روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
پنجشنبه 07 ارديبهشت 1396 / 30 رجب 1438 / a 27 Apr 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
قاب کوچک
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 14 بهمن 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100771454137
آغاز پروژه «تلويزيون آينده»
برپایی دومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم، نکات مثبت زیادی داشت که مهم‌ترین نکته‌اش، تلاش مدیران رسانه ملی و مسئولان تلویزیون برای ترسیم چشم‌انداز آینده تلویزیون در کشور بود. این که تلویزیون باید از وضع فعلی خود به سمت وضع مطلوب، به‌روزتر و جهانی‌تر حرکت کند تا مخاطبانی که به گفته رئیس رسانه ملی، تلویزیون تنها رسانه بصری قابل اعتمادشان در زندگی روزمره است، بتوانند ارتباط محکم‌تری با این رسانه داشته باشند ضمن آن که با توجه به ابعاد بین‌المللی، مخاطبان تازه‌ای به این جمع اضافه شوند.

عزت‌الله ضرغامی با برشمردن ویژگی‌های تلویزیون هوشمند در مراسم پایانی جشنواره جام‌جم، چشم‌اندازی از «تلویزیون آینده» را به افکار عمومی نوید داد و به این نکته اشاره کرد که دو سال دیگر تلویزیون را که روشن می‌کنید، با استفاده از تلفن، مجموعه‌ای از خدمات برایتان فراهم می‌شود. در واقع، گفته‌های ضرغامی در این مراسم نشان داد که او به عنوان مسئول رسانه‌ای که مخاطب مردمی و میلیونی دارد، تا چه حد در جستجوی خدمت‌رسانی به این مخاطب بر اساس فناوری روز است و چقدر درجا زدن، رکود و دل‌سپردن به فرمول‌های امتحان‌پس‌داده را نامطلوب می‌داند و در این راه معتقد است: «ما وظیفه داریم که هنر، استعداد و ظرفیتهایمان را به کار بگیریم»

از سویی علی دارابی در مراسم پایانی جشنواره جام‌جم، به این نکته اشاره کرد که با ایجاد دبیرخانه دائمی برای این جشنواره، قرار است از سال آینده این رویداد مهم تلویزیونی که امسال برپایی‌اش در خجسته روزهای هفته وحدت و در آستانه دهه فجر، تقارن مبارکی داشت، وارد ابعاد بین‌المللی شود و در دوره سوم، مشارکت تولیدات تلویزیونی کشورهای همسایه نیز در برپایی آن رقم بخورد.

اطلاق عنوان «جشنواره فراملی» از سوی معاون سیما به جشنواره جام‌جم در دوره سوم، خودبه‌خود بستر را برای آنچه همه دوستداران پیشرفت رسانه تلویزیون در قالب نقدهای دلسوزانه تاکنون مطرح ساخته‌اند، فراهم خواهد کرد. در مراسم پایانی جشنواره جام‌جم بر این مسأله تأکید شد که گرچه در بعد کمی چند گام به جلو برداشته‌ایم اما تا رسیدن به آنچه باید باشیم هنوز فاصله وجود دارد گرچه بر این نکته هم تأکید شد که نقدهایی که غیرمنطقی و غیرمنصفانه در رسانه‌ها و فضای مجازی تا چه حد می‌توانند به ارکان رسانه ملی و باور مخاطبان آن آسیب بزند و این آسیب تا چه حد برای جامعه ما مضر است.

با این وصف، اشاره به الزامات آنچه باید رسانه ملی و به ویژه تلویزیون به سمت آن حرکت کند (اشاراتی چون ترویج پاکی، واخلاق برای مخاطب جهانی، رفتارسازی و اثرگذاری، توجه به پژوهش، غنای بصری و فرم و کمک به آبادانی و رشد و تعالی انسان‌ها) و اعلام آن از سوی متولیان این رسانه در مراسم پایانی جشنواره جام‌جم، در بعد محتوایی برای دست‌اندرکاران و برنامه‌سازان روشنگر خواهد بود.

بی‌شک یکی از راهکارهای مهمی که موجب ارتقای کیفی محصولات وطنی می‌شود، ایجاد رقابت است و با بین‌المللی شدن تعریف جشنواره جام‌جم، زمینه برای رقابت و روزآمدی، بیشتر و بیشتر فراهم خواهد شد ضمن آن که ورود تلویزیون ایران به بازارهای بین‌المللی و بحث مشارکت در تولید، چشم‌انداز ایده‌آلی را در این راستا به وجود می‌آورد.

علی افشار


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: