جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
چهارشنبه 03 ارديبهشت 1393 / 22 جمادي الثاني 1435 / a 23 Apr 2014    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
اقتصادي
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
جمعه 04 مرداد 1387 - ساعت 18:59
شماره خبر: 100944683173
مديرعامل‌سايپا ازتوليدپروتون‌به‌جاي‌پرايدخبر داد
خداحافظ، پرايد!
جام جم آنلاين: "مهرداد بذرپاش" مدیرعامل سایپا از تولید یک نوع خودروی ارزان قیمت با مشارکت این شرکت ایرانی و پروتون مالزی تا یک سال و نیم آینده به جای "پراید" خبر داد تا پرونده این خودروی فراگیر کشور نیز به تدریج همانند پیکان به بایگانی تاریخ سپرده شود.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری فارس، بذرپاش در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک سایپا و پروتون گفت: اولین محصولی که با مشارکت این دو شرکت تولید خواهد شد، یک خودروی ارزان قیمت در کلاس A است که بتواند از بازار مناسبی در دنیا برخوردار شود.

وی در مورد احتمال موازی کاری بین مشارکت پروتون و سایپا و همچنین همکاری پروتون و زاگروس خودرو گفت: شرکت زاگروس خودرو توزیع کننده محصولات پروتون است ولی همکاری سایپا با پروتون در سطح دیگری تعریف شده و قرار است در سطح طراحی، تولید، بازاریابی و فروش و تحقیق و توسعه با یکدیگر مشارکت داشته باشیم. 

بذرپاش توضیح بیشتری در باره محصول مشترک سایپا و پروتون نداد و مشخص نکرد که آیا محصول جایگزین پراید، با چه نام، طراحی، ویژگی و قیمتی روانه بازار خواهد شد.

اگر این قرارداد محقق شود، به معنای آن خواهد بود که پراید با عمری 17 ساله در سال 1390 از ناوگان خودرویی ایران خارج خواهد شد.

موضوع تعطیلی خطوط تولید پراید از دو سال پیش در شرکت سایپا مطرح بوده و حتی، برنامه آن نیز از همان زمان تدوین شده بود، به گونه ای که "احمد قلعه بانی" رییس وقت سایپا در سال 1385 در جریان "دوازدهمین همایش گفت وگوی مستقیم مدیران گروه خودروسازی سایپا با مشترک این شرکت" در اصفهان اعلام کرده بود: با روند نزولی تولید خودروی "پراید" در سالهای آتی، تولید این خودرو در سال 1390 متوقف می‌شود.

وی در آن همایش گفت: "ما امسال 430 هزار دستگاه پراید تولید خواهیم کرد و سال بعد این رقم را به 360 هزار الی 380 هزار دستگاه خواهیم رساند و در سال 87 نیز رقم مزبور به 300 هزار دستگاه کاهش می‌یابد تااینکه بالاخره در سال 1390 تولید آن به صفر برسد."

 با این حال، قلعه بانی گفته بود که به جای خودروی پراید چند خودروی جدید با طراحی گروه خودروسازی سایپا تولید و روانه بازار خواهد شد، حال آنکه اکنون بذرپاش از مشارکت پروتون مالزی در این زمینه سخن می گوید.

سرگذشت پراید

خودروی پراید برای نخستین بار چند دهه پیش در شرکت خودروسازی فورد امریکا طراحی و با نام "سی استا"(Siesta) بصورت هاچ بک سه درب تولید و وارد بازار شد.

فورد که یکی از چهار شرکت بزرگ تولیدکننده خودروی در جهان است، در آن زمان گفته بود که موتور "پراید" طوری طراحی شده است که در مقایسه با دیگر خودروهای کلاس مشابه دارای استحکام بیشتر، نقص کمتر، تعمیر آسان تر و مصرف سوخت کمتری است.

پس از مدتی، شرکت کیاموتورز کره جنوبی با توجه به ویژگی های خودروی پراید امتیاز این محصول را از فورد امریکا خرید و تولید آن را با تیراژ بالا آغاز کرد. کیاموتورز در سال 1372، گروه خودروسازی سایپا را به عنوان همکار استراتژیک و مرکز تولید خودروی پراید در خاورمیانه انتخاب کرد و به این ترتیب، این خودرو به بازار ایران راه یافت.

شرکت سایپا از آن زمان تاکنون تولید پراید را در مدل های مختلف با نام های نسیم، نسیم سفری (استیشن)، صبا، سایپا 141 و سایپا 132 آغاز کرد و متناسب با شرایط ایران، بیشتر آنها را اکنون به صورت دوگانه سوز تولید می کند.

تازه ترین محصول این خانواده در ایران،‌ برنامه تولید "پراید وانت" است که ساخت آزمایشی آن در کشور آغاز شده و به گفته مسئولان سایپا، تولید انبوه آن در انتظار دریافت تاییدیه های لازم از سوی مراجع ذیربط است.

به گزارش خبرگزاری موج، سال گذشته 430 هزار دستگاه خودروی پراید در شرکت سایپا تولید شد که 43 درصد بازار خودروی سواری کشور را در بر می گیرد. این میزان تولید در شش ماهه ابتدای سال جاری با 9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه به حدود 220 هزار دستگاه پراید رسیده است که کاملا با برنامه اعلام شده از سوی قلعه بانی در سال 1385 برای خارج کردن این خودرو از خط تولید مغایرت نشان می دهد.
 
بنا به گزارش خبرگزاری موج، همزمان با تولید پراید در سایپا، شعبه شرکت خودروسازی فورد امریکا در انگلیس نیز همچنان به تولید مدل های دیگری از پراید بر روی پلت فرم این خودرو ادامه می دهد و در برخی کشورهای امریکای جنوبی نیز این خودرو با نام "سی استا" و در تیراژ بالا تولید می شود.

پراید سایپای ایران در "سوریه" و "ونزوئلا" دارای خطوط تولید است و به گفته مدیرعامل گروه خودرسازی سایپا تا سال 1390 پنج سایت خارجی برای تولید محصول پراید در بیرون از مرزهای کشور راه اندازی خواهد شد.

آخرین وضعیت پراید در بازار

"دنیای اقتصاد" در شماره دیروز خود از وضعیت بازار خودرو در کشور از جهش 540هزار تومانی قیمت پراید هاچ‌بک خبر داد.

این روزنامه نوشت: "در حالی که هنوز حذف تثبیت قیمت‌ها به طور رسمی به خودروسازها ابلاغ نشده، ظاهرا سایپایی‌ها زودتر از وزارت صنایع دست به کار شده و پراید هاچ‌بک را 540هزار تومان گران کرده‌اند؛ به نحوی که هم‌اکنون قیمت این خودرو به 8میلیون و 500هزار تومان در بازار رسیده است، در حالی که سایر مدل‌های پراید تغییر چندانی را طی هفته جاری در قیمت نداشته‌‌اند."

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون پراید بنزین‌سوز با رنگ متالیک قیمتی معادل 8میلیون و 200هزار تومان دارد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز با قیمت 8میلیون و 350هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. همچنین پراید 132 نیز قیمتی برابر با 8میلیون و 600هزار تومان را دارد.

به نوشته دنیای اقتصاد، پراید محصولی است که همواره در قعر جدول رتبه‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل جا خوش می‌کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس در باره وضعیت بازار پراید و اختلاف قیمتی که هم اکنون میان بازار و فروش خودروسازان وجود دارد، به نقل از بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا نوشت: در حال حاضر این اختلاف قیمت در مورد پراید حدود 150 هزار تومان است، در حالی که در گذشته این اختلاف در برخی مناطق حدود 700 هزار تومان نیز بود اما ااین تفاوت اخیرا کاهش یافته است.

وی بالابودن میزان تقاضای خرید خودرو در مقایسه با تیتراژ تولید را عاملی برای افزایش اختلاف قیمت خودروسازان و بازار عنوان کرد و افزود: قیمت در شرایطی قابل کنترل است که عرضه و تقاضا در حالت تعادل قرار داشته باشد.
وی تأکید کرد: حفظ حاشیه سودخودروسازان نیازمند صرفه جویی در هزینه‌هاست و البته در صورتی که افزایش قیمت مواد اولیه را داشته باشیم سیاست تثبیت قیمتها نمی‌تواند سیاست درستی باشد.

بذرپاش در مورد همکاری شرکت‌های سایپا و پروتون نیز با بیان اینکه در مرحله اول همکاری این دو شرکت تولید دو محصول مشترک و عرضه آن در بازار فروش شرکتها تعریف شده است، گفت: یکی از محورهای همکاری این شرکتها سرمایه گذاری مشترک طرفین در طرح‌های توسعه‌ای یکدیگر است و علاوه بر این بهره گیری از توان مالی ایران و مالزی و فاینانس طرح‌های مختلف از دیگر محورهای مشارکت دو شرکت خودروسازی است.

به گفته وی استفاده از شبکه توزیع و صادرات و بهره گیری از توان شبکه تأمین قطعه سازی به منظور کاهش هزینه تمام شده محصول از جمله اهداف مشارکت شرکت‌های سایپا و پروتون است و علاوه بر این امکان سرمایه گذاری در تولید یک خانواده موتور که دارای استانداردهای روز دنیا نیز باشد فراهم خواهد شد.

به گزارش فارس، سیدزین العابدین سیدمحمد طاهر، مدیرعامل پروتون نیز در مراسم امضای تفاهمنامه این شرکت با گروه خودروسازی سایپا گفت: همکاری با ایران برای تولید خانواده‌ای از موتورهای خودرو از جمله اهداف بلندمدت پروتون است و این مشارکت در درازمدت به نفع دو کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد: ایران می‌تواند کشوری برای صادرات قطعه و خودروی تولیدی توسط پروتون به دیگر کشورها باشد.

 


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):




 
اخبار مرتبط: 

عکاس : چاوش هماوندي