روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 23 مهر 1398 / 15 صفر 1441 / a 15 Oct 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
سلامت
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 21 دي 1391 - ساعت 00:04
شماره خبر: 100769467846
آشپزخانه سلامت
کره بادام‌زميني يا کره لبني؟
بین کره بادام‌زمینی و کره لبنی کدام یک برای وعده صبحانه مناسب‌تر است؟ این‌که می‌گویند کره بادام‌زمینی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد اما در مقایسه با کره معمولی حاوی چربی و کالری بیشتری است حقیقت دارد؟ عادت به خوردن این کره به چه کسانی توصیه می‌شود و مصرف آن برای چه افرادی محدودیت دارد؟

به گفته متخصصان تغذیه، اگر بخواهیم بین کره لبنی و بادام‌زمینی یکی را انتخاب کنیم، در مقادیر مساوی کره بادام زمینی ارجحیت دارد. در هر صد گرم آن 580 کالری انرژی نهفته است و هر دو قاشق آن حاوی صد کالری است. در مقایسه با کره معمولی که حاوی 80 درصد چربی است، 30 درصد چربی کمتری دارد و بیشتر اسیدهای چرب آن از نوع غیراشباع بوده و اگر تقلبی و با روغن‌های هیدروژنه (جامد) مخلوط نشده باشد، بدون کلسترول است. این کره در گروه چربی‌ها و پروتئین‌ها در نظر گرفته می‌شود و ویتامین E بالایی دارد و منبع خوب ویتامین‌های گروه B، اسیدفولیک، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

تحقیقات نشان داده است کره بادام زمینی حاوی فیتوسترول است. این ترکیب ساختاری مشابه کلسترول دارد با این تفاوت که برخلاف کلسترول برای سلامت قلب و عروق مضر نیست و می‌تواند تا حدودی ازLDL (کلسترول بد خون) بکاهد.

چه افرادی مجاز به مصرف کره بادام‌زمینی هستند؟

کره بادام‌زمینی به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن و غنی بودن از پروتئین و کلسیم برای گیاهخواران توصیه می‌شود. به جهت دارا بودن لسیتین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 گزینه مناسبی است و به دلیل منیزیم و پتاسیم بالا و سدیم کم برای افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، محدودیت مصرف ندارد.

موارد منع مصرف

بادام‌زمینی و کره آن در بسیاری از افراد علائم حساسیت ایجاد کرده و باعث آلرژی می‌شود و مقدار کمی از آن می‌تواند به شوک آنافیلاتیک منجر شود. بنابراین مصرف آن برای کودکان زیر دو سال محدودیت دارد و در خانم‌های باردار و شیرده می‌تواند زمینه بروز حساسیت را در نوزادشان فراهم آورد.

نکته دیگر این‌که کره بادام‌زمینی گواتروژن است، یعنی مانع برداشت ید توسط غده تیروئید می‌شود و مصرف زیاد آن ریسک ابتلا به گواتر را افزایش می‌دهد.

اما چرا گاهی پزشکان به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند توصیه می‌کنند از خوردن بادام‌زمینی و کره آن بپرهیزند؟ به دلیل آن‌که بادام زمینی اگزالات بالایی دارد و به تشکیل سنگ‌هایی از جنس اگزالات کلسیم کمک می‌کند.

کره بادام‌زمینی هم چاق می‌کند

در صورتی که میزان مصرف کره بادام‌زمینی زیاد باشد، اضافه وزن و چاقی حتمی خواهد بود. به توصیه متخصصان علوم غذایی، مصرف این کره به دلیل پرکالری بودن و خاصیت سیرکنندگی بالا به عنوان میان‌وعده، انتخاب مناسبی نیست و بهتر است در وعده صبحانه میل شود.

این کره برخلاف کره لبنی احتیاجی به یخچال ندارد. اما چون در معرض نور اکسید شده و خواص خود را از دست می‌دهد، بهتر است در محیط تاریکی همچون یخچال نگهداری شود. در زمان خرید این محصول انواعی را که بدون نمک، شکر و شکلات است، انتخاب کرده و به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

فاخره بهبهانی / جام‌جم


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: