جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
سه شنبه 04 آذر 1393 / 02 صفر 1436 / a 25 Nov 2014    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
گفتگو
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
دوشنبه 23 آذر 1388 - ساعت 09:10
شماره خبر: 100925207649
گفتگو با مهندس حسن کريميان ، شهردار منطقه 22 تهران
منطقه 22 ؛ قطب گردشگري پايتخت
جام جم آنلاين: منطقه 22 شهر تهران در قسمت شمال غربی پایتخت و در پایین‌دست حوزه آبریز رودخانه کن واقع شده است.این منطقه در شمال با کوهستان البرز مرکزی، در شرق با حریم رودخانه کن، در جنوب با آزادراه تهران کرج و در غرب به جنگل‌های دست کاشت وردآورد محدود می‌شود.

این منطقه با مناطق 5 و 21 شهر تهران همجوار است.16 درصد منطقه 22 را بافت مسکونی و 84 درصد آن را سطوح خدماتی، رفاهی، تفریحی، فرهنگی، آموزشی، گردشگری و ... تشکیل می‌دهد.

اما آنچه منطقه 22 شهر تهران را از دیگر مناطق متمایز می‌کند، تنها ویژگی‌های جغرافیایی و برخورداری از سرانه فضای سبز بالا و آب و هوای پاک آن نیست، بلکه قرار است این منطقه در آینده نزدیک به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل شود.

اجرای پروژه‌های بزرگ و منحصر به فرد عمرانی ، تفریحی و گردشگری در سطح این منطقه شامل احداث دریاچه مصنوعی ، آبشار مصنوعی و تله‌کابین ، شهربازی و ده‌ها پروژه ریز و درشت دیگر در منطقه‌ای که اواخر امسال موفق به دریافت لوح تقدیر از سازمان جهانی بهداشت و پیوستن به شبکه جامعه جهانی ایمن شده است، همگی دست به دست هم می‌دهد تا آینده‌ای روشن را برای منطقه 22 ترسیم کرده و این منطقه را نه‌تنها به قطب گردشگری پایتخت بلکه به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

به این بهانه گفتگویی با مهندس حسن کریمیان، شهردار منطقه 22 انجام دادیم. وی 22 سال است که به عنوان شهردار شهرهای مختلف کشور مشغول خدمت‌رسانی به مردم بوده است.

شهردار مناطق مختلف اصفهان، شهردار بندرعباس و شهردار منطقه 4 تهران از جمله فعالیت‌های کریمیان در طول 22 سال تجربه مدیریت شهری است. وی هم‌اکنون 30 ماه است که به عنوان شهردار منطقه 22 مشغول کار است.

در آغاز این گفتگو به طور مختصر برای خوانندگان از ویژگی‌های منطقه 22 بگویید.

ضلع شرقی منطقه 22 به طول 27 کیلومتر از رود دره کن شروع می‌شود، ضلع شمالی به دامنه کوه‌های البرز و ضلع جنوبی آن به اتوبان تهران کرج منتهی می‌شود.

از ویژگی‌های منطقه، قرار گرفتن 15 کیلومتر از اتوبان شهید همت و 15 کیلومتر از اتوبان رسالت در محدوده منطقه 22 است. همچنین حدود 12 هزار هکتار وسعت منطقه است که 6000 هکتار شامل جنگل‌ها، فضاهای سبز و منابع طبیعی و 6000 هکتار نیز سطوح خدماتی، آموزشی، مسکونی و ... است. از دیگر ویژگی‌های منطقه می‌توان به وجود دریاچه مصنوعی در منطقه با وسعت 355 هکتار اشاره کرد که بزودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

84 درصد منطقه را سطوح خدماتی با کاربری فضاهای آموزشی، خدماتی، رفاهی، تفریحی و ... تشکیل می‌دهد. 4 ایستگاه متروی آزادی، چیتگر، ایران‌خودرو و وردآورد در محدوده منطقه 22 واقع شده است.

بخش قابل توجهی از سطوح مورد نیاز خدماتی و گردشگری شهر تهران را قرار است این منطقه تامین کند و برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه زمینه را برای مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.

در شمال دامنه کوه‌های البرز، حدود 100 هکتار را برای ایجاد قطب گردشگری آغاز کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا خرداد سال آینده، فاز اول این پروژه به اتمام برسد.

براین اساس، آب از ارتفاع 1600 متر به صورت یک آبشار پمپا ژ خواهد شد، سپس به 5 برکه آب در پایین‌‌دست دامنه که ایجاد خواهد شد، ریخته می‌شود و در این برکه‌ها به جریان می‌افتد، همچنین آلاچیق و سکوهایی کنار این برکه‌ها تعبیه خواهد شد که خانواده‌ها می‌توانند از فضای مفرح این فضای دنج و زیبا بهره ببرند.

پیست دوچرخه‌سواری کوهستانی به طول یک و نیم کیلومتر برای استفاده نوجوانان و جوانان، زمین‌های ورزشی و زمین بازی همراه با تجهیزات و وسایل بازی کودکان، پیست درشکه‌سواری، رستوران‌های چندمنظوره با تنوع غذایی ایرانی، زمین اسکیت، محدوده آشنایی خانواده‌ها با حیوانات اهلی و ماهی‌ها، باغ‌های گیاهان گلخانه‌ای و احداث پارکینگ. تمام این موارد در قالب پروژه آبشار مصنوعی و امکانات تفریحی رفاهی پیرامون آن در منطقه 22 طراحی شده است.

درخصوص پروژه آبشار مصنوعی که فاز اول آن قرار است تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد، بیشتر توضیح دهید.

کل مساحت این آبشار مصنوعی و مجموعه فرهنگی تفریحی اطراف آن حدود 100 هکتار است که این وسعت شامل فاز اول پروژه است. سعی ما این است که فاز اول آبشار مصنوعی را تا پایان خرداد سال آینده تکمیل و برای استفاده شهروندان آماده کنیم.

پس از آن، فاز دوم شامل تله‌کابین آغاز خواهد شد که از ارتفاعات کوه‌های البرز آغاز شده است، سپس با عبور از روی دریاچه به سمت پارک چیتگر می‌رود و دوباره مسیر را بازمی‌گردد که در ایستگاه‌های بین مسیر این تله‌کابین نیز مجموعه‌های رفاهی، تفریحی، گردشگری و رستوران‌های متعدد طراحی خواهد شد.

البته شهرداری قرار نیست مجری این پروژه باشد بلکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم که امیدواریم بتوانیم اجرای فاز دوم را در سال 89 آغاز کنیم.

آقای شهردار، اجرای پروژه‌های ترافیکی در جهت بهبود معضل ترافیک پایتخت همواره از اولویت‌های اصلی شهرداری‌های مناطق در پروژه‌های شهری است؛ در این زمینه اولویت‌های ترافیکی منطقه 22 که اجرای آنها، در کاهش و روان‌سازی ترافیک شهر تهران سهم بسزایی خواهد داشت، چیست؟

اصلی‌ترین پروژه ترافیکی شامل ادامه بزرگراه شهید همت حدفاصل بلوار پژوهش و وردآورد به طول 5 کیلومتر با 8 خط عبوری به همراه زیرگذرها و تقاطع‌های هم سطح آن که امیدواریم ظرف 2 سال و تا پایان سال 89 به اتمام برسد. به طور کلی هم‌اکنون 145 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های بزرگراهی، معابر و دسترسی‌های سطح منطقه در حال هزینه شدن است و براساس قراردادی که با سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران منعقد شده، اجرای پروژه‌های ترافیکی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که بهره‌برداری از آن نقش بسزایی در روان‌سازی ترافیک شهر تهران خواهد داشت، با سرعت در حال پیشرفت است.

این پروژه‌ها شامل اجرای کندروهای دوطرف بزرگراه آزادگان، ادامه بزرگراه رسالت حدفاصل بلوار دهکده تا بزرگراه آزادگان و پلی است که قرار است روی این بزرگراه احداث شود.

پل غیرهمسطح که از شهرک صدرا به شهرک امیرکبیر زده خواهد شد، اجرای بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شهر تهران خواهد بود که روی بزرگراه همت و آزادگان در حال احداث است.

3 زیرگذر غیرهمسطح که قرار است زیر بزرگراه همت احداث شود که دسترسی‌های شمال بزرگراه همت را به یکدیگر اتصال می‌دهد و به این ترتیب، دسترسی به قطب گردشگری منطقه 22 را پس از اجرا تسهیل خواهد کرد. احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم به رسالت، حدفاصل آزادشهر تا دره وردآورد و ادامه آن نیز طی سال آینده تا آخر محدوده شهر تهران به موازات بزرگراه شهید همت با احداث تعدادی زیرگذر و تقاطع غیرهمسطح حرکت خواهد کرد.

در مجموع 100 پروژه عمرانی، فرهنگی، ترافیکی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و گردشگری در سطح منطقه در دست احداث است که تا پایان سال 89 بخش عمده‌ای از آن تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

چندی پیش، در مراسم افتتاح تعدادی از پروژه‌های منطقه 22، شهردار تهران با اشاره به کمبود فضاهای تفریحی شهر تهران از احداث یک شهربازی منحصر به فرد در این منطقه خبر داد. این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

زمانی‌ که بنده به عنوان شهردار منطقه 22 انتخاب شدم، ارزش پروژه‌های عمرانی در حال اجرای منطقه حدود 10 میلیارد تومان بود و هم‌اکنون که زمان زیادی تا پایان سال نمانده، بالغ بر 300 میلیارد تومان کار عمرانی در این منطقه در حال اجراست که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها از سوی شهرداری تامین هزینه می‌شود و بخش قابل توجهی از آن نیز باید با مشارکت سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی تامین و اجرا شود.

شهربازی منطقه 22 یکی از این پروژه‌هاست و در این زمینه در اراضی شمال بزرگراه همت زمینی با وسعت 150 هکتار برای احداث شهربازی بزرگی با عنوان «تهران لندTehran Land» در نظر گرفته شده و به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم تا با مشارکت آنها کار را آغاز کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، تاکید شهردار تهران بر این است که پروژه‌های رفاهی، خدماتی، گردشگری و تفریحی با مشارت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و اجرا شود تا به این ترتیب هم پروژه با سرعت پیش برود و هم با حضور بخش خصوصی مدیریت بهتری بر پروژه اعمال شده و شهروندان به نحو مطلوب‌تری از این خدمات بهره‌مند شوند.

هم‌اکنون زمین آماده است و ما نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم. کارهای مقدماتی جهت فراخوان مشارکت بخش خصوصی برای اجرای این پروژه انجام شده است و پس از نتیجه فراخوان تصمیمات جدی در خصوص زمان اجرای این پروژه گرفته خواهد شد.

این طور که از سخنان شما پیداست، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نقش مهمی در اجرای پروژه‌های شهری و بویژه پروژه‌های گردشگری این منطقه ایفا می‌کند. با توجه به محدودیت‌های موجود و ریسک نسبتا بالایی که سرمایه‌گذاری در کشورمان دارد، شهرداری چه تدابیری برای جذب مشارکت بخش خصوصی از داخل و خارج کشور در اجرای پروژه‌های شهری اندیشیده‌ است؟

هدف مجموعه شهرداری بویژه شهرداری منطقه 22 جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در داخل کشور است، زیرا سرمایه‌گذاری‌های خارجی با محدودیت‌هایی مواجه‌اند که همین امر مشکلات و موانعی را برای کار ما ایجاد می‌کند اما با این حال برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چه در داخل و چه از خارج کشور شرایط آسانی گذاشته‌ایم و برای پروژه‌های در دست اجرا زمین‌هایی آماده کرده‌ایم. همچنین در این منطقه بروشورهایی تهیه شده که مشخصات کامل پروژه‌ها به همراه زمین‌های در نظر گرفته شده به منظور اطلاع‌رسانی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قید شده است.

از سوی دیگر ما دست بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های منطقه بازگذاشته‌ایم و طرح را نبسته‌ایم که بخش‌خصوصی حتما باید طرح شهرداری را در چارچوبی از پیش تعیین شده و غیرقابل انعطاف اجرا کند همچنین برای ایجاد رغبت در سرمایه‌گذار بخش خصوصی اگر آنها ایده بهتری در اجرای پروژه‌ای داشته باشند، قطعا از آن ایده حمایت می‌کنیم.

دریاچه مصنوعی، یکی از پروژه‌های تفریحی گردشگری منحصر به فرد منطقه 22 است که قرار است تا پایان امسال در منطقه کلنگ‌زنی شود. پیش‌بینی می‌شود این پروژه پس از اتمام، نقش موثری در جذب گردشگر داخلی و خارجی و به دنبال آن درآمدزایی چشمگیری برای منطقه 22 به همراه خواهد داشت، در این زمینه توضیح دهید.

در طرح تفصیلی منطقه 22 حدود 355 هکتار برای اجرای پروژه دریاچه مصنوعی در نظر گرفته شده است که 220 هکتار حوزه آبگیر دریاچه و 130 هکتار شامل فضاهای تفریحی، رفاهی و خدماتی اطراف دریاچه خواهد بود. با توجه به تاکید شهردار تهران فازهای مطالعاتی یک و 2 این پروژه در حوزه آبگیر انجام شده و اواخر هفته گذشته نیز جلساتی با مشاوران و پیمانکاران برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه برگزار شد.

پروژه دریاچه مصنوعی پس از اتمام، بزرگ‌ترین قطب گردشگری شهر تهران می‌شود و نه‌تنها طرح منطقه‌ای بلکه پروژه‌ای ملی خواهد شد، چرا که در هیچ نقطه کشور دریاچه مصنوعی با این وسعت نداریم.

ضمن این که وجود چنین دریاچه‌ای با وسعت 355 هکتاری در کنار جنگل 1000 هکتاری چیتگر نقش موثری در تلطیف هوا و بهبود سرانه فضاهای تفریحی و رفاهی شهر تهران خواهد داشت.

در پروژه دریاچه مصنوعی، اجرای بخش حوزه آبگیر دریاچه از سوی شهرداری و تامین هزینه‌های آن نیز برعهده این مجموعه خواهد بود، اما اراضی اطراف دریاچه که 130 هکتار را شامل می‌شود می‌تواند با اجرای یک هتل 5 ستاره، محوطه قایقرانی، ایجاد تفرجگاه‌های تفریحی، رستوران و پارکینگ و... توسط بخش‌ خصوصی سرمایه‌گذاری و اجرا شود.

فعلا قراردادی بالغ بر 60 میلیارد تومان برای هزینه‌های اولیه این پروژه توسط شهردای تهران منعقد و تامین اعتبار شده است و تا قبل از پایان سال با توجه به تاکید شهردار تهران باید عملیات کلنگ‌زنی این پروژه انجام شود.

با توجه به اجرای پروژه‌های متعدد و منحصر به فرد رفاهی، تفریحی و خدماتی در سطح منطقه به نظر می‌رسد منطقه 22 بزودی با یک جهش چشمگیر مواجه شده و تبدیل به قطب گردشگری شهر تهران شود. در چنین شرایطی آیا تدابیر لازم برای جذب بازدیدکنندگان و بویژه گردشگران خارجی و همچنین از حیث درآمدزایی برای منطقه و بویژه شهر تهران اندیشیده شده است؟

هم‌اکنون 84 درصد منطقه 22 سطوح خدماتی شامل پارک‌ها و فضای سبز، اماکن آموزشی، تفریحی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و... است و تنها 16 درصد فضای منطقه کاربری مسکونی دارد که قطعا اداره و تامین هزینه‌های 84 درصد سطوح خدماتی منطقه از طریق 16 درصد بافت مسکونی امکان‌پذیر نیست.

اجرای پروژه دریاچه و آبشار مصنوعی تله‌کابین و شهربازی، منطقه 22 را به قطب رفاهی، تفریحی و گردشگری شهر تهران تبدیل می‌کند

این در حالی است که اگر از هم‌اکنون تعریف بلندمدتی برای اقتصاد منطقه نداشته باشیم و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح و مدونی برای نحوه جذب گردشگر، تامین هزینه‌ها، درآمدزایی و تامین دسترسی‌های محلی نداشته باشیم، در آینده این منطقه جزو مناطق محروم خواهد شد بنابراین از هم‌اکنون باید سیاستگذاری منظم و دقیقی به منظور ایجاد درآمدزایی پایدار برای این منطقه انجام دهیم؛ چرا که قطعا ما نمی‌توانیم صرفا روی درآمد عوارض نوسازی و عوارض ساختمان برای اداره منطقه تکیه کرده و باید به دنبال فرصت‌های مناسب برای ایجاد درآمد پایدار در سطح منطقه باشیم.

بر این اساس به نظر می‌رسد منطقه 22 اگر با همین سرعتی که ظرف 2 سال توانسته بودجه‌های عمرانی را 15 برابر کند پیش برود، در آینده‌ای نزدیک حرف اول را در کشور خواهد زد و گام‌های بلندتری در جهت توسعه شهر تهران و حتی در کشور برخواهد داشت.

با توجه به جهشی که منطقه 22 در آینده نه‌چندان دور به واسطه اجرای پروژه‌های متعدد خدماتی،‌ رفاهی و گردشگری خواهد داشت پیش‌بینی می‌شود قیمت زمین در این منطقه با افزایش تصاعدی مواجه شود، آیا شهرداری منطقه تدابیری برای کنترل قیمت زمین خواهد اندیشید یا سیاست افزایش قیمت زمین را در پیش خواهد گرفت؟

ببینید، افزایش قیمت زمین در این منطقه کمی طبیعی است بخصوص با توجه به این که منطقه 22 از هوای پاک و بالا بودن سرانه فضای سبز برخوردار است و جزو جامعه ایمن نیز محسوب می‌شود و قطعا با توجه به این مزیت‌ها اگر قیمت زمین در این منطقه رشد نکند خود به نوعی به ضرر منطقه و اهالی خواهد بود.

ضمن این که منطقه 22 به سقف مسکونی 16 درصد رسیده و دیگر زمین مسکونی برای خرید و فروش ندارد و ساکنان منطقه کمتر تمایلی به فروش زمین‌هایشان داشته و ترجیح می‌دهند در منطقه بمانند، بنابراین دیگر زمینی برای تفکیک، واگذاری و خرید و فروش وجود ندارد که بخواهد در بورس‌بازی بیفتد.

رابطه شهرداری منطقه با تعاونی‌ها و بخصوص تعاونی‌های مسکن چگونه است؟

منطقه 22 دیگر شکل گرفته است و اراضی موجود نیز همگی پروانه‌دار هستند.

هم‌اکنون 140 تعاونی مسکن در منطقه ما فعال هستند که این تعاونی‌ها یا مجتمع‌های مسکونی را در اراضی خریداری شده منطقه احداث کرده و در حال حاضر شهروندان را در آن سکونت داده‌اند یا این که در حال احداث مجتمع‌های مسکونی هستند.

بنابراین در حال حاضر کمتر زمین مسکونی برای فروش به تعاونی‌ها وجود دارد؛ زیرا سقف جمعیت منطقه که 400 هزار نفر است تکمیل شده و دیگر زمینی برای خرید و فروش و صدور پروانه ساخت و ساز در منطقه وجود ندارد.

همان‌طور که اشاره کردید، منطقه 22 در آینده به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل خواهد شد در حالی که به نظر می‌رسد ساکنان منطقه به لحاظ بهره‌مندی از امکانات و خدمات رفاهی بخصوص دسترسی به حمل و نقل عمومی در مضیقه هستند، آیا اجرای پروژه‌های فرامنطقه‌ای، شما را در رفع نیازهای اساسی و ابتدایی ساکنان منطقه 22 بی‌توجه نکرده است؟

در حال حاضر منطقه 22 در بخش زیرساخت‌ها شامل آب، برق، گاز و فاضلاب با مشکلات اساسی مواجه است.

هم‌اکنون سقف 400 هزار نفر جمعیت منطقه تکمیل شده و لازم است شرکت‌های خدماتی مانند آب، برق، گاز و فاضلاب خدمات خود را همپای این سقف جمعیت توسعه دهند تا مشکلی برای اهالی منطقه پیش نیاید. البته جلساتی با مسوولان شرکت‌ها و سازمان‌های خدماتی مربوطه تشکیل شده و قول همکاری بیشتر داده شده است اما به نظر می‌رسد فعالیت‌ها باید جدی‌تر پیش برود.

هم‌اکنون برای پوشش گاز در سطح منطقه با مشکل مواجه هستیم، تمام منطقه به آب شرب شهری دسترسی ندارند و برخی محله‌ها آب مورد نیازشان را از چاه‌ها تامین می‌کنند.

در بخش مراکز خدماتی درمانی نیز زمین‌هایی در سطح منطقه در نظر گرفته شده و در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم برای احداث بیمارستان‌های تخصصی وارد عمل شویم.

سال گذشته نیز کلنگ 5 مدرسه و چند مسجد در سطح منطقه به زمین زده شد.

اما از بعد ترافیکی و دسترسی شهروندان به حمل و نقل عمومی در سطح منطقه برای رسیدن به نقاط مختلف شهر با مشکل خاصی مواجه نیستیم و اگر می‌بینید منطقه خلوت است به دلیل ساختار منطقه است که 84 درصد آن خدماتی و تنها 16 درصد مسکونی است.

تاکنون 145 میلیارد تومان هم برای آسفالت معابر و دسترسی به بزرگراهی هزینه شده است. هم‌اکنون بیش از 1000 دستگاه تاکسی و 120 دستگاه اتوبوس ریالی و بلیتی در سطح منطقه فعال هستند و به ساکنان خدمات‌رسانی می‌کنند، ضمن این که 4 ایستگاه متروی آزادی، چیتگر، وردآورد و ایران‌خودرو نیز به این منطقه نزدیک است و اهالی منطقه می‌توانند با استفاده از آنها خود را به نقاط مختلف شهر تهران برسانند.

همان طور که اشاره کردید، منطقه 22 دارای فضاهای تفریحی و پارک‌های جنگلی منطقه‌ای از جمله چیتگر و خرگوش‌دره است و در نظر نگرفتن تدابیر لازم برای برقراری امنیت این اماکن می‌تواند زمینه‌ساز بروز حوادث و اتفاقات ناگواری باشد که چند سال پیش مواردی از‌ آن را شاهد بودیم. برای تامین امنیت مراجعه‌کنندگان به این پارک‌های جنگلی و همچنین اهالی منطقه چه اقدامی انجام داده‌اید؟

هم‌اکنون تعامل مطلوبی بین شهرداری منطقه 22 و نیروی انتظامی وجود دارد و تقریبا از تمام دستگاه‌های خدماتی از جمله اورژانس و آتش‌نشانی گروه‌هایی به طور دائمی در سطح پارک‌های جنگلی منطقه از جمله چیتگر مستقر هستند تا در صورت نیاز به شهروندان خدمات‌رسانی کنند.

گشت‌های نیروی انتظامی و اکیپ‌های سیار واحد اجرائیات شهرداری تا ساعت 24 به طور دائمی در سطح پارک‌های منطقه در حال گشتزنی هستند و پس از ساعت 24 تمام درهای ورودی پارک‌ها بسته می‌شود.

در پارک های جنگلی منطقه و بخصوص چیتگر که در ایام تعطیل پذیرای جمعیت فراوانی نه تنها از منطقه بلکه از تمام شهر تهران است تاکنون مشکل خاصی در بحث امنیت نداشته‌ایم و اگر مواردی نیز گزارش شده، بلافاصله رسیدگی و در همانجا در قالب تذکر مشکل حل شده است.

آقای شهردار! شما در صحبتهایتان بارها به این نکته تاکید کردید که سقف جمعیتی منطقه تکمیل شده و به هیچ وجه حاضر به افزایش سقف 16 درصدی جمعیت منطقه 22 نیستید، در حالی که می‌توان با حضور جمعیت بیشتری در منطقه از تمرکز شهروندان در هسته مرکزی شهر تهران جلوگیری کرد. دلیل این خودداری از پذیرفتن جمعیت بیشتر در منطقه چیست؟

سیاست مدیران وقت و کارشناسان و صاحبنظران هنگام انتخاب منطقه 22 توسعه بافت مسکونی و شهرک سازی و همچنین اضافه کردن جمعیت به شهر تهران نبوده بلکه چون تراکم جمعیت در شهر تهران بالاست این منطقه به عنوان منطقه‌ای خدماتی، گردشگری، رفاهی، تفریحی و ... انتخاب شد تا بتواند به عنوان یک قطب رفاهی و گردشگری به کل شهر تهران خدمات رسانی داشته باشد.

صرف نظر از شهرک‌های راه‌آهن، المپیک، زیبادشت‌بالا و پایین که قدمتی چند 10 ساله دارند سایر محله‌های این منطقه برای توسعه خدمات به شهر تهران ایجاد شده‌اند.

در حال حاضر، بیشترین سرانه فضای سبز در شهر تهران که برای هر نفر 25 متر مربع است متعلق به منطقه 22 است ضمن این که پیوستن این منطقه به شبکه جامعه جهانی ایمن، این منطقه را در شهر تهران منحصربه‌فرد کرده است.

درخصوص شبکه جهانی ایمن که منطقه 22 نیز به آن پیوسته است، توضیح دهید؟

بنا به تدبیر شهردار تهران در نیمه سال 86 ، منطقه 22 به عنوان منطقه پایلوت برای اجرا ابلاغ شد و در این ارتباط شاخص‌های شش‌گانه‌ای به منظور پیوستن به شبکه جهانی ایمن برای منطقه 22 تعریف شد و ظرف 6 ماه شورای سیاستگذاری آن در شهرداری مرکز تشکیل شده و از همه سازمان‌های مسوول در این جلسه، نمایندگانی حضور داشتند و در نهایت، اعضای ستاد جامع ایمن منطقه 22 کار خود را به ریاست شهردار منطقه آغاز کردند.

در این ستاد، همه دستگاه‌های خدماتی از جمله اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشانی، آب، برق، گاز و... حضور داشتند.

ظرف 6 ماه از منطقه بازدید شد و نتایج موفقیت‌آمیز بود. در نهایت پذیرفتند منطقه 22 گزارش اقدامات خود را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کند که پس از ارسال به عنوان گزارش برتر شناخته شد و در نهایت پذیرفتند منطقه 22 به شبکه جامعه جهانی ایمن بپیوندد.

اردیبهشت ماه امسال نیز طی همایشی باحضور گسترده مردم، طرح پیوستن به جامعه جهانی ایمن توسط نماینده ای از سازمان جهانیبهداشت به منطقه‌ما اهدا شد.

براین اساس در حال حاضر تمام پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، رفاهی، گردشگری و... که در منطقه 22 اجرا می‌شود باید در قالب شاخصه‌های شبکه جامعه جهانی ایمن طراحی و اجرا شده و تمام این معیارها در ‌آن رعایت شود. در مجموع منطقه 22 در اجرای شاخصه‌های شبکه‌های جامعه جهانی ایمن بسیار موفق عمل کرده و مورد تقدیر سازمان جهانیبهداشت نیز قرار گرفته است.

بحث ساخت و سازهای غیرمجاز همواره یکی از چالش‌های جدی شهرداری‌ها در سطح مناطق به شمار می‌رود که منطقه 22 نیز با توجه به برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد همچون اراضی بکر، فضای سبز مطلوب و آب و هوای پاک از این قاعده مستثنا نیست. به عنوان شهردار منطقه چگونه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز مقابله می‌کنید؟

از آنجا که منطقه 22 تنها منطقه سطح شهر تهران است که دارای طرح تفصیلی است بنابراین همه چیز در آن تعریف شده و شهروندان منطقه نیز چارچوب‌های تعریف شده در ساخت و ساز را رعایت می‌کنند و اگر تخلفی نیز باشد جزیی و داخل ساختمان‌هاست و آنچنان نیست که به منطقه و بافت شهرسازی منطقه لطمه وارد کند.

خوشبختانه تاکنون گزارش جدی از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح منطقه نداشته‌ایم و اگر هم مواردی بوده با قدرت و سختگیری لازم در مقابل آن ایستاده و باحضور نیروی انتظامی آن را تخریب کرده‌ایم.

پس این‌گونه نیست که اصلا در منطقه ساخت و ساز غیرمجازی صورت نگیرد؟

قطعا ما در سطح منطقه با تخلفات ساخت و ساز برخورد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم منابع طبیعی این منطقه دستخوش ساخت و سازهای غیرقانونی شود.

سرانه فضای سبز بالا و آب و هوای پاک دو ویژگی منحصربه‌فرد منطقه 22 در میان سایر مناطق پایتخت است. این در حالی است که با اجرای پروژه‌های متعدد رفاهی، تفریحی، ترافیکی و گردشگری در سطح منطقه در آینده نه چندان دور انتظار می‌رود این دو ویژگی‌ مثبت در تهدید قرار بگیرد، برای حفظ این شرایط مطلوب در منطقه چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

همان طور که گفتم، منطقه 22 دارای طرح تفصیلی است که ما با تمام توان به دنبال اجرای آن هستیم و تاکنون حتی یک سانتی‌متر نیز از طرح تفصیلی عدول نکرده‌ایم و تاکنون حتی یک مورد پرونده تغییر کاربری نداشته‌ایم. ایجاد فضای سبز در دامنه شبکه‌های بزرگراهی، توسعه فضای سبز در دامنه کوه‌های البرز، بهسازی پارک‌های چیتگر، خرگوش‌دره و... از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ فضای سبز و آب و هوای مطلوب منطقه 22 در دست اجراست.

پیش‌بینی می‌کنید منطقه 22 تا چند سال دیگر به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل شود؟

منطقه 22 هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و سرعت اجرای پروژه‌ها نیز قابل توجه است اما با این حال همه چیز بستگی به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد.

همان طور که قبلا نیز اشاره کردم ما نمی‌توانیم به تنهایی شهر را اداره کرده و پروژه‌های متعدد یک منطقه را به اجرا برسانیم بلکه با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که روند اجرای پروژه‌ها از سرعت بیشتری برخوردار می‌شود و شاید در این شرایط، بهتر بتوان درباره این که منطقه 22 با به سرانجام رسیدن تمام پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، رفاهی، تفریحی، گردشگری و ... در سطح این منطقه چه هنگام به قطب گردشگری پایتخت تبدیل خواهد شد، نظر دقیقی داد اما آنچه مسلم است، منطقه 22 با سرعت به سوی تحقق هدف رسیدن به قطب گردشگری شهر تهران گام برمی‌دارد.

پوران محمدی


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):




 
اخبار مرتبط: