روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 06 فروردين 1396 / 27 جمادي الثاني 1438 / a 26 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
سيب
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 12 بهمن 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100771290723
گرفتاري‌هاي کم‌خوابي
اگر از خواب نامناسب شبانه رنج می‌برید، الزاما ریشه مشکل در برنامه‌های روزمره یا نوشیدن چای و قهوه در ساعات ابتدایی شب نیست. در اینجا براساس مطلبی از نشریه پریونشن، برخی عوامل غیرمنتظره بی‌خوابی و کم‌خوابی و راه‌های مقابله با آنها به اجمال توضیح داده شده است. شاید مشکل شما هم در همین فهرست مختصر بگنجد!

ترس از تاریکی

کسانی که از کم‌خوابی شکایت دارند، ممکن است از تاریکی بترسند، بدون آن که بدانند چرا. مطابق پژوهش‌های جدید، مشکل در این افراد چنین بروز می‌کند که بر اثر ایجاد صداهای مزاحم، حتی اگر از خواب بیدار هم نشوند، عصبی می‌شوند و پلک می‌زنند؛ البته ممکن است این رفتارها از افراد دارای خواب سالم نیز بروز کند، اما افراد مبتلا به ترس از تاریکی بسیار شدیدتر از افراد عادی چنین واکنش‌هایی از خود بروز می‌دهند.

راه‌حل: اتاق خواب کاملا ساکت به این مشکل دامن می‌زند و حساسیت فرد را به هر محرک کوچکی بالا می‌برد. برخی متخصصان پیشنهاد می‌کنند بهترین راه روشن گذاشتن وسیله‌ای برقی است که پارازیت بسیار ضعیفی پخش کند مثلا صدای بسیار کم شبکه رادیویی یا تلویزیونی که هنگام خواب شما «برفک» پخش می‌کند.

چشمان پیر

هر چه سن شما بالاتر رود، عدسی چشم شما زردتر می‌شود. این امر سبب می‌شود نور آبی کمتری عبور کند و باعث اختلال در میزان خواب شما شود. نور آبی به مغز پیغام می‌دهد که ملاتونین‌(هورمون تنظیم‌کننده خواب) را آزاد کند.

راه‌حل: به هنگام خواب چشم‌بند بزنید و در طول روز به‌ازای هر 90 دقیقه بی‌خوابی شبانه، دست‌کم 15 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. این کار ساعت بیولوژیکی شما را تنظیم خواهد کرد.

کمبود آهن

اگر به هنگام خواب پای شما ناخودآگاه تمایل به تکان خوردن‌های مکرر دارد، چنان‌که از خواب بیدارتان می‌کند، احتمالا کمبود آهن سبب می‌شود که سلول‌های مغز شما پیغام‌هایی به پاهایتان بفرستد و سبب حرکت آنها شود.

راه‌حل: از پزشک خود بخواهید برای تعیین میزان آهن بدنتان برای شما آزمایش خون بنویسد. اگر کمبود آهن دارید می‌توانید با مصرف غذاهای حاوی آهن نظیر گوشت قرمز، اسفناج و‌... به حل مشکل کمک کنید.

گرفتگی ماهیچه‌های پشت ساق پا

گرفتگی عضلات پا به هنگام خواب عموما دردناک و آزاردهنده است. این مشکل ممکن است به صورت موردی هرازگاهی گریبانگیر افراد شود که البته مساله چندان مهمی نیست، اما اگر به صورت مزمن درآید، نشانه کمبود پتاسیم، منیزیم یا کلسیم است.

راه‌حل: ممکن است شنیده باشید خوردن موز در حل این مشکل راهگشاست، زیرا موز یکی از منابع تامین پتاسیم است. یک عدد موز به طور میانگین 450 میلی‌گرم پتاسیم در خود دارد و به همین دلیل تا حدی می‌تواند شرایط را بهبود دهد؛ ولی راه‌حل قطعی و نهایی نیست. شما حتما باید منابع منیزیم (مانند انواع آجیل، برگ سبز سبزیجات، موز ، غلات و...) و کلسیم (مانند شیر و انواع لبنیات) را نیز در سبد غذایی خود قرار دهید. در ضمن توجه داشته باشید میزان خیلی بالای پتاسیم می‌تواند در بروز بی‌نظمی ضربان قلب نقش داشته باشد. به هر حال بهترین راه برای تشخیص دقیق مشکل، مراجعه به پزشک متخصص است.

مسعود ایثاری


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: