روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
چهارشنبه 07 تير 1396 / 03 شوال 1438 / a 28 Jun 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
کليک
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 بهمن 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100770948471
برگي زرين از تاريخ بازي‌هاي رايانه‌اي
گروهان قهرمانان
عنوان: Company of Heroes2

پلتفرم: PC

ناشر: THQ

سازنده: Relic

سبک: استراتژی

تاریخ انتشار: 11‌‌/‌‌01‌‌/‌‌92

بازی Company of Heroes نقطه عطفی در تاریخ بازی‌های استراتژی به شمار می‌رود. استودیوی بازیسازی قدرتمند رلیک بارها با سری بازی‌های Warhammer40000 قدرت خود را در ارائه تجربه‌های استراتژی به یاد ماندنی و خاص اثبات کرده و با عرضه COH بر آن صحه گذاشته است. حال کمتر از سه ماه به عرضه نسخه بعدی این عنوان فوق‌العاده مانده و آن طور که از ظاهر ماجرا برمی‌آید رلیک تمام انرژی خود را وقف بهبود تک‌تک جزئیات بازی کرده است. ماجرای COH 2 از حمله آلمان به روسیه (نبرد بارباروسا) در 1941 آغاز شده و تا جواب محکم شوروی و یورش به برلین در 1945 ادامه پیدا می‌کند. این قسمت از بازی نیز با موتور اختصاصی شرکت رلیک با نام Essence3.0 ساخته می‌شود و در کنار تمرکز روی Direct X11 از Direct X9.0 نیز پشتیبانی می‌کند. قرار است بازی برای دستاوردها (Achievement) و ترکیب مسابقات نیز از سیستم Steamworks شرکت Valve بهره می‌گیرد. یکی از خصایص تازه‌ای که در این قسمت از سوی موتور Essence3.0 به بازی معرفی خواهد شد، سیستم دید حقیقی یا True-Sight است. این فناوری جالب زاویه و پهنای دید را دستخوش قرار می‌دهد. در این قسمت عنصر برف حضور پررنگی دارد و هویت تازه‌ای به گیم‌پلی بازی بخشیده است. وجود مه نیز از مواردی است که در صحنه‌های برفی برخلاف نمونه‌های قبلی، یک الگوی یکسان را دنبال نمی‌کند و حالتی کاملا دینامیک و متغیر دارد. در کنار غلظت مه، تعداد درختان نیز در دید بازیکن و قطعا نیروهای درون بازی اثرگذار است. در یکی از نمایش‌ها شاهد بودیم تانکی در دهکده‌ای خالی از سکنه حرکت می‌کرد. انبوه ساختمان‌ها و تنگی کوچه‌ها جلوی دید مناسب تانک را می‌گرفت و از این رو، یکی از سربازان دشمن با یک شلیک آن را تخریب کرد. با دستور بموقع، افراد داخل تانک خارج و تبدیل به یک دسته نیروی مجزا شدند. زمانی که از سازندگان درباره وجود احتمال غنیمت گرفتن تانک دشمنان سوال شد، آنها پاسخ دادند چنین امری منوط به از بین بردن افراد کنترل‌کننده تانک است. البته تاکنون هیچ توضیحی از چگونگی آن ارائه نشده است. آب و هوا بشدت روی چگونگی رخ دادن مراحل اثرگذار است. تمامی نقشه‌ها برای قسمت چندنفره، دارای فصل بهار و زمستان است. در زمستان باید برای گذر از رودخانه‌ها از پل‌ها استفاده کنید که به نوبه خود افراد شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. یک شلیک بموقع و درست از نیروی رقیب، می‌تواند تانک باارزش شما را به قعر دریاچه بفرستد. مراتع برفی بشدت در حرکت پیاده‌نظام اخلال ایجاد می‌کند. کولاک‌های بی‌موقع نیز دست کمی نداشته و اگر مراقب نباشید و بموقع افراد خود را به یک مکان امن هدایت نکنید، باید شاهد مرگ یک‌یک آنها باشید. در یکی از نمایش‌ها شاهد بودیم بازیکن به جای جنگل پوشیده از برف و به منظور سهولت در پیشروی، جاده صاف را برای حمله به خانه‌ای که مامن دشمن بود، برگزید. اما در نزدیکی خانه با چند مین که با هوشمندی کار گذاشته شده بود، دچار شکست سختی شد. در ضمن، همیشه باید مراقب ردی که در برف از خود بر جای می‌گذارید، باشید؛ زیرا یک بازیکن کارکشته بسادگی می‌تواند نوع نیروهای شما را از روی رد باقیمانده بر برف حدس بزند. قدرت گرافیکی بازی را می‌توان در تمام لحظات آن دید؛ چه زمانی که یکی از سربازان از ترس انفجاری که در نزدیکی رخ می‌دهد، خود را به زمین می‌اندازد و انیمیشن زیبای بازی را می‌بینیم، چه آن موقعی که خانه‌ای مورد اصابت مواد منفجره قرار گرفته و شاهد تخریب آن به شکلی فوق‌العاده دیدنی و واقعگرایانه هستیم. افکت‌های آتش خیره‌کننده است. یخ به زیبایی ترک برمی‌دارد و از مه هم که گفتیم. در قسمت قبلی آتش زدن به یک ساختمان، فقط شامل پرتاب مواد آتش‌زا به درون آن می‌شد و خود ساختمان نمی‌سوخت. اما در این قسمت ساختمان‌ها آتش می‌گیرند و بسرعت شاهد سرایت آتش به تمام قسمت‌های آن هستیم. یک شلیک درست از لوله تانک نیز می‌تواند یک ساختمان را با خاک یکسان کند و نمی‌توان مانند گذشته برای پناه گرفتن زیاد روی سازه‌ها حساب کرد. آشکار است که سازندگان بشدت روی سرعت این قسمت از بازی تاکید دارند. از دیگر اقدامات سازندگان برای دستیابی به این امر می‌توان به توانایی پیاده‌نظام برای پریدن از روی موانع کم‌ارتفاع اشاره کرد. نقاطی هم که روی نقشه باید تصاحب شود کاهش پیدا کرده و تمرکز بیشتری روی مبارزات گذاشته شده است. این بار لازم نیست یک گردان را فقط به تصاحب یک نقطه بگمارید، کافی است آنها را در فاصله کمی از نقطه مورد نظر قرار دهید تا در حال فعالیت برای گرفتن نقطه مورد نظر، توانایی دفاع را هم داشته باشند.

در قسمت قبل، منابع ارائه شده در هر نقطه از پیش تعیین شده بود و همین باعث درگیری‌های دائم در یک نقطه خاص از نقشه می‌شد. در این قسمت با دادن حق انتخاب به بازیکن برای منبع مورد نظر (اعم از سوخت یا مهمات)، این رقابت به تمام نقشه کشیده خواهد شد. سازندگان روی هوش‌مصنوعی نیز کار می‌کنند تا مبارزات بیش از قبل غیرقابل پیش‌بینی از آب دربیاید و در نتیجه به ارزش تکرار بازی افزوده شود. نیروی تازه‌وارد این قسمت، ارتش سرخ روسیه است. بخش داستانی تمرکز خاصی روی دستور غیرانسانی 227 دارد. این دستور که با محوریت حمله بی‌وقفه به برلین صادر شد، پشت‌کردن به میدان از سوی هر جنگجویی را خیانت می‌دانست. نیروهای سرباز وظیفه روس که عموما از مردان و زنان عادی تشکیل شده بود، نقشی مانند سپر ایفا کرده و می‌توانید از تعداد بالای آنها برای جذب آتش دشمن استفاده کنید. ماشین‌گان‌های ماکسیم یک تیم شش نفره برای هدایت و تیراندازی با خود دارند و موجی کم دقت، اما پرقدرت از گلوله را بر سر دشمن خالی می‌کنند. تک‌تیراندازهای روسی جفت‌جفت احضار می‌شوند و کاتیوشاهای هولناکشان، دسته‌دسته موشک نابودگر را به سمت دشمنان روانه می‌کنند. سازندگان وقت و نیروی زیادی برای ضبط صداهای بازی گذاشته و اصوات سلاح‌ها را یک‌به‌یک از روی نمونه‌های واقعی، از فواصل دور و نزدیک ضبط کرده‌اند تا نزدیک‌ترین تجربه به واقعیت را به بازیکنان ارائه کند. در قسمت‌های مختلف نیز شاهد تغییرات کنترل بازی یا رابط کاربری هستیم. قطعا هواداران پر و پا قرص این سری در ابتدا به مدتی برای عادت به چهره بازی نیاز خواهند داشت، اما قطعا تغییرات کوچکی مانند سوئیچ دکمه A (دستور حمله) به دکمه Q، یا تغییر نحوه انتخاب فرماندهان، موجب غریبگی آنها با این بازی نخواهد بود. تا به حال فقط عرضه نسخه PC این بازی تائید شده و حرفی از نسخه‌های کنسولی به میان نیامده است.

سیاوش شهبازی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: