جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
چهارشنبه 08 مرداد 1393 / 02 شوال 1435 / a 30 Jul 2014    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
اقتصادي
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
سه شنبه 21 آذر 1391 - ساعت 09:14
شماره خبر: 100830167128
تعداد بازدید: 4197
به خاطر اختلال در سيستم شاپرک
بانک مرکزي عذرخواهي کرد
جام جم آنلاين: در حالی که با اعمال برخی تغییرات در سیستم شاپرک مشکلات متعددی در روزهای اخیر برای مردم و اصناف ایجاد شده، دیروز بانک مرکزی رسما به خاطر این ایرادات از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش جام‌جم، همزمان با اعمال برخی تغییرات در سامانه شاپرک (شبکه الکترونیک پرداخت کارتی)‌ و تاخیر در واریز وجوه خریدهای مردم از طریق دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها (POS)‌ به حساب مقصد، برخی اصناف از دردسرهای این سیستم جدید گلایه‌مند هستند.

بانک مرکزی نهم آذر با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد تغییراتی در نحوه و زمان تسویه‌حساب‌های الکترونیکی فروشگاه‌ها و اصناف که به دستگاه‌های پایانه فروش یا همان کارتخوان‌های فروشگاهی متصل است، ایجاد شده است. ظاهرا دردسرها و اختلالات ایجادشده در هفته‌های اخیر مربوط به چگونگی اجرای این تغییرات است.

در حالی که پیش از این بلافاصله پس از خرید توسط کارتخوان (POS) وجه مزبور توسط بانک به حساب فروشگاه به طور آنی واریز می‌شد اما این امر هم‌اکنون با تاخیر و هر سه ساعت یکبار انجام می‌شود.

در حالی که بانک مرکزی با انتشار جدولی، زمان‌بندی تسویه‌حساب وجوه واریزی از طریق دستگاه‌های کارتخوان را اعلام و تاکید کرد خریدهایی که از ساعت شش بعدازظهر به بعد انجام می‌شود تا ساعت 9 صبح فردای آن روز تسویه خواهد شد، ولی تماس‌های مکرر مردم از نقاط مختلف از طریق پیامک و تلفن با جام‌جم نشان می‌دهد این جدول زمان‌بندی از همان روز اول با اختلال مواجه بوده و تاخیرها در پرداخت وجه به حساب دارندگان پایانه‌های فروش (POS) طولانی مدت بوده که گاه به دو یا سه روز بعد نیز موکول شده و این موضوع گردش مالی و خرید و فروش توسط صاحبان حساب را با مشکل مواجه کرده است.

این گزارش حاکی است این مشکلات باعث شده مردم هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها برای خرید با دردسرهای تراکنش ناموفق مواجه شوند و عملا نتوانند از کارت‌های عضو شتاب برای خرید استفاده کنند.

اما به گفته بانک مرکزی، این اشکالات که ناشی از نقص فنی بوده، هم‌اکنون برطرف شده و مردم می‌توانند همچنان نسبت به خرید با کارت‌های عضو شتاب اقدام کنند.

براساس این گزارش، اختلالات ایجاد شده در سیستم شاپرک و شتاب به گونه‌ای بود که بر گلایه‌های قبلی از سیستم‌های یادشده افزوده و این اختلالات در پنجشنبه هفته قبل به اوج خود رسید.

اختلالات در سیستم الکترونیکی باعث شد تا برخی از فروشگاه‌ها نسبت به جمع‌آوری دستگاه‌های کارتخوان (pos) خود اقدام کنند و در مقابل کالاهای فروخته شده از مردم وجه نقد طلب کنند.

این امر که در مغایرت با سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص توسعه نظام بانکداری الکترونیکی قرار دارد باعث شد بانک مرکزی در یکی از نادرترین موارد در حالی که فرهنگ عذرخواهی در میان مدیران کشور رایج نیست از بروز اشکالات در خدمات‌رسانی الکترونیکی بانکی به مردم عذرخواهی کند که این موضوع نشان از گسترده بودن دامنه اختلالات و البته مسئولیت‌پذیری مدیران بانک مرکزی دارد.

اختلالات برطرف شده است

ناصر حکیمی رییس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه توضیحاتی در خصوص اختلالات ایجاد شده در شبکه شتاب و شاپرک از مردم عذرخواهی کرد.

وی درباره دلایل اختلالات به وجود آمده گفت: در دو هفته گذشته در سطح پایانه‌های فروش، نقل و انتقالات از طریق سیستم شاپرک صورت گرفت با این حال بانک مرکزی برای مدیریت سامانه الکترونیکی در مواقع پرتراکم مانند مقطع پرداخت یارانه‌ها، بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن بانک‌ها موظف شدند به جای تسویه آنی پایانه فروش (POS) تسویه را در مقاطع هفت‌گانه در روز انجام دهند تا تراکنش‌های کمتری در زمان‌های پیک در سیستم بانکی صورت گیرد.

حکیمی افزود: تراکنش‌های ناموفق متعدد و مکرر در شبکه بانکی نارضایتی‌هایی را به دلیل بار ترافیکی زیاد ایجاد کرده بود و برای مدیریت سامانه در ایام پرتراکم مانند ماه‌های پایانی سال و ظرفیت‌سازی شبکه شتاب راه‌حل را در کاستن از حجم تراکنش‌ها دیدیم.

حکیمی با اشاره به این که این مساله موجب شد تا بیست و یکم آبان ماه اختلالات گسترده‌ای ایجاد شود تصریح کرد: اما در عین حال اعمال روش جدید موجب شد تا در دو روز گذشته و همزمان با واریز یارانه‌ها سیستم بانکی با کمترین مشکل به فعالیت الکترونیکی خود ادامه دهد به طوری که جمع تراکنش‌های ناموفق به 1.3 درصد برسد که بسیار کمتر از دوره‌های قبل بود. این در حالی است که حدود 24.5 میلیون تراکنش در این روزها در شبکه بانکی انجام شده است.

وی یکی از ویژگی‌های اجرای سیستم جدید را کاهش بار ترافیکی و اختلال در تراکنش‌های ایجاد شده هنگام برداشت یارانه‌ها عنوان کرد.

پول مردم گم نخواهد شد

رییس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در قسمتی از گفت‌وگوی خود تاکید کرد: گزارش‌های متعددی از مردم و سایر دستگاه‌ها برای اشکالاتی که در روزهای اخیر در مبادلات کارتی به وجود آمد، دریافت کرده‌ایم و بانک مرکزی براساس استانداردهایی که بر پایانه‌های فروش تعریف شده تسویه تراکنش‌ها را تجمیع کرده و هر سه ساعت یک بار انجام می‌دهد.

حکیمی گفت: اگرچه ممکن است در برخی تراکنش‌ها و در مقابل دریافت رسیدهای موفق، پول به حساب واریز نشده باشد اما مردم مطمئن باشند که پول آنها محفوظ است و گم نخواهد شد و فروشندگان می‌توانند از سایر گزینه‌های دستگاه‌های کارت‌خوان برای حصول اطمینان از واریز وجه به حساب خود و به طور روزانه استفاده کنند.

حکیمی با تاکید بر عذرخواهی بانک مرکزی از مردم گفت: مردم نگران نباشند اشکالات ایجاد شده هم‌اکنون برطرف شده و برای اجرای درست و دقیق سیستم جدید (شاپرک) درصدد تدوین دستورالعمل جدید هستیم که تا پایان سال ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این‌که اختلالات در شبکه شتاب بانکی پنجشنبه هفته گذشته بین ساعات هفت تا 9 شب رخ داد، تصریح کرد: این اختلالات مرتفع شده و مکانیسم جدید وارد مدار شده است.

به گفته وی، هر سه ساعت یکبار در طول شبانه‌روز 600 هزار واریز به حساب دارندگان pos انجام می‌شود و اجرای این عملیات گسترده مستلزم داشتن امنیت است که بانک‌ها متعهد به تامین آن هستند.

وی درباره انتقال کارت به کارت در شبکه بانکی نیز گفت: هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و انتقال آنی آن همچنان برقرار است.

زیبا اسماعیلی ‌-‌ گروه اقتصاد


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):




 
اخبار مرتبط: