روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 06 فروردين 1396 / 27 جمادي الثاني 1438 / a 26 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
قاب کوچک
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 14 بهمن 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100771457198
گزارش پشت صحنه‌سريال نوروزي «هفت‌سين»
وقتي يدالله صمدي هفت‌سين مي‌چيند
سال 91 رو به پایان است و در این میان شبکه‌های مختلف تلویزیونی تلاش می‌کنند با دستی پرتر از سال‌های قبل، میزبان خانه‌های مردم باشند. مجموعه تلویزیونی «هفت‌سین» به کارگردانی یدالله صمدی و تهیه‌کنندگی مجید سرسنگی محصول گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که قرار است ایام نوروز از این شبکه روی آنتن برود. این مجموعه که به گفته سازندگان آن قرار است لحظات شاد و مفرحی برای مخاطب خود به همراه داشته باشد، داستان دو خانواده است که ناخواسته مجبور می‌شوند ایام نوروز را کنار یکدیگر و در یک خانه سپری کنند.

مجموعه هفت‌سین، ترکیبی از بازیگران سرشناس طنز را کنار یکدیگر قرار داده است. اتفاقی که به نوبه خود می‌تواند تضمینی برای خوب دیده شدن یک مجموعه تلویزیونی باشد. در این مجموعه 14 قسمتی بازیگرانی چون سیروس گرجستانی، فردوس کاویانی، مهران رجبی، ستاره اسکندری، سمیرا حسن‌پور، جواد عزتی، شهره سلطانی، سیاوش چراغی‌پور، افشین نخعی و جمعی دیگر از بازیگران ایفای نقش می‌کنند.

امروز قرار است گروه سازنده سریال در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد مستقر شود. ابتدای ورود با جمعیتی انبوه مواجه می‌شوم. غیر از عوامل اصلی کار و جمعی از هنروران که قرار است در این لوکیشن ایفای نقش داشته باشند، مردم زیادی هم به تماشا ایستاده‌اند. ساعت به 2 بعداز ظهر نزدیک می‌شود و گروه تلاش می‌کنند پیش از رسیدن ساعت ملاقات بیماران، این سکانس را به پایان برسانند. در سالن انتظار بیمارستان میزی گذاشته شده و روی آن هفت‌سین قشنگی چیده شده است. همه چیز دست به دست هم داده تا یک فضای کاملا بهاری به تصویر کشیده شود. در این سکانس سیروس گرجستانی (نوبخت)، فردوس کاویانی (احمد شمس) و سیاوش چراغی‌پور (دیباج) بازی دارند. پیش از این مهدی فخیم‌زاده برای ایفای نقش احمد شمس انتخاب شده و چند سکانسی هم این بازیگر جلوی دوربین رفته بود که نهایتا تصمیم برآن شد که فردوس کاویانی جایگزین وی شود.

دوربین در قسمت اتاق پذیرش و اطلاعات گذاشته شده است. در این سکانس دو شخصیت اصلی قصه به عیادت صاحبخانه خود می‌آیند. فردوس کاویانی به سمت قسمت پذیرش بیمارستان می‌آید و از مسئول بخش می‌پرسد در کدام اتاق می‌تواند به عیادت بیمار برود. سکانسی که قرار است جلوی دوربین برود دیالوگ‌های جالبی دارد، چراکه بازیگر نقش احمد شمس نام خانوادگی بیمار خود را نمی‌داند و عنوان می‌کند در همه این سال‌ها فقط او را به نام نصرت‌خان می‌شناخته است. باقی این سکانس بگومگوهایی است که نوبخت و شمس با یکدیگر دارند.

صحنه به چندمین برداشت می‌رسد، زیرا محل لوکیشن بیمارستان است و خیلی نمی‌شود جلوی رفت و آمد کسانی را که در حال گذر از سالن انتظار هستند، گرفت. جالب این که خیلی از مردم هم با گروه همکاری می‌کنند و خیلی‌ها هم چند دقیقه‌ای به تماشای بازی بازیگران مورد علاقه خود می‌ایستند. سیروس گرجستانی و فردوس کاویانی در مجموعه هفت‌سین با گریمی کاملا متفاوت ظاهر شده‌اند.

خودم را در ژانرهای مختلف می‌آزمایم

یدالله صمدی پشت مانیتور نشسته است و گروه را هدایت می‌کند. سال‌هایی که این کارگردان در عرصه سینما و تلویزیون سپری کرده، باعث شده امروز بتواند در کارهای خود امضای مشخصی داشته باشد. صمدی از آن دسته کارگردان‌هایی است که پس از انقلاب برای نخستین بار تلفیقی از طنز و جامعه را به تصویر نشاند و در کنار کارهای دیگرش چون آپارتمان شماره 13، دو نفر و نصفی، دمرل، سارای، کلانتری غیرانتفاعی و خیلی فیلم‌های دیگر مجموعه موفقی چون شهر آشوب و شوق پرواز را هم به کارنامه هنری خود اضافه کرد. وقتی از او درباره حضورش در مجموعه هفت‌سین در سمت کارگردان می‌پرسم، در پاسخ می‌گوید: همیشه و از همان ابتدایی که فیلمسازی را شروع کردم، علاقه داشتم در وادی کارهای طنز فعالیت داشته باشم، چون معتقد بوده و هستم که همیشه خنداندن مردم بمراتب از دیگر کارها سخت‌تر است. یادم هست آن زمان‌ها وقتی فیلم دونفر و نصفی را می‌ساختم، خیلی فیلم و مجموعه طنز به معنای امروزی آنها ساخته نمی‌شد و سازنده اثر باید تلاش زیادی می‌کرد بتواند مخاطب را به کار خود جذب کند. در ادامه به تازه‌ترین کار خود اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه هفت‌سین داستان خوبی داشت. سعید فرهادی از آن نویسندگانی است که در همه سال‌های فعالیت خود توانسته است رگ خواب مخاطب خود را با دیالوگ‌هایی که می‌نویسد به دست آورد. قصه اولیه هفت‌سین روایتگر داستان دو خانواده بود که بنا بر برخی اتفاقات مجبور می‌شوند چند روزی از ایام نوروز را کنار یکدیگر سپری کنند و حضور این دو خانواده اتفاقات جالبی را به وجود می‌آورد.

صمدی: سعی می‌کنیم با ایجاد کمدی موقعیت، مخاطب را بخندانیم.
به نظرم این بهترین شکلی است که می‌تواند در فضای یک کار طنز حاکم باشد

صمدی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: همیشه دلم می‌خواست بتوانم خودم را در ژانرهای مختلفی بیازمایم و هیچ وقت دلم نمی‌خواست صرفا در یک حیطه خاصی متمرکز شوم. وقتی ساخت مجموعه شوق پرواز به من پیشنهاد شد نگران بودم که شاید خیلی از فضاها را نتوانم بدرستی آنچه باید باشد به تصویر بکشم. وقتی ساخت مجموعه را شروع کردم یک حس قوی من را به جلو هدایت می‌کرد و ارادتی که به شخص شهید عباس بابایی پیدا کرده بودم در کنار لطف خداوند باعث شد مجموعه شوق پرواز، یک مجموعه پرطرفدار و پر بیننده باشد.

صمدی درخصوص فضای مجموعه هفت‌سین می‌گوید: سعی کردیم با ایجاد کمدی موقعیت، مخاطب را بخندانیم. به نظرم این بهترین شکلی است که می‌تواند در فضای یک کار طنز حاکم باشد. در کنار همه اینها تلاش کردیم با انتخاب درستی از بازیگران، فضای شاد و مفرحی را برای بینندگان در ایام نوروز به وجود آوریم.

همه هست و نیستم را برای بازیگری گذاشتم

فردوس کاویانی در مورد حضور خود در مجموعه هفت‌سین می‌گوید: وقتی فیلمنامه را خواندم توانستم ارتباط بسیار خوبی با نقش برقرار کنم. به نظرم حضور من در این مجموعه به نقش احمد شمس می‌تواند بار دیگر نقش کمال را در مجموعه همسران برای مردم زنده کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در بازی این بازیگر در این مجموعه به چشم می‌آید راحتی و صمیمیتش جلوی دوربین است که مرز میان خود و مخاطب را از میان برداشته و رابطه‌ای دوسویه برقرار می‌کند. خودش می‌گوید: همیشه سعی کردم نقش‌هایی را که بازی می‌کنم، شبیه خودم باشد و خیلی دور از من نباشد. در این مجموعه هم همین اتفاق افتاد. احمد شمس شخصیتی ساده لوح است که خیلی وقت‌ها در مسیر اتفاقاتی قرار می‌گیرد که بدرستی نمی‌تواند تصمیم درستی برای حل آن بگیرد. همین اتفاقات است که در مسیر داستان حوادث جالبی را به وجود می‌آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حضورش در سال‌های اخیر تا حدودی کمرنگ شده است، می‌گوید: چند سالی بیشتر به مشغله‌های دیگر پرداختم و سعی کردم استراحتی به خودم بدهم. زمانی که بازی در مجموعه هفت‌سین را پذیرفتم همه تلاشم را به کار گرفتم تا بتوانم این کاراکتر را بدرستی جلوی دوربین ببرم. به علاوه به دلیل همکاری قبلی که با آقای صمدی داشتم تا حد زیادی می‌دانستم که قرار است چه چیزهایی از این شخصیت بیشتر از دیگر وجوه شخصیتی آن به تصویر کشیده شود.

ساعت ملاقات بیماران فرا می‌رسد و گروه مجبور است یکی دو ساعتی استراحت کند. سکانس بعدی قرار است در اتاق بیمارستان باشد تا ساعاتی دیگر مهران رجبی هم به جمع بازیگران اضافه می‌شود. فرصت خوبی است که گروه پس از صرف ناهار صحنه را برای گرفتن بقیه سکانس‌ها آماده کند. سیروس گرجستانی و فردوس کاویانی از فرصت استفاده می‌کنند و دیالوگ‌هایی را که قرار است در سکانس‌های بعدی گفته شود تمرین می‌کنند.گروه تصویربرداری وسایل و تجهیزات خود را به اتاق تصویربرداری می‌برد.

همه چیز در جهت واقعی بودن کاراکتر‌های قصه

آزاده قوام، طراح لباس مجموعه هفت‌سین است. وی که چند سالی است به صورت مستقل کار طراحی لباس را در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی انجام می‌دهد، می‌گوید: خوشحالم برای اولین بار تجربه همکاری با این کارگردان را پیدا کرده‌ام. یدالله صمدی کارگردان باذوق و سلیقه‌ای است که در کنار نظارتی که به کار خود دارد دست عوامل را تا حد زیادی باز می‌گذارد تا سلیقه شخصی خود را نیز متناسب با فضای کار اعمال کنند. شخصیت‌های این قصه، ملموس و قابل‌باور هستند و ما سعی کردیم با طراحی لباس در جهت شخصیت‌پردازی کاراکترهای قصه پیش برویم.

وی در ادامه می‌گوید: عموما روال بر این است که در مجموعه‌های طنز، طراحی لباس خاصی استفاده می‌شود. خیلی‌ها معتقدند که در یک کار طنز باید حتما از رنگ‌های خیلی تند و زننده استفاده شود، در حالی که ما سعی کردیم این اتفاق نیفتد و هیچ چیز در این کار حالت غلو شده و غیرقابل باوری به خود نگیرد. خود من تا امروز تجربه حضور در یک کار طنز را نداشتم و برای من فرصت خوبی بود تا بتوانم توانایی هایم را در این وادی بیازمایم. در این مجموعه همه چیز دست به دست هم داده تا کار واقعی به نظر بیاید. اصولا خصوصیت یک کار خوب در این است که براساس قصه‌ای که در بطن کار جریان دارد همه چیز رئال و به زندگی واقعی نزدیک باشد.

مدیریت خوب تهیه‌کننده و کارگردان

سعید کریمی، مدیر برنامه‌ریزی مجموعه هفت‌سین است. وی که پیش از این هم سابقه همکاری با یدالله صمدی را داشته، می‌گوید: اوایل آذر بود که پیش‌تولید کار را آغاز کردیم و حدود نهم دی اولین سکانس از این مجموعه جلوی دوربین رفت. قرار است تا اواخر اسفند ماه کار تصویربرداری به پایان برسد و بقیه روزها کارهای فنی مجموعه آغاز شود. به گفته مدیر برنامه‌ریزی این نخستین بار است که قرار است تصویربرداری یک مجموعه مناسبتی برای پخش در ایام نوروز پیش از پخش به پایان برسد.

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: معمولا وقتی صحبت از کارهای مناسبتی می‌شود، خیلی از بازیگران برای حضور در این گونه کارها گارد می‌گیرند و فکر می‌کنند چون کار قرار است به مناسبت خاصی ساخته شود پس قرار است کیفیت و کمیت پایینی داشته باشد. تلاش تهیه‌کننده و کارگردان در این کار این است که تا حد توانایی گروه چنین اتفاق نیفتد و همین که قرار است پرونده تصویربرداری تا زمان روی آنتن رفتن کار بسته شود دلیل خوبی است که نشان دهد عوامل تلاش زیادی کردند تا همه چیز بخوبی و بدرستی پیش برود.

کریمی معتقد است: این مجموعه حجم بالایی از بازیگران چهره و غیرچهره را کنار هم دارد و این فرصت خوبی است که خیلی از این بازیگران تازه کار و توانمند بتوانند کنار بازیگرانی که سال‌هاست در سینما و تلویزیون ایفای نقش می کنند توانایی خود را به ظهور برسانند. وی در خصوص مشکلاتی که در این کار وجود دارد، می‌گوید: خیلی اوقات مجبوریم ساعات زیادی را برای پیشبرد کار سر صحنه باشیم و این اتفاق به خودی خود خستگی‌هایی را برای عوامل به همراه دارد. در کنار همه اینها فیلمبرداری در لوکیشن‌های واقعی مثل بیمارستان مشکلات زیادی برای ما به دنبال دارد. حق با مردم است و گروه به هیچ عنوان این اجازه را به‌خود نمی‌دهد که با خودخواهی، مزاحمت هایی را برای بیماران یا خانواده‌های آنها ایجاد کند. مدیریت خوبی که از طرف تهیه‌کننده و کارگردان بر کار اعمال می‌شود باعث شده همه چیز سر جای خود انجام شود.

از جنس مردم و برای مردم

سیاوش چراغی‌پور از بازیگران با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون است که در مجموعه هفت سین نقش دیباج را بازی می‌کند. وی که در فیلم‌هایی چون من ترانه 15 سال دارم، ورود آقایان ممنوع و چشم ایفای نقش کرده است درباره حضور خود در این مجموعه می‌گوید: دیباج هم مثل بقیه نقش‌هایی که بازی کرده بودم خیلی سیاه و سفید نبود. شخصیت ساده‌اندیشی بود که خیلی جاها سرش کلاه می‌رفت و خیلی جاها با زرنگی خاص خودش می‌توانست از پس مشکلاتش برآید. وی درادامه می‌‌افزاید: به نظر من یکی از فاکتورهای یک بازیگر خوب این است که بتواند نقش را کاملا از خودش عبور دهد و به نوعی فیلتری میان مخاطب و کاراکتری که قرار است بازی کند، باشد. وی درباره شخصیت‌پردازی کاراکترها در مجموعه‌های سال‌های اخیر می‌گوید: به نظرم مهم‌ترین دلیل دیده‌شدن یک مجموعه در انتخاب قصه و نیز شخصیت‌پردازی شخصیت‌های آن است. هفت‌سین قصه خوب و جذابی دارد و مهم‌تر از همه این که انتخاب درستی برای بازیگران آن صورت گرفته است.

مرتضی متولی:خوشبختانه مجموعه هفت‌سین جمع خوبی از عوامل حرفه‌ای را در خود جای داده و تا امروز کار با کمبود و مشکل مالی مواجه
نشده است

این بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون تا امروز نقش‌های مختلف را در ژانرهای گوناگون تجربه کرده است. وی توضیح می‌دهد: همیشه دوست داشتم نقش‌های مختلفی بازی کنم و هیچ وقت دلم نمی خواست در یک کاراکتر کلیشه شوم. این که یک بازیگر جسارت بازی در نقش‌های مختلف را در خود ببیند فاکتور مثبتی است به شرط آن که پیش از همه نقش را از خودش عبور دهد و به زبان عامیانه، نقش به بازیگر بنشیند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند: متاسفانه خیلی از مجموعه‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده است به لحاظ محتوای قصه نتوانسته‌ ارتباط خوبی با بیننده برقرار کند. هفت‌سین قصه‌ای از جنس مردم و برای مردم است. این همان اتفاقی است که می‌تواند یک مجموعه را به یک اثر پرمخاطب تبدیل کند. چرا که مخاطب امروزی دیگر به دنبال زرق و برق آنچنانی در تصویر نیست و مجموعه‌ای می‌تواند برای بیننده امروز جالب توجه باشد که مخاطب احساس کند شخصیت های آن قصه را می‌شناسد و با آنها زندگی کرده است.

بازیگر نقش دیباج در بخشی دیگر از حرف‌هایش به این نکته اشاره می‌کند؛ اتفاق خوبی که در این مجموعه افتاده، این است که در کنار جمعی از بازیگران چهره و سرشناس سینما و تلویزیون از حضور نابازیگران زیادی هم در کار استفاده شده است که خیلی از آنها جزو بازیگران آینده‌دار این حرفه هستند. تلفیق درست و انتخاب صحیح بازیگران دست به دست هم داده تا هفت‌سین بتواند مجموعه موفقی باشد.

چراغی‌پور معتقد است رسالت ساخت مجموعه هفت‌سین فقط برای تفریح و سرگرمی مخاطب نیست. هفت سین ناگفته‌های زیادی از آدم‌های جامعه امروز دارد.

ساعت ملاقات به پایان رسیده و با پراکنده‌شدن جمعیت زیادی از مردم که به عیادت بیماران خود آمده‌اند، گروه هم آماده می‌شود سکانسی دیگر را به تصویر بکشد. قرار است در این سکانس صحنه ملاقات نوبخت و شمس با نصرت‌خان با بازی مهران رجبی جلوی دوربین برود.

فردوس کاویانی سخت مشغول حفظ‌کردن دیالوگ‌های خود در این صحنه است و کارگردان از او می‌خواهد وسواس خاصی در حفظ کردن تک‌تک دیالوگ‌ها نداشته باشد.قرار است گروه فیلمبرداری چندروزی را در این بیمارستان سپری کند و با این که بیمارستان لبافی‌نژاد جزو بیمارستان‌های بسیار شلوغ تهران است ولی با همکاری خوبی که مسئولان بیمارستان با گروه فیلمبرداری داشته‌اند سه چهار اتاق برای گریم، لباس، صرف ناهار و نیز استراحت گروه در نظر گرفته شده است.

قرار است تا دقایقی دیگر بازی دو تیم استقلال و پیروزی آغاز شود و بخوبی می شود صدای عادل فردوسی‌پور را که در حال گزارش بازی است از اتاق‌های مختلف بیمارستان شنید. چاره‌ای نیست و گروه با همان عزم سابق صحنه را برای برداشت جلوی دوربین آماده می‌کنند. اینجا همه دست به دست هم داده‌اند تا در شادی نوروز 92 با هم‌میهنان خود شریک باشند، حتی اگر قرار باشد تک‌تک برداشت‌های آنها به برداشت دوم و سوم هم برسد.

حرف‌های زیاد برای گفتن

مرتضی متولی، مدیر تولید این مجموعه است. وی که طی سال‌های اخیر علاوه برسمت مدیریت تولید، تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی را به عهده داشته است، درباره حضور خود در این مجموعه می‌گوید: خوشبختانه مجموعه هفت‌سین جمع خوبی از عوامل حرفه‌ای را چه در جلو و چه در پشت دوربین در خود جای داده است و با همکاری و نظارت درستی که از جانب مجری طرح و تهیه‌کننده بر کار اعمال شده، تا امروز کار با کمبود و مشکل مالی مواجه نشده است.

مدیر تولید این مجموعه، هفت‌سین را یک مجموعه پر بازیگر می‌داند و عنوان می کند: خیلی جاها و در خیلی از صحنه‌ها بالغ بر ده بازیگر داشته‌ایم. در کنار همه اینها سعی کردیم از هنروران خود برای سکانس‌های عمومی استفاده کرده باشیم. به گفته متولی، مشکل اساسی در مجموعه‌های ایرانی این است که برای تولید کارها باید از لوکیشن‌های طبیعی مثل بیمارستان استفاده کرد و چیزی به عنوان دکور یا در اختیار داشتن فضا برای فیلمبرداری در دست نیست. این اتفاق باعث می‌شود خیلی جاها کار به برداشت‌های زیاد برسد و محدودیت زمانی در این گونه کارها به خودی خود زمان کار را بالا ببرد.

وی درادامه می‌افزاید: در مجموعه هفت‌سین، علاوه بر لوکیشن‌های متعدد، یک لوکیشن اصلی داریم و آن هم همان منزلی است که بناچار دو خانواده را بر اساس برخی اتفاقات در ایام نوروز کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

شبنم مدنی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: