روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
شنبه 05 فروردين 1396 / 26 جمادي الثاني 1438 / a 25 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 91
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 27 اسفند 1390 - ساعت 16:37
شماره خبر: 100806450702
هزار چشم براي يک‌جفت چشم
اگر در حین سفر به دلیل سرمای هوا، ریزش بهمن، بارندگی و... جاده مسدود شود و بناچار در میان راه گرفتار شوید، اگر خلوت بودن جاده وسوسه‌تان کند پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید و با سرعتی سرسام‌آور و گهگاه سبقت‌های خطرناک شاید بتوانید راه سفر را کوتاه کنید، اگر فکر می‌کنید بارانی یا برفی بودن جاده، کولاک، مه شدید و... مانع از این می‌شود که پلیس بتواند در صورت ارتکاب تخلف خودرویتان را به درستی شناسایی کند و هزاران تصور دیگر، سخت در اشتباهید. تخلف شما شاید به هزار و یک دلیل گاهی از چشم ماموران راهنمایی و رانندگی دور بماند، اما از چشم الکترونیکی پلیس هرگز!

شکارچیان ترافیک

یک سالن بزرگ، ده‌ها صفحه نمایشگر نصب‌شده روی دیوارها که روی هر کدام‌شان تصویری از خودروهای در حال تردد در یکی از جاده‌های کشور نشان داده می‌شود، میزهایی که روی هر کدام‌شان مانیتورهای کوچکی قرار گرفته همراه اپراتورهایی که پشت هر کدام از آنها نشسته‌اند و با فشار دادن هر دکمه به طور همزمان چند تصویر از وضعیت تردد خودروها در جاده‌ها و مسیرهای مختلف بین شهری روی صفحه مانیتورشان نقش می‌بندد و آنها می‌توانند دائما وضعیت تردد در هر کدام از جاده‌های کشور را که بخواهند رصد کنند؛ اینجا مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در شهرک آزمایش است. بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک در خاورمیانه که اول دی امسال به طور رسمی با حضور رئیس‌جمهور و مسوولان پلیس راهور ناجا رسما کار خود را آغاز کرد. شاید تصور عموم از مرکز کنترل ترافیک یعنی جایی پر از هیاهو و رفت و آمد، درست مثل برج‌های کنترل فرودگاه‌ها، پر از سر و صدای تلفن و گفت‌وگوهای افرادی که دغدغه کنترل یک ناهنجاری را دارند، اما این تصور آنقدرها هم درست نیست.

اینجا همه چیز در نهایت آرامش و دقت کنترل می‌شود، البته شاید قاعده کنترل یک ناهنجاری هم وجود فضایی بهنجار و آرام است. صفحه‌های بزرگ ده‌ها نمایشگر نصب شده روی دیوارهای مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک در یک لحظه پوشش کاملی از وضعیت تردد در تمام جاده‌های کشور را برای آگاهی اپراتورهای مرکز و مسوولان پلیس‌راه ارائه می‌کند.

جاده‌های پرتردد یا محورهای فرعی و دور افتاده، مسیرهای روستایی، محورهای کوهستانی و برف‌گیر و... هیچ کجا از تیررس چشمان الکترونیکی پلیس در مرکز کنترل ترافیک دور نمانده است. اینجا همه چیز تحت کنترل است و کوچک‌ترین مشکلی در وضعیت تردد خودروها بسرعت پیگیری می‌شود.

اگر خودرویی در یکی از محورها دچار نقص فنی شده باشد و سرنشینانش در جاده سرگردان شده باشند، اگر تصادفی رخ داده باشد، اگر به دلیل برف و کولاک جاده مسدود شده باشد و مسافران در راه مانده باشند و... آن وقت است که اپراتورها با مشاهده هر کدام از این وضعیت‌ها بلافاصله دست به کار می‌شوند تا هرچه سریع‌تر مشکل حل شود.

ابتدا موضوع بلافاصله از طریق مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس‌راه به محل حادثه اطلاع داده می‌شود. علاوه بر اپراتورهای پلیس راهور، نمایندگانی از سازمان‌های امدادی مانند اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر نیز در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک مستقر شده‌اند تا در صورت نیاز به امدادرسانی بلافاصله هماهنگی‌های لازم برای امداد رسانی به حادثه‌دیدگان انجام شود.

نظارت تصویری 100 درصدی بر جاده‌ها

بزرگراه‌ها، جاده‌ها و اتوبان‌های کشور عادت عجیبی دارند به گره‌ خوردن با خودروها؛ گره‌ خوردن‌هایی که با آغاز سفرهای تابستانی یا در ایام تعطیلات نوروزی کورتر و پیچیده‌تر می‌شوند و در چنین شرایطی که افزایش حجم سفرهای بین شهری و سنگینی بار ترافیک حاصل از آن قدرتش را به راه‌های کم‌ ظرفیت کشور دیکته می‌کند، آنچه بیش از همه نگران‌کننده است، کشته‌شدن سالانه 23 هزار نفر در تصادفات رانندگی و داغدارشدن خانواده‌هایشان است که در عمده موارد تخلفات رانندگی زمینه‌ساز وقوع آنها بوده است.

در چنین شرایطی تخلفات ریز و درشتی که برخی رانندگان مرتکب آن می‌شوند به منزله ریختن بنزین بر آتش ترافیک و حوادث جاده‌ای است؛ اتفاق ناخوشایندی که می‌تواند علاوه بر کورتر کردن گره‌های ترافیکی در بزرگراه‌ها و جاده‌ها، عمر گرانمایه بسیاری از شهروندان در پی وقوع سانحه مرگباری که شاید با کمی احتیاط می‌توانست رخ ندهد را به یغما ببرد.

اما حالا با راه‌اندازی بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک خاورمیانه، مسوولان پلیس راهور تحولی در سیستم نظارتی و کنترلی پلیس در بخش حمل و نقل و ترافیک از یکسو و کنترل تخلفات، شناسایی رانندگان متخلف و جلوگیری از وقوع تصادفات و حوادث رانندگی مرگبار رخ دهد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «جام‌جم» مهم‌ترین کارکرد راه‌اندازی این مرکز را امکان پوشش و نظارت تصویری 100 درصدی بر راه‌ها و جاده‌های شهری کشور از طریق سیستم‌های الکترونیکی دانسته و می‌گوید: در واقع نظارت تصویری که پلیس از طریق این مرکز به تردد خودروها در تمام جاده‌ها و راه‌های کشور دارد نیاز به حضور فیزیکی ماموران پلیس‌راه در تمام جاده‌ها، محورها و راه‌های کشور را به کلی رفع می‌کند.

به گفته سرهنگ رضا سلبی، حالا با راه‌اندازی مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک کشور دیگر برای ثبت تخلفات رانندگی و رصد لحظه به لحظه تردد خودروها در تمام محورها و جاده‌های کشور لازم نیست دیواری از نیروی انسانی چیده شود، چراکه دوربین‌های نظارت تصویری مستقر در جاده‌ها براحتی پوشش کاملی از وضعیت تردد خودروها در تمام ساعات شبانه‌روز را پیش چشم پلیس قرار می‌دهند.

سرهنگ سلبی این را هم می‌گوید که با راه‌اندازی این مرکز شرایط بهتری برای هماهنگی با سایر دستگاه‌های متولی در بخش ترافیک و تصادفات به وجود آمده است، چراکه با وجود استقرار نمایندگانی از دستگاه‌های امدادرسانی مانند اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشانی، سازمان راهداری، هواشناسی، خدمات امداد خودرویی و... در صورت بروز هرگونه مشکلی در ترافیک و تردد خودروها که اپراتورهای مرکز از طریق تصاویر دوربین‌ها از آن مطلع می‌شوند بلافاصله ضمن اطلاع به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس‌راه به محل حادثه، موضوع به نماینده هر یک از سازمان‌های امدادی و خدماتی مستقر در مرکز نیز گزارش می‌شود تا آنها نیز هماهنگی‌های لازم را برای امدادرسانی و خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان انجام دهند.

1000 چشم نامحسوس

اگر در حین سفر به دلیل سرمای هوا، ریزش بهمن، بارندگی و... جاده مسدود شود و بناچار میان راه گرفتار شوید، اگر در میان راه با خودروی دیگری تصادف کنید، اگر در حین رانندگی خودروی دیگری با حرکات مارپیچ، سرعت بالای 100 کیلومتر و سبقت‌های گاه و بی‌گاه امان‌تان را ببرد و به جای لذت رانندگی در سفر، شما و خانواده‌تان را در یک لحظه در معرض احتمال وقوع تصادفی مرگبار قرار دهد، همه اینها شاید گاهی از چشم پلیس به دلیل کمبود نیروی انسانی برای پوشش کامل در نقطه به نقطه جاده‌ها دور بماند، اما از چشم الکترونیکی پلیس هرگز!

1000 دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلف در جاده‌ها به کمک پلیس آمده‌اند تا با پوشش کاملی که از وضعیت تردد در راه‌ها، اتوبان‌‌ها، آزادراه‌ها و جاده‌های کشور به تصویر می‌کشند پلیس را در کنترل هرچه بهتر وضعیت تردد خودروها یاری دهند.

بخشی از این دوربین‌ها توسط شهرداری‌‌ها، تعدادی توسط پلیس راهور و بخشی نیز دوربین‌هایی هستند که توسط سازمان راهداری در سطح جاده‌ها و راه‌های بین شهری نصب شده‌اند.

این‌طور که سرهنگ رضا سلبی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید بناست تا ایام تعطیلات نوروزی تعداد دیگری از دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف در مبادی ورودی شهرها نیز نصب شوند تا امکان پوشش تصویری تردد خودروها و کنترل وضعیت تردد و تخلفات آنها به طور الکترونیکی در مبادی ورودی شهرها و داخل محدوده شهرستان‌ها نیز فراهم شود. اما این تمام قابلیت‌های دوربین‌های نظارت تصویری نیست. با کمک این دوربین‌ها هرگونه حادثه‌ای از خرابی خودرو گرفته تا وقوع تصادف، آتش سوزی، در راه ماندن خانواده‌ای به دلیل سرمای هوا و مسدود شدن جاده توسط اپراتورهای مستقر در مرکز کنترل ترافیک رصد شده و در صورت نیاز بلافاصله مورد به نزدیک‌ترین پاسگاه پلیس‌راه به محل حادثه اطلاع داده می‌شود تا بموقع نسبت به اعزام نیرو به محل حادثه به منظور امدادرسانی یا رفع مشکل اقدام شود.

24 ساعته کنترل می‌شوید

اگر در حین رانندگی خلوت بودن جاده وسوسه‌تان کند که پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید و بدون توجه به این‌که تابلوی نمایشگر سرعت نصب شده در جاده چه اندازه‌ای را سرعت مجاز نشان می‌دهد همچنان بر سرعت‌تان اضافه کنید، اگر تصور می‌کنید چون شب را برای رانندگی در جاده انتخاب کرده‌اید پس اگر هر تخلفی را هم که مرتکب شوید احتمال این‌که در آن ساعت شب پلیس متوجه نشود تقریبا غیرممکن است.

اگر فکر می‌کنید بارانی یا برفی بودن جاده، کولاک، مه شدید و... مانع از این می‌شود که پلیس بتواند در صورت ارتکاب تخلف خودرویتان را به درستی شناسایی کند و هزاران تصور دیگر پیشنهاد می‌کنیم حتی زحمت یک‌بار امتحان چنین تصوری را هم به خودتان راه ندهید. شما در هر ساعت شبانه‌روز که مرتکب تخلف رانندگی و بخصوص سرعت یا سبقت غیر مجاز شوید، در یک جاده پرتردد باشید یا محوری پرت و دور افتاده، شب باشد یا روز، هوا روشن باشد یا تاریک، صبح باشد یا نیمه‌های شب، جاده خلوت باشد یا پرتردد، برفی باشد یا بارانی، هوا صاف باشد یا مه گرفته و... در تمام این شرایط باز هم چشمان الکترونیکی پلیس براحتی شما را شناسایی و تخلف‌تان را ثبت خواهند کرد. اپراتورهای مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در 3 شیفت کاری به صورت شبانه‌روزی و حتی در ایام تعطیل در آماده‌باش کامل هستند که این وضعیت کنترل‌ها و رصد تردد‌ها و تخلفات از اوایل اسفند همزمان با آغاز اجرای طرح نوروزی پلیس‌راه در جاده‌های کشور با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

* پوران محمدی‌


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: