روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
چهارشنبه 01 شهريور 1396 / 30 ذی القعدة 1438 / a 23 Aug 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
راديو و تلويزيون
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 14 بهمن 1391 - ساعت 00:02
شماره خبر: 100771458099
بهمن هدايتي / جا‌م‌جم
تثبيت «سبک زندگي» با توليد سريال‌هاي فاخر
با نگاهی به پیشینه و سابقه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، خیلی زود معلوم می‌شود که سریال‌های فاخر سیما ـ یا آنچنان که مرسوم است «الف ویژه» ـ از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بیشتر در دو گونه تاریخی، سیاسی ساخته شده است، از مجموعه ماندگار «هزاردستان» تا سربداران، امام علی(ع) و تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه و کلاه پهلوی و... همه و همه حول محور دو رویکرد تاریخ و سیاست گشته‌اند.

پخش این سریال‌ها کم و بیش یک​سال طول کشیده است و بعد از اتمام، طبق روال جدول پخش، جای خود را به سریال‌ها یا برنامه‌های دیگر داده‌اند.

گویا طبق عرفی نانوشته، قرار است این مجموعه‌های فاخر، ستاره‌ای باشند و هرازچندگاهی بر آنتن تلویزیون بدرخشند و در خاطره مردم ماندگار شوند و نهایتا به نوستالژی‌ها و خاطره‌ها بپیوندند. البته دغدغه‌های دینی و سیاسی و شرایط خاص زمانه در رویکرد ساخت مجموعه‌های تاریخی و سیاسی بی تاثیر نبوده است؛ اما می‌توان چنین تحلیل کرد که اکنون زمانه و رسانه، اقتضائات دیگری می‌طلبد.

شاید یکی از کارکردهای ویژه سریال‌های فاخر که تاکنون به آن کمتر توجه شده است، مبحث «سبک زندگی» باشد. با مرور سریال‌های فاخر ساخته شده در تلویزین، جای خالی یک سریال فاخر، فرهنگی، طولانی و تاثیرگذار و البته باورپذیر با محوریت سبک زندگی احساس می‌شود.

تولید سریالی فاخر و دامنه دار با محور «سبک زندگی» به دلیل آن‌که در محیط امروزی و ملموس اجتماع و زندگی روزمره مخاطبان جریان دارد، می‌تواند باور پذیرتر بوده و بهتر با مخاطبان جوان ارتباط برقرار کند.

تغییر جهت به سمت ساخت مجموعه‌های فاخر با رویکرد «سبک زندگی» می‌تواند جهشی معنادار در ذائقه و توانمندی‌های سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی، نویسندگان و حتی پژوهشگران این حوزه ایجاد کند و فقر محتوا و خلاقیت در این‌گونه را جبران و هم از تکرار کلیشه‌ها و مسابقه تقلید از سریال موفق جلوگیری کند.

برای اثبات نظریه «لزوم تغییر مسیر به سمت تولید سریال‌های فاخر با محوریت سبک زندگی» کافی است به سریال‌های دنباله دار شبکه‌های جهانی تلویزیونی و میزان استقبال از آنها توجه کرد، سریال‌هایی که حتی دو دهه است تولید می‌شوند و مخاطبان را از کودکی تا جوانی و از جوانی تا میانسالی با خود همراه کرده‌اند و توانسته‌اند سبک زندگی مورد نظر را تثبیت کنند.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: