روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 03 ارديبهشت 1396 / 26 رجب 1438 / a 23 Apr 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 91
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 27 اسفند 1390 - ساعت 16:38
شماره خبر: 100806535359
گفت‌وگويي کوتاه با علي نيکزاد، وزير راه و شهرسازي
خانه دارم اما نه‌ در تهران
علی نیکزاد، وزیر آذربایجانی راه و شهرسازی که قبل از مسوولیت فعلی، سکان وزارت مسکن را در اختیار داشت، کار خود را در وزارتخانه جدید‌التاسیس راه و شهرسازی ابتدا با سرپرستی این وزارتخانه ـ که حاصل ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن بود ـ شروع کرد. پس از گذشت 2 ماه و نیم، رئیس‌جمهور وی را برای کسب رای اعتماد وزارت جدید به مجلس معرفی کرد که با بیشترین آرا توانست بر صندلی وزارت راه و شهرسازی تکیه بزند.

به این ترتیب، طبقه نهم ساختمان مدرن و نوساز شهید دادمان در بلوار آفریقا پذیرای مدیران جدید حاصل از این ادغام شد.

علی نیکزاد به واسطه رفاقتش با محمود احمدی‌نژاد از سال‌های دور در استانداری اردبیل، یکی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

هر چند وی تلاش کرد ساختار مدیریت وزارت راه و شهرسازی را چندان دچار تغییر نسازد اما تجربه و تخصص وی در حوزه مسکن، وی را ناگزیر ساخت که وجه غالب وزارت راه و شهرسازی را به بخش مسکن اختصاص دهد؛ به طوری که بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه حمل و نقل و راه و حتی وزیر سابق راه و ترابری بر این مساله خرده گرفتند که چرا بخش راه در این وزارتخانه مغفول مانده است.

علی نیکزاد را بیشتر به مسکن مهر می‌شناسند؛ چهره‌ای که در اغلب استان‌ها مشغول افتتاح و بهره‌برداری واحدهای مسکونی مسکن مهر در روستاها و شهرهاست؛ سیاستی که دولت دهم به منظور مدیریت و کنترل بازار مسکن و خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر و محروم بنیان نهاد و امروز جزو یکی از راهکارهای مناسب دستیابی قشر محروم به مسکن پایدار به شمار می‌رود.

نیکزاد خود نیز علاقه زیادی به این بخش دارد و همین تجربه‌اش سبب شده در اغلب گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها بیشتر به حوزه مسکن بپردازد. هر چند گاهی اظهارنظرهایی نیز در حوزه راه و حمل و نقل داشته و گاه دردسرهایی را موجب شده است. یکی از این دردسرها، بحث ورود هواپیماهای قطری به ایران است که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. هر چند شرکت هوایی قطری نیز بازار خوب و مناسب ایران را تحت برخی فشارها از دست داد اما ورود آنها به ایران برای فعالیت با اما و اگرهایی مواجه بود.

در آخرین روزهای بهمن هنگامی که وزارت راه و شهرسازی سرگرم فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های توسعه‌ای زیربنایی حمل و نقل بود، در محل وزارتخانه گفت‌وگویی کوتاه با علی نیکزاد انجام دادم.

در حاشیه این گفت‌وگو از نیکزاد درباره سال‌های حضورش در تهران پرسیدم که گفت سال 63 به عنوان دانشجو وارد تهران شده و سال 72 به اردبیل بازگشته است.

آقای وزیر از چه سالی در تهران ساکن شدید؟

من یک بار سال 63 برای تحصیل به تهران آمدم و پس از اتمام درسم در سال 72 به اردبیل بازگشتم و تا زمانی که آقای احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بودند، آنجا ماندم. سال 84 به استان لرستان رفتم و معاون استاندار بودم و سال 87 مجددا به تهران بازگشتم.

در تهران منزل شخصی دارید؟

خیر. من در اردبیل خانه‌ای دارم که اگر آن را بفروشم، می‌توانم در تهران خانه بخرم.

پس مستاجر هم هستید؟

نه. در منزل سازمانی وزارت کشور سکونت دارم. به وزرا خانه‌های سازمانی خوبی می‌دادند که من نگرفتم.

یارانه هم می‌گیرید؟

ثبت‌نام کردم، ولی یارانه نمی‌گیرم.

چند فرزند دارید؟

یک فرزند پسر.

اهل عیدی دادن هستید؟

بله. به خواهرانم همیشه عیدی می‌دهم.

آخرین باری که عیدی دادید و گرفتید، کی بود؟

هنگام تحویل سال که معمولا نزد بزرگان هستیم، عیدی می‌گیریم ولی عیدی هم می‌دهم، زیاد خسیس نیستم.

خودتان هم اوراق مشارکت خریدید؟

خیر. من حقوق‌بگیر دولت هستم. پول زیادی ندارم، اما همسرم شاغل است. به او توصیه کردم اگر پول دارد، اوراق مشارکت طرح‌های توسعه‌ای راه را بخرد.

به مسافرت هم می‌روید؟

اگر فرصت کنم حتما می‌روم، ولی به دلیل مشغله زیاد کاری کمتر وقت سفر رفتن دارم.

* زیبا اسماعیلی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: