جام جم آنلاين
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیوآرشیو
جمعه 02 آبان 1393 / 29 ذی الحجة 1435 / a 24 Oct 2014    آخرین به روز رسانی ساعت 08:20
عناوین کل اخبار
روزنامه
فرهنگ و سينما
اجتماعي
دفاع مقدس
اقتصادي
راديو و تلويزيون
سياسي
بين الملل
ورزشي
دانش
آموزش
حوادث
گردشگري
شهرستانها
تاريخ
گفتگو
سرگرمي
يادداشت
صوت وتصویر
عکس
کاریکاتور
RSS
نسخه موبایل جام جم
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
RSS FEED
دانش
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 24 آذر 1387 - ساعت 16:06
شماره خبر: 100956941760
راه‌هاي مقابله با استرس
جام جم آنلاين: آیا می‌دانید چه چیزهایی باعث بروز استرس می‌شوند؟ هر چیزی که باعث شود شما مضطرب ، عصبی ، ناامید یا غمگین شوید ، باعث بروز استرس می‌شود.

ممکن است این وضع قبل از شروع امتحان در مدرسه یا دانشگاه، آزمون رانندگی، انتخاب یک خانه جدید ، ازدواج ، یک مسابقه ورزشی، دیدار با یک شخصیت مهم یا فشار کاری سنگین و دشوار باشد.

چیزی که باعث استرس در یک فرد می‌شود، ممکن است در فرد دیگری باعث لذت او شود البته وجود مقداری استرس در زندگی همه ما خوب است اما استرس زیاد باعث لطمه زدن به سلامت ما می‌شود. با خوش‌بینی می‌توانیم بر استرس‌هایی که در زندگی‌مان پدید می‌آیند، غلبه کنیم.

استرس در ما تغییرات روحی و جسمی ایجاد می‌کند. برخی تغییرات روحی عبارتند از اضطراب ، عصبانیت ، تندخویی ، بی‌حوصلگی ، بداخلاقی و دمدمی‌مزاجی.

مهم‌ترین واکنش‌های بدنی در استرس عبارتند از: گرفتگی عضلات ، افزایش شمار ضربان قلب ، تنفس سریع و سطحی ، عرق‌ریزی ، تغییر در اشتها ، ضعف یا لرزش عضلات ، احساس ناراحتی در معده، مشکلات خواب ، عصبی شدن ، سردرد ، درد سینه، سودءهاضمه، ضعف عمومی بدن برای مقابله با واکنش‌های بدنی که نسبت به استرس ایجاد می‌شود ، عمیق و کنترل شده نفس بکشید و از روش ریلکسیشن یا آرامش استفاده کنید ؛ در تمام روز آرام باشید ؛ سعی کنید به احساس‌های بدنتان توجه نمایید و هر زمانی که احساس کردید بدنتان به استرس و واکنش نشان می‌دهد ، عضلات خود را شل سازید.

آیا می‌دانید چگونه می‌توان با استرس مقابله کرد و آن را کاهش داد؟

استرس در همه ما ایجاد می‌شود زیرا گهگاه در وضعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم. کمی استرس ، توجه ما را به کاری که قرار است انجام دهیم ، متمرکز می‌کند و فوایدی دارد. اما استرس زیاد برای سلامت روح و جسم مضر است.

برای مقابله با استرس نگاهی مثبت و امیدوارکننده به زندگی داشته باشید و سعی کنید پیش‌بینی کنید که چگونه بر مشکلات غلبه کنید و با دوستان صمیمی و نزدیک خود بیشتر ارتباط برقرار کنید و به هنگام بروز مشکلات، از نظر مشورتی آنها بهره بگیرید. نکته مهم دیگر این که شیوه زندگی منظم را انتخاب کنید.

اگر زندگی‌تان نظم داشته باشد، هر کاری را به موقع و سر جای خود انجام می‌دهید و استرس انجام دادن یک زمان کارهای عقب‌افتاده و ضروری را پیدا نمی‌کنید.

برای کاهش استرس در خود، به طور منظم به ورزش بپردازید. ورزش به جسم و روح شما نظم و طراوت و قدرت می‌دهد.

وقتی از لحاظ روحی و جسمی قوی باشیدف استرس در شما کاهش می‌یابد و در برابر مشکلات مقاومت بهتری خواهید داشت. یکی از عوامل مهم استرس‌زا ، تنهایی است.

تنهایی بر اثر فقدان ارتباط صمیمی با دوستان یا اعضای خانواده پدید می‌آید. افراد تنها قادر نیستند مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند و باعث شوند که استرشان کم شود.

احساس این که به جایی تعلق دارید یا احساس این که قسمتی از یک گروه یا جامعه هستید ، باعث کاهش استرس می‌شود ، مشکل شما هرچه باشد همیشه افرادی وجود دارند که بخواهند و بتوانند به شما کمک کنند. همچنین تغذیه خوبی داشته باشید و با عجله غذا نخورید. آخرین نکته این که به خود سخت نگیرید.

جهانگیر چراتی
گروه ترجمه


نظر خوانندگان:*
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:*    پست الکترونیک:





کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):




 
اخبار مرتبط: 


در آستانه برپايي کنگره آسيب شناسي عنوان شد:




سلامت روان