل جوان مستقر در خوابگاه )نمونه جامعه کوچک ( را بررسی می کند، شخصیت های متفاوتی دارد. این اشخاص حادثه می آفرینند، درس می دهند، زندگی می کنند، عاشق می شوند، درگیر می شوند و در نهایت مشکلات هم را حل می کنند شخصیت های ثابتی در فیلم وجود دارند و شخصیت های فرعی و گذرایی هم هر بار وارد می شوند؛ حادثه و ماجرایی می آفرینند و از نظر ناپدید می شوند هر کدام از این بچه های شهرستانی مشکلاتی دارند و هر بار یک شخصیت جدید که یک ماجرای جدید را وارد خوابگاه می کند، بررسی می شود و رفتار و اعمال او که گذراست ، بر شخصیت افراد ثابت تاثیر می گذارد و در ضمن مقایسه ای هم میان آنها صورت می گیرد و آنها هم بر او تاثیر می گذارند. گاهی شخصیت فرعی حذف و گاهی جذب می شود و به شخصیت ثابت تبدیل می شود برداشت ها از شخصیت افراد در این سریال به طور عملی بررسی می شود و نشان میدهد که هر آنچه چشم در ظاهر می بیند، درست نیست.جوان باید یاد بگیرد که علت یابی کند و ظاهربین نباشد، به احساسات و عواطف پاک خود احترام بگذارد و کاری را که درست است ، انجام بدهد هر بار سعی می شود مشکلات و مسائل و روحیات یک فرد از یک قشر با یک طرز فکر و نگاه بررسی شود ماجرا حول محور عشق نگار و هادی که شخصیت های محوری و اصلی فیلم هستند دور می زند و وقتی آنها با فراز و نشیب های بسیار ازدواج کردند، با هم درگیر مسائل همکلاسی های خود می شوند و با شخصیت قوی و پخته خود، راهنما و حلال مشکلات آنها می شوند. صمیمیت نگار با برادرش عادل که همیشه یار و یاور او بوده ، نقش موءثری در شکل گیری ماجراهای اصلی و فرعی قصه است نگار که دانشجوی فلسفه است ، با همسرش هادی پای ثابت سریال هستند و غلتک آن را با حوصله و صبر به جلو می رانند قصه آدمهای فیلم به طور همزمان و موازی از نظر ساختار قصه با هم دنبال می شود سریال یک خط اصلی دارد و هر بار یک قصه بررسی می شود؛ اما آدمهای همیشگی و ثابت هم قصه خود را دارند که در تلفیق با ماجراهای دیگر، پیچیدگی و در عین حال شیرینی در نتیجه گیری نهایی را باعث می شوند در قسمتهای اول برنامه ، پس از معرفی فضا و شخصیت ها، درگیر ماجراهای اصلی شدیم و ماجراهای فرعی تکمیل کننده آنها در قسمتهای بعدی بود در هر قسمت ، مسائل میان زوجهای قصه و دانشجویان ثابت بررسی می شود و روابط هر بار کاملتر می شود و هر شخصیت و ماجرای فرعی که وارد قصه می شود، روابط را گسترده تر و ماجرا را کاملتر می کند فرعیات باعث می شود که اصلی ها بیشتر همدیگر را بشناسند و از طرفی کاملتر شوند تاثیر فرعی ها دایم و عمقی است و هر چه پیش می رویم ، اشخاص و قصه کاملتری خواهیم داشت.به هر حال زندگی در حال گذر است و ما هستیم که باید دقت کنیم تا جا نمانیم و این کاملا در قصه مشهود است در این خوابگاه روابط، مسائلی را روشن می کند؛ از جمله تاثیر آدمها روی یکدیگر و توجه نکردن صرف به ظاهر افراد و اعمال آنها؛ اینها را نسل جوان در این سریال یاد می گیرد ایجاد فضای دراماتیک مناسب با توجه به موضوع و حس و حال قصه ، انتقال حس و پیام را راحت تر می کند عنصر تصادف در فیلمنامه بارز است ؛ اما گاهی تصنعی می شود قرار دادن پرسوناژها در موقعیت های خاص ، باعث می شود که مقایسه میان آنها و شرایط ایشان به طور منطقی صورت گیرد و نتیجه گیری شود و از طرفی این موقعیت طوری ایجاد می شود که مخاطب در حالت تعلیق که نتیجه پیش بینی یک کشمکش احتمالی است قرار گیرد.ارائه اطلاعات در هر مرحله به نسبتی است که مخاطب برای شناخت بیشتر شخصیت ها و دانستن عاقبت ماجرا مجبور است داستان را دنبال کند و در ضمن این نحوه بیان و ارائه اطلاعات باعث نوعی پیشداوری درباره یک شخصیت و یا موقعیت می شود که معمولا غلط از آب در می آید و همین مساله ، پیشبرنده ماجرای قصه است و به نوعی درگیری درونی در زیر متن منتهی می شود معمولا هر قصه سریال دو قسمتی است و در هر قسمت اول هر قصه گره افکنی می شود و در لحظه خاصی در قسمت دوم گره گشایی می شود و پیشداوری ها به اطلاعات درست تغییر می کند و از آن به بعد مخاطب به بررسی نتایج می پردازد و با خیال راحت مسائل را تجزیه و تحلیل می کند ارائه اطلاعات کلیدی تا آخرین لحظات صورت نمی گیرد و مجموعا به پرسشی که در ابتدا مطرح می شود، در پایان آن پاسخ می دهد و کنجکاوی ذهن تماشاگر برای دستیابی به پاسخ این پرسش ، درگیری ظریف و شیرینی در ذهن ایجاد می کند استفاده از هنرپیشگان غیر حرفه ای که از دانشجویان هستند، ماجرا را قابل باور و ملموس کرده است ترکیب بندی در هر قاب تصویر، حساب شده و با استفاده از دقت در موضوع قصه متناسب با شخصیت افراد درگیر ماجراست انتخاب تیتراژ از تصاویر پشت صحنه و سیاه و سفید، ایده جالبی است موسیقی فیلم با ریتم آرام و خاص خود، حسی نوستالژیک به مخاطب می دهد: احساس غربت یک عده جوان دور از خانواده در شهری بزرگ و جامعه ای بی رحم استفاده از تکنیک های دیداری و شنیداری برای القای معانی ، بسیار به چشم می خورد؛ مثل استفاده از فلاشبک و صحنه های کابوس و رویا. قاب تصویرها مناسب و نورپردازی همراه با حسها و موضوعات درونی سریال است وجود عنصر طنز در سریال ، درگیری های تلخ ، مشکلات و کنشها و واکنش ها را قابل هضم و روان می کند دو برادر دوقلوی همسان اما متفاوت، که نگهباناندو خوابگاه مجزا هستند، از جمله شخصیت های جالب و کمیک فیلم هستند البته جواد، دانشجوی تئاتر هم سنگینی بار دراماتیک و احساسی و مشکلات جوانان دانشجوی فیلم را با روحیه طنزآمیز و شاد خود کمتر می کند این سریال می تواند شروعی خوب در برنامه سازی درباره جوانان و مشکلات و مسائل آنها باشد؛ نسلی که دردمندانه به آینده خود و کشورش چشم دوخته و دوست دارد روی پای خود بایستد، اما مشکلات زیادی سر راهش وجود دارد؛ نسلی که پیرو عقل است و حق انتخاب دارد؛ شک می کند اما به یقین می رسد این سریال در ارائه پیامهای متفاوت و مورد پذیرش نسل جوان ، پا به عرصه می گذارد که تا به حال اگر نگوییم در هیچ ، در کمتر سریالی دیده شده است کوی دامون تصویر نسلی است که دنیا را آن طور که هست ، می بیند و نمی خواهد غیر معقول عمل کند؛ نسلی قوی و پیشتاز و رو به آینده که واقع بین اما حقیقت شناس است کوی دامون در نمایش شخصیت های سازنده نسل جوان معاصر موفق است ؛ اما می توانست موفقتر هم باشد.

نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):