روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 04 تير 1396 / 30 رمضان 1438 / a 25 Jun 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
قاب کوچک
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 14 بهمن 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100771455919
درباره سيما
فقدان نقد منصفانه
صحبت از نبود نقد منصفانه و اظهارنظرهای کارشناسانه است. این‌که یک محصول هنری و رسانه‌ای پس از پخش و نمایش از سوی کارشناسان و آگاهان مورد ارزیابی قرار گیرد و از نقاط قوت و ضعف آن صحبت به میان آید و کیفیت آن مورد بررسی قرار بگیرد، نه تنها چیز بدی نیست که اساسا لازمه پیشرفت و بهبود محصولات بعدی است. بد نیست نقدها و ارزیابی‌های کیفی به‌طور دقیق مورد توجه مدیران قرار گیرد تا از آنها استفاده شود و ادامه راه سازندگان آثار منوط بر کیفیت محصول فعلی‎اش باشد.

اما متاسفانه صداوسیما به دلیل گستردگی مخاطبانش چند وقتی است مورد اظهارنظر از سوی عده‌ای قرار می‌گیرد که نه تنها در این زمینه صاحبنظر و متخصص نیستند، بلکه آشنایی‌ای هم با رسانه ندارند و با اظهارنظرها و نقدهای صددرصد غیراصولی و غیرکارشناسانه خود، شاید به مقاصد و منافعی دست یابند، اما رفتارشان هیچ نفعی برای برنامه‌سازان سیما نخواهد داشت.

این وضع امروز ابعاد تازه‌‎تری هم پیدا کرده و به‌دلیل گستردگی مدیوم‌های مختلف رسانه‌ای، همین ارگان‌های غیرتخصصی که هیچ ربط و گاه هیچ آگاهی خاصی نسبت به رسانه ندارند، صرفا به دلیل داشتن تریبون شروع به حمله می‌کنند. براستی چرا باید نیمی از نقدهایی که به برنامه‌های تلویزیونی می‌شود، عمدتا حاشیه‌ای باشد و نه تخصصی؟ باور کنید اظهارنظر درباره مدیوم رسانه و تصویر آگاهی، دانش و تخصص می‌خواهد. مخاطب من این طیف از انتقادکنندگان است. کاری کنید که با ادامه این رفتار، سبب از دست رفتن جسارت در برنامه‌سازان سیما نشویم.

تبلیغات سنتی

خوشبختانه مدیران ارشد صداوسیما درصدد به‌‍‌روزرسانی شیوه پخش تلویزیون هستند و سعی می‌کنند از شیوه‌های منسوخ شده و قدیمی فاصله بگیرند که تخصصی کردن شبکه‌ها، بالا بردن کیفیت محصولات و پخش دیجیتال گوشه‌ای از این حرکت رو به جلوست. اما نکته‌ای در این میان وجود دارد و آن چیزی نیست جز اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای معرفی به مخاطب.

بسیاری از متخصصان تبلیغات در دنیا معتقدند به همان میزان سرمایه‌ای که صرف تولید یک محصول می‌شود باید هزینه تبلیغات و معرفی آن شود. این تعریف حتی در صنعت سینما هم صدق می‌کند و در کشور ما هم تبلیغات سهم بسیار مهمی در موفقیت یک محصول دارد، اما... .

در گذشته به‌دلیل محدودیت مدیا و رسانه و وجود تنها دو و بعد در نهایت پنج شبکه تلویزیونی، پخش یک مجموعه یا سریال و حتی برنامه تاک‌شو بدون نیاز به تبلیغات و معرفی در همان رسانه، در عرض مدت بسیار کوتاهی در کل جامعه مخاطبان خود را پیدا می‌کرد. اما قبول کنیم امروزه در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم، در دوره‌ای هستیم که مخاطب حق انتخاب دارد و اتفاقا گزینه‌های بسیار زیادی هم پیش‌روی خود می‌بیند.

در این شرایط، متاسفانه خیلی از برنامه‌ها و حتی سریال‌های خوب تلویزیون به‌دلیل تبعیت از شیوه‌های قدیمی و سنتی بدرستی معرفی نمی‌شود و ظرفیت مخاطبان خود را به‌طور کامل پر نمی‌کند. ای‌کاش حالا که مدیران ارشد این سازمان در راه همگام‌سازی با شیوه‌های روز رسانه قدم برداشته‌اند شیوه تبلیغات مدرن و صحیح را هم مدنظر بگیرند تا بعد از این شاهد اتفاقات بهتر باشیم.

محمدرضا لطفی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: