جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
يكشنبه 31 فروردين 1393 / 19 جمادي الثاني 1435 / a 20 Apr 2014    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
اجتماعي
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
چهارشنبه 30 آذر 1390 - ساعت 11:29
شماره خبر: 100862565256
عابران پياده! از فردا تخلف ممنوع
جام جم آنلاين: اجرای قانون جدید جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور کلید خواهد خورد که مسوولان راهنمایی امیدوارند با اجرای این قانون که در آن بر دو محور افزایش جریمه‌ها و سیستم امتیاز منفی تاکید شده است، تخلفات رانندگی تا حد چشمگیری کاهش یابد.

بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی که در آن میزان جریمه تخلفات از سه ‌هزار تومان تا 200 هزار تومان تعیین شده است، قرار است پلیس سختگیری‌های بیشتری در اعمال قانون برای برخورد رانندگان متخلف داشته باشد.

در قانون جدید جرائم رانندگی تخلفات عابران پیاده هم از نگاه مسوولان راهنمایی و رانندگی دور نخواهد ماند.

مسوولان راهنمایی ورانندگی معتقدند قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی صرفا مختص رانندگان و وسایل نقلیه نبوده و ضروری است عابران پیاده هم در این قانون مستثنی نباشند.

براساس قانون جدید جرائم رانندگی قرار است عابران پیاده هم در وقوع تصادفات رانندگی مقصر شناخته شوند.

40 سال تاخیر در اجرا

هر چند موضوع جریمه عابران پیاده از سوژه‌های خبری در قانون جدید جرائم رانندگی است، اما نگاهی به گذشته نشان می‌دهد این موضوع هرچند سال یکبار مطرح شده، اما هیچ گاه تاکنون اجرایی نشده است.

براساس ماده ٣٣٣ قانون مجازات‌های اسلامی اگر خودرویی با سرعت مطمئن در شهر حرکت کند و نقص فنی هم نداشته باشد و با عابر پیاده‌ای در محل غیرخط کشی شده برخورد کند، عابر مقصر شناخته می‌شود، این ماده قانونی اکنون سال‌هاست در محاکم قضایی ایران به فراموشی سپرده شده است.

در ماده هشت قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی‌ مصوب 30‌‌/‌‌3‌‌/‌‌1350 نیز آمده است: در صورتی که عابرپیاده در عبور از سواره‌‌ رو و معابر و خیابان‌ها جز از نقاطی که‌ خط‌کشی شده و مخصوص عبور عابرپیاده است (محل مجاز) از محل دیگری (محل‌های‌غیرمجاز) عبور کند، متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آیین‌‌نامه‌ است و در صورتی که در این قبیل نقاط غیرمجاز وسیله نقلیه موتوری با عابر پیاده تصادف کند راننده وسیله نقلیه در صورتی که تمامی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، مسوول شناخته نمی‌شود.

نگاهی به این دو ماده قانونی کافی است برای پی بردن به این‌که موضوع جریمه عابران پیاده که در قانون جدید اخذ جرائم رانندگی بر آن تاکید شده است در واقع پیشینه 40 ساله دارد، اما چون تاکنون اجرایی نشده است مسوولان پلیس راهور امیدوارند شاید بتوانند با تصویب قانون جدید پس از چهار دهه انتظار عابران پیاده را هم بیشتر به رعایت قوانین و مقررات ملزم کنند.

از امروز مراقب باشید

اگر از آن دسته عابران پیاده‌ای هستید که هنگام عبور از خیابان یا بزرگراه بی‌توجه به این‌که کمی آن‌طرف‌تر خط‌کشی عابر پیاده‌ای وجود دارد یا چند متر آن‌سوتر پل عابرپیاده‌ای نصب شده، ترجیح می‌دهید با عبور از عرض خیابان خطر تصادف را به‌جان بخرید، باید بدانید که براساس قانون جدید جرائم رانندگی در صورتی که با خودرویی تصادف کنید به جای راننده شما مقصر شناخته خواهید شد.

رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که براساس قانون جدید اخذ جرائم رانندگی از این پس عابران پیاده هم در وقوع تصادفات مقصر شناخته خواهند شد، توضیح می‌دهد: بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده باشد، اما عابرپیاده با وجود بودن محل خط‌کشی یا پل عابرپیاده به جای عبور از این دو محل از عرض خیابان یا بزرگراه عبور کرده باشد، قطعا دیگر راننده در وقوع تصادف مقصر شناخته نمی‌شود.

اما سردار اسکندر مومنی این را هم می‌گوید که با این وجود بازهم شرکت بیمه مکلف به پرداخت خسارت است.

وی تصریح می‌کند: عدم مسوولیت راننده مانع استفاده فرد مصدوم یا خانواده متوفی از مزایای بیمه نمی‌شود و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب و حکم برائت راننده، به اجرای تعهدات خود ملزم خواهد بود.

این‌طور که پیداست، اگر راننده بیمه نامه داشته باشد در صورتی که افسر کارشناس صحنه تصادف رای به بی‌گناهی وی بدهد بدون مشکلاتی مانند زندانی شدن یا دوندگی برای دریافت رضایت می‌تواند با مزایای بیمه دیه مورد نظر را پرداخت کند، اما اگر بیمه‌ای در کار نباشد آیا دیگر از پرداخت دیه خبری نیست؟

رییس پلیس راهور ناجا می‌گوید: چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد دیه عابر پیاده از صندوق قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که مصوبه آن مربوط به تاریخ 23 دی 1347 است، پرداخت می‌شود.

قانونی با برخی نواقص

قوانین مربوط به تخلفات عابران پیاده فقط شامل موضوع تصادفات با خودرو نمی‌شود، بر اساس ماده 171 قانون جرائم رانندگی، عبور غیرمجاز عابرپیاده از محل سواره رو و همچنین در طول راه‌هایی که دارای پیاده‌رو است، 30 هزار ریال جریمه دارد اما از اجرای این ماده که در قانون قبلی و هم در قانون جدید به صراحت گنجانده شده، خبری نیست.

شاید این پرسش به ذهن شما هم برسد که چرا قانونی مصوب می‌شود که ابزارها و بسترهای لازم برای اجرای آن هنوز فراهم نشده است؟ مسوولان راهنمایی و رانندگی طی این سال‌ها همواره فراهم نبودن زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای جریمه کردن عابران پیاده را دلیل به تاخیر افتادن اجرای این بخش از قانون می‌دانند.

به گفته سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی دو ماده دیگر در قانون جدید جرائم رانندگی برای تخلفات عابران پیاده وجود دارد که فعلا به دلیل فراهم نبودن ابزارها و زیرساخت‌های لازم جریمه عابران پیاده بر اساس آن امکان‌پذیر نیست.

وی توضیح می‌دهد که در واقع گنجاندن این موضوع در قانون هم برای یادآوری مجدد آن است تا بتوان با همکاری سایر دستگاه‌های مسوول، ابزارها و زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این ماده قانون هم فراهم کرد تا پس از آماده شدن این بسترها و زیرساخت‌ها دیگر مشکل مصوبه قانونی نداشته باشیم.

جریمه سنگین عابران پیاده در دنیا

نگاهی گذرا به نحوه اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورهای دنیا بیانگر این است که پلیس در برخورد با تخلفات عابران پیاده کاملا جدی و بدون اغماض رفتار می‌کند.

در واشنگتن جریمه بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ راهنمایی ۲۵ دلار است در دیگر ایالت‌های آمریکا نیز جریمه‌هایی جدی وجود دارد.

جریمه عابران متخلف، در کشورهای اروپایی قابل توجه است. در شهر آتن عابر پیاده‌ای به خاطر عبور از روی خودرویی جریمه شد که وسط پیاده رو پارک شده بود.

این مرد یونانی هرچه در دفاع از کار خود برای پلیس دلیل آورد که به هیچ عنوان امکان عبور از کنار این خودرو نبوده و وی مجبور به رد شدن از روی آن شده تاثیری نداشت.

عدالت برای رانندگان بی‌گناه

اجرای قانون جدید اخذ جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد موضوع برخورد با تخلفات عابران پیاده بویژه در آن بخش که نقش آنها در وقوع تصادفات رانندگی از دید کارشناسی پلیس محرز شود می‌تواند نقطه امیدواری باشد بر این‌که از این پس دیگر عابران پیاده خود را از دایره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مستثنی ندانند.

در واقع اجرایی شدن این ماده از قانون جدید جرائم رانندگی تا حد زیادی کمک خواهد کرد در صورتی که تمام قوانین و مقررات را هنگام رانندگی رعایت کند، اما به دلیل سهل‌انگاری عابر پیاده تصادفی رخ دهد با تایید افسرکارشناس صحنه تصادف دیگر نگرانی از این بابت که بی‌گناه مقصر شناخته شود، وجود نخواهد داشت.

همچنین با اجرای این ماده از قانون جدید جرائم رانندگی دیگر امکان هرگونه سوء استفاده احتمالی از سوی برخی عابران پیاده یا بی‌تفاوتی آنها به رعایت تردد از روی پل عابر و یا محل خط‌کشی کمتر شده، در صورت رعایت کامل قوانین و مقررات توسط راننده از سرگردانی، احتمال زندانی شدن و دوندگی‌های بعدی آن برای پرداخت دیه و جلب رضایت نیز تا حد قابل ملاحظه‌ای جلوگیری خواهد شد.

اما نکته مهم دیگر در این میان نقصی است که برای اجرای کامل جریمه عابران پیاده وجود دارد موضوعی که به نظر می‌رسد همزمان با اجرای قانون جدید ضروری است به تدریج مسوولان و متولیان امر نسبت به رفع تدریجی این نواقص برای اجرای دقیق قانون و برخورد با تخلفات عابران پیاده اقدام کنند.

پوران محمدی -‌‌ گروه جامعه


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):




 
اخبار مرتبط: 


بررسي لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي