روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو ضمائم
جمعه 02 تير 1396 / 28 رمضان 1438 / a 23 Jun 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
PDF صفحات روزنامه
نسخه PDF ويژه‌نامه حکمت ناب
ويژه‌نامه حکمت ناب
پاسخي به کژتابي آراي استاد شهيد در مقاله يکي از مدعيان اصلاح‌طلبي
خويش را «تاويل» کن ني «ذکر» را
اشاره: در پی ظهورجریان دوم خرداد در عرصه سیاسی و حاکمیتی کشور پس از سال 76 تئوری‌سازی‌های هدفمندی با بهره‌گیری از آثار برخی بزرگان برای رسیدن به اهداف خاص صورت گرفت. اکبر گنجی از جمله کسانی بود که با برگزیدن بخش‌هایی از آثار شهید مطهری در این مسیر گام برداشت. عزت‌الله ضرغامی که خود را از جمله شاگردان معنوی استاد می‌داند و انسی بسیار با آثار و تالیفات ایشان داشته و دارد در مقاله‌ای به کژتابی‌های مقاله گنجی در همان موقع پاسخ داد. اما دریغ و درد که مدعیان آزادی و دموکراسی از چاپ این پاسخ و نقد در روزنامه‌های بیشمار آن روزشان استنکاف ورزیدند.

آنچه در پی می‌آید متن کامل این پاسخ است که به دلیل سبک و منطق به کار رفته در آن می‌تواند برای اهل نظر قابل توجه باشد....>
با علي مطهري؛ فرزند استاد
در جستجوي حقيقت
استاد شهید مرتضی مطهری یکی از متفکران و اصلاحگران اسلامی در دوره معاصر است که آرا و اندیشه‌های او تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر جای نهاده است. ایشان طی بیش از 3 دهه با استفاده از قلم، خطابه و بیان و تدریس به نشر اندیشه‌های خویش پرداخت و پس از شهادت نیز آثار وی به نحو بی‌سابقه و روزافزونی مورد نشر و ترجمه به زبان‌های گوناگون قرار گرفت و در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها و مجامع فرهنگی و حوزه‌های علمیه بازتاب وسیعی یافت.

بخش اعظم آثار استاد مطهری در قلمرو نقد و بررسی اندیشه‌ها و پاسخگویی به پرسش‌ها و ابهامات فکری و آفت‌زدایی فرهنگی بوده است.

همچنین دوستی ایشان با روشنفکران و نقد منصفانه ایشان بر آرا و اندیشه‌هایشان از جنبه‌های مهم شخصیتی ایشان است که امروزه می‌تواند مورد توجه اندیشمندان معاصر قرار گیرد. در گفتگو با دکتر علی مطهری، فرزند شهید مطهری، استاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی ابعادی از شخصیت و دغدغه‌های این استاد فرزانه مورد توجه قرار گرفت....>
بررسي ابعاد علمي شخصيت شهيد مطهري در گفتگو با دکتر محمد‌رضا اسدي
مطهري و نسبت دينداري، پرسشگري و تفکر
خطای فاحشی که در جامعه فکری و روشنفکری ما در حال اتفاق افتادن است، غفلت از این مساله است که چه لزومی دارد که ملاک تفکر را عقل خود بنیاد جدید بدانیم و چه کسی گفته که اگر با عقل خودبنیاد جدید تفکر نکنید، در عرصه تفکر متهم به عدم تفکر هستید؟

عقل‌گرایی شهید مطهری در چارچوب همان سنت عقلی فلسفه اسلامی قرار می‌گیرد که در اندیشه ابن‌سینا و ملاصدرا نیز شاهد آن هستیم و این عقل‌گرایی به دو شکل تحقق دارد، یکی نسبت به مقولات دینی و دیگری نسبت به مقولات غیردینی.

تأکید بر تعقل‌گرایی، درگیری و رویارویی با مسائل دنیای معاصر و فلسفه جدید، تسلط کامل به اندیشه‌های اسلامی، آزاداندیشی، آگاهی از وضع مردم و دغدغه اصلاح امور جامعه از ویژگی‌های شخصیتی شهید مطهری به شمار می‌رود که حتی دارا بودن بخشی از این ویژگی‌ها کافی است که از یک فرد، شخصیتی ممتاز بسازد، اکنون جامعه ایران نیازمند اندیشمندانی است که با تفکر عمیق، احاطه به علوم مختلف به مسائل دنیای معاصر بیندیشند و مشکلات و مسائل آن‌را حل کنند. در بررسی نسبت تفکر و دینداری در اندیشه استاد مطهری با دکتر محمد‌رضا اسدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو نشستیم.

وی تاکنون کتاب‌های «حدیث آرزومندی» (بررسی تطبیقی آرای انسان‌شناسی ملاصدرا و هایدگر)‌، «دانایی و معضل دینداری»، «فقر تفکر و متفکران فقیر» و «شرح و ترجمه پرسشی درباره تکنولوژی» منتشر شده است. از نگاه دکتر اسدی ازجمله خطاهای برخی روشنفکران، قائل شدن به تقابل دینداری و تفکر فلسفی است و مشی شهید مطهری در این باره برای متفکران امروز آموزنده است....>
مطهري از نگاه دانشگاهيان و حوزويان
چند چهره برجسته حوزه و دانشگاه در گفتگو با روزنامه جام‌جم درباره جایگاه اندیشه استاد شهید مطهری در حال حاضر و ا همیت توجه به آن برای حل مشکلات فعلی به اظهار نظر پرداخته‌اند....>
درآمدي بر اصطلاح‌شناسي در آثار شهيد مرتضي مطهري
بیش از یک قرن نمی‌گذرد که مباحث حوزه زبان‌شناسی برای بشر به صورت جدی مطرح شده است. فیلسوفان زبان معتقدند که بسیاری از ابهامات و سوءتفاهم‌ها در میان فیلسوفان و دانشمندان به نحوه استفاده از کلمات، ساختار جمله و دستور زبان، اشتراک لفظی کلمات و مسائلی از این قبیل باز می‌گردد.

بدیهی است یکی از راه‌های مهم و البته عموما متداول برای انتقال و تفهیم مقصود و معانی که در ذهن و جان آدمیان می‌گذرد، استعمال و به کار بردن زبان است. مرحوم علامه طباطبایی (ره) در مباحث اعتباریات، اعتبار الفاظ و کلمات را قائم به اجتماع می‌دانند و معتقدند که بشر به دلیل زیست اجتماعی ناچار از به کار بردن کلمات و الفاظ و پیدایش زبان شده است....>
انديشه‌ورزي آزادانه در انديشه مطهري
بدون شک شهید مطهری یکی از اندیشمندان اسلامی قرن حاضر به شمار می‌آید که با شناختی عمیق از مفاهیم اسلامی توانست جنبه‌های مغفول و در عین حال پرارزش آموزه‌های اسلام را به نسل جوان منتقل کند. در این میان، مباحث مطرح شده توسط ایشان پیرامون آزادی اندیشه و آزادی عقیده از جمله مباحثی است که نسل جوان امروز به طور عام و جامعه دانشگاهی به‌طور خاص برای شناخت آموزه‌های اصیل اسلامی محتاج فهم آنهاست.

در این مقاله سعی شده است با بررسی برخی از آثار مرتبط با موضوع مقاله به بررسی دیدگاه ایشان پیرامون جایگاه آزادی تفکر و اندیشه‌ورزی در اسلام پرداخته شود....>
نفاق جديد در نگاه شهيد مطهري
1- مقدمه

در نگاه دشمن شناسانه قرآن کریم، هیچ جریانی خطرناک تر از «نفاق» برای منافع حیاتی اسلام و مسلمین نیست. به همین لحاظ، مهم‌ترین مشغله ذهنی و پر دغدغه ترین مساله برای رهبران دینی – از صدر اسلام تا کنون- پدیده نفاق و منافقین بوده است....>
مطهري و بصيرت ديني
در نزد حکما و عرفا این مطلب مسلم است که میان مراتب وجودی انسان با عوالم هستی و مراتب علمی و معرفتی او یک رابطه معناداری وجود دارد به این معنی که هر چقدر انسان بتواند از مرتبه نفس و افعال و اهوای آن عبور کند به لایه‌های بالاتر و عمیق‌تری از علم و آگاهی دست می‌یابد و با شهپر نور چنین معرفتی می‌تواند بصیرت یافته به کُنه و ژرفای امور و مسائل پی ببرد یا با حقایق عوالم دیگر مرتبط شود.

سرعت تحولات، تعدد متغیرها و مآلا پیچیدگی و درهم آمیختگی روابط علی و معلولی زندگی اجتماعی و ظهور و بروز پدیده‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مستلزم ژرف نگری و بصیرت است اما این بصیرت صرفا با انباشت اطلاعات، دسترسی به اخبار و تنها با بودن در متن صحنه حاصل نمی‌شود بلکه پیش و بیش از آنها، بصیرت مولود تقوا و طهارت نفس از زنگار و رهایی از آلودگی‌های روحی و روانی است....>
گلواژه‌هاي زندگي از زبان استاد
غرق در انديشه‌هاي بلند
تحولات روحی

تا آنجا که من از تحولات روحی خود به یاد دارم، از 13 سالگی این دغدغه در من پیدا شد و حساسیت عجیبی نسبت به مسائل مربوط به خدا پیدا کرده بودم. پرسش‌ها ـ البته متناسب با سطح فکری آن دوره ـ یکی پس از دیگری بر اندیشه‌ام هجوم می‌آورد. در سال‌های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم، چنان در این اندیشه‌ها غرق بودم که شدیدا میل به «تنهایی» در من پدید آمده بود. وجود هم حجره را تحمل نمی‌کردم. حجره فوقانی عالی را به نیم‌حجره‌ای دخمه مانند تبدیل کردم که تنها با اندیشه‌های خودم به سر برم....>