جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
سه شنبه 23 مهر 1398 / 15 صفر 1441 / a 15 Oct 2019    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
فرهنگ و سينما
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 26 آبان 1380 - ساعت 21:38
شماره خبر: 100004225111
به خاطر سالگرد تولد فرانچسکو رزي فيلمساز ايتاليايي
جام جم آنلاين: فیلم سه برادر زمانی که به نمایش عمومی درآمدبا استقبال بی نظیری روبه رو شد
ترور دستمایه اصلی این فیلم استرزی در سال 1948 به طور ناگهانی همراه فرانکو زفیره لی از سوی لوکینو ویسکونتی به عنوان دستیار کارگردان انتخاب شد و در خلق فیلم زمین می لرزد یکی از نخستین آثار تاثیرگذار سینمای نئورئالیسم ایتالیا که در سیسیل فیلمبرداری شد قدم به دنیای سینما گذاشت او سالها در دو فیلم بلیسها1951 و سنسو1953 و همچنین در فیلمهای دیگری از رافائلو ماتارازو، امر، آنتونیونی ، جانینی و مونیچلی به عنوان دستیار کارگردان به کار در سینما پرداخت در سال 1951 بود که رزی با سوزو چکی - دامیکو به عنوان نویسنده فیلمنامه سنسو همکاری کرد.در سال1949 زمانی که جو فردو آلساندرینی از ادامه فیلمبرداری فیلم "پیراهن سرخها" که داستانش درباره سقوط رم بود، منصرف شد، فرصتی برای رزی پیش آمد که در مقام کارگردان صحنه هایی از این فیلم را کارگردانی کند و به وضعیت آشفته فیلم سامانی بدهد.رزی از اواخر سال 1956 با همکاری ویتور گاسمن توانست اولین فیلمش را که اقتباسی از نمایشنامه ای از ژان پل سارتر بود، جلوی دوربین برد و فیلم به یاد ماندنی "کین " را در سال 1957 به تصویر کشید رزی پس از فعالیت های پی در پی در زمینه سینما و با کسب تجربه و کارآموزی از بزرگان سینمای ایتالیا در سال 1958 نخستین کار مستقل خود "مبارزه " )در ایران مشهور به فریاد( را ساخت . رزی در این فیلم توانسته بود بخوبی و راحتی زندگی گنگسترها در بازار میوه فروشان ناپل را به صورت سرگرم کننده و با تکنیکی قابل قبول در قالبی ملودرام و داستانی عاشقانه که بیشتر به جنبه های گیشه توجه داشت، خلق کند."دستفروشان " در1959 نیز فیلمی همسطح و هموزن مبارزه بود؛ قصه این فیلم تاکید بر مساله مهاجران جنوب ایتالیا و زندگی سیاه آنان داشت . رناتو سالواتوره در دستفروشان در نقش دستفروشی دوره گرد و ژنده پوشی به ایفای نقش پرداخت که به زنی میلیونر )بلیندا لی ( دست می یابد که عاقبت به نقطه شروع زندگیش که همان فقر است باز می گردد و هر آنچه را که به دست آورده از دست میدهد.با این که این دو فیلم توانستند جوایزی برای رزی کسب کنند، اما فیلم سالواتوره جولیانو در سال 1961 که غیر از رزی ، رارزی ، سوزوچکی دامیکو و... فیلمنامه اش را نوشته بودند، توانست با حضور انبوهی از بازیگران غیر حرفه ای که تمام صحنه هایش در سیسیل فیلمبرداری شده بود، رزی را به عنوان سینماگری دانا در ایتالیا ودنیا بشناساند.دستها روی شهر در1963 که در آن "روداستایگر" به ایفای نقش پرداخت ، عمیقا بررسی فساد و انحطاط در ناپل را موضوع خود قرار داده بود.لحظه حقیقت در سال 1965 اولین فیلم رنگی رزی به حساب می آید. یک جوان ایتالیایی )میگوئل ماتئو میگوئلین (، در ادامه زندگیش با برخوردهای متفاوت و چندگانه ای رو به رو میشود.با دیدن این فیلم می شود در مورد رزی اظهار کرد او فیلمسازی کاملا ایتالیایی تبار است که در اسپانیا در جستجوی درونمایه و زمان و مکان خویش با پرداختن به زندگی یک گاو باز گیر کرده است و گاه دچار حرافی شده است.یکی بود، یکی نبود در سال 1967 یک فیلم به روایت افسانه پریانی است که وقایع آن در حکمرانی پادشاهی ناپل در زمانهای دور روی میدهد.این فیلم به خاطر سبک ، صمیمیت و شوخ طبعی ای که همراه داشت به نظر اثری غیر جدی و مسخره آمیز می آید؛ در حالی که رزی با جدیت و آگاهانه کوشیده است سنگینی و جدی بودن کمدیش را به توفیق نسبتا قابل قبولی برساند.مردان مخالف در سال 1970 فیلمی است که رزی با آن به قلمروی آشنای خودش در سینما باز می گردد و به بیان روابط میان فرد با اولیای امور در دوران جنگ جهانی اول میپردازد.لاکی لوچانو را در سال 1973 به عنوان عامل و عنصری نامطلوب از امریکا اخراج می کنند و به زادگاهش در ایتالیا باز می گردانند.این صحنه از فیلم ناگهان با تکنیک رجعت به گذشته )فلاش بک ( به معرفی چهل تن از بزرگان مافیا می پردازد که در امریکا قتل عام شده اند و راه را برای ظهور و اقتدار لوچانو باز کرده اند.سبک نئو مستند )مستند و خبری ( رزی در مقام کارگردان یکی از نکات برجسته این فیلم است.یکی از شاخصه های دیگر رزی این است که او از آدمهای واقعی در فیلمهایش در مقام بازیگر استفاده می کند. در فیلم سالواتوره جولیانو، نقش مادر جولیانو را مادر واقعی او بازی کرد و در ماجرای ماتئی ، بسیاری از رفقا و همکاران انریکو ماتئی به ایفای نقش پرداختند...در فیلم اجساد والا1975 که داستانش در یک کشور خیالی می گذرد، چند قاضی و دادستان برجسته ایتالیایی ترور میشوند.یک بازرس باهوش و توانا و در عین حال درستکار )لینو ونتورا( مامور رسیدگی به پرونده قتلها می شود. تماشاگر در طول تماشای فیلم همواره می اندیشد، قاتل شخصی است با انگیزه فردی که احتمالا در پی انتقام است ؛ اما بازرس معتقد است کسانی به دنبال اهدافی سیاسی در پشت این جنایات هستند و...رزی در سال 1979 توانست یکی از زیباترین فیلمهایش "مسیح در ابولی توقف نکرد" را براساس خاطرات کارلو لوی )نویسنده ضد فاشیست ایتالیا که سه سال در جنوب ایتالیا در تبعید بود( به تصویر بکشد.این فیلم که در اصل به عنوان سریال تلویزیونی چهار ساعته ساخته شده بود، شکل گیری عشق و علاقه لوی به روستاییان دور مانده از همه چیز و فرهنگ آنان را بیان می کند که معتقدند مسیح هرگز در ابولی ساکن نشده است و فقط از آن عبور کرده است.یک فیلم جذاب و در برخی صحنه ها بسیار زیبا، با حسی تاثیرگذار از جزییات تاریخی و بینش اجتماعی...فیلم سه برادر1981 )( رزی نیز زمانی که به نمایش عموم درآمد، با استقبال بی نظیری رو به رو شد. مساله تروریسم دستمایه اصلی داستان کوتاه آندری پلاتونوف در این فیلم است.یکی از سه برادر، قاضی دادگاه و مسوول رسیدگی به یک پرونده ترور است . او اینک برای تشییع جنازه مادرش به روستای زادگاهش برگشته است . برادر دیگر کارگر کارخانه است و سومی مددکار اجتماعی است و دایما دچار کابوس هایی مربوط به آینده است.رزی درباره سه برادر گفت : من تصور می کنم اتخاذ موضع واضح و صریح از جانب من درباره تروریسم ضروری است ؛ چرا که درباره این مساله ابهام فراوانی در زمینه اظهار نظر از جانب روشنفکران به چشم می خورد. ما باید درباره این مساله صراحت داشته باشیم . تروریسم عملی واقعا غیر سیاسی است ؛ زیرا تروریسم ، جنایت است و جنایت و آدمکشی، کاری سیاسی نیست.رزی در سال 1984 از سبک سینمایی متعارف خود دور و دورتر شد؛ چنانچه دست به ساخت نسخه ای سینمایی از اپرای "کارمن " با بازی پلاسیدو دومنیگو و جولیامیگسن - جانس زد.این بار او توانسته بود تلفیق زیبایی اپرا را با شور و نشاط سیال سینما در هم بیامیزد..."وقایع یک قتل از پیش اعلام شده " در سال 1986 ، اقتباس آزاد فرانچسکو رزی در مقام یک سینماگر از اثر گابریل گارسیا مارکز است . نوشته ای از نویسنده "صد سال تنهایی " با کارگردانی رزی که سعی داشته است با ارائه کارهای متفاوت خود به جنگ با سیاستمداران سودجو برخیزد و بر میزان آگاهی مخاطبانش بیفزاید... آنچه را بصراحت بگوید که هست..."پالمرو را فراموش کن " فیلمی است که رزی با آن به موضوعات سیاسی رجعت می کند. قهرمان این فیلم یک سیاستمدار امریکایی است که می کوشد با قانونی کردن مواد مخدر به سلطه مافیا در شهر پایان بخشد؛ اماهمچون دیگر آدمهای فیلم هایش او نیز در واقع در یک نبرد شکست خورده ، عازم جنگ است.رزی معتقد است واقعیت آن قدر غنی است که احتیاجی به خیال پردازی ندارد و فقط باید تجزیه و تحلیل شود.

نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):