روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 / 16 رمضان 1440 / a 21 May 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ايام
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
دوشنبه 24 مهر 1391 - ساعت 19:00
شماره خبر: 100825203628
هتل هاي بي ستاره به روايت تاريخ
به گفته آلفونسو گابریل پیمودن کاروان در شب برخلاف روز که اصلا نمی‌توان از گزند بادها و شن‌های گرم در امان بود ، پیمودن کویر را بسیار سریع می​کند. کاروان در چهاردیواری طنین زنگ‌ها در حرکت است. طنین دلنوازی که از روزگاران کهن، عهد کورش و داریوش و اسکندر و مغولان هم نواخته می‌شد. یورش اسکندر و مغولان هم نتوانست این نوای دلنشین را خاموش سازد. اما آن چیزی که این نوای کاروان را نه خاموش، بلکه بسیار ​کم آهنگ ساخته فرهنگ مدرن و دنیای ماشینی و تکنولوژی بیرحم و ابزار آن است. با این وصف هنوز در جایی از کویر که پای اتومبیل به آن نرسیده زنگ کاروان در گردن شتر، این حیوان وفادار و نستوه کویر و یار دیرین و همراه کاروان و کاروانیان در دل سکوت کویر طنین‌انداز است و به گفته مارکوپولو جهانگرد اهل ونیز ایتالیا هنگام عبور از صحرای لوب نور ایران، از گردن هر شتر زنگی آویزان است که شترها در دل سکوت کویر به آسانی پراکنده و از هم گسیخته نشوند.

در ایران غالبا شتری به نام «لوک مست» سر قطار و آخرین شتر کاروان از بقیه قوی‌تر و سرحال‌تر است. صدای زنگ کاروان هر دو قدم یک بار می‌نوازد و با هر نواختن روح زندگی را در دل نسل‌ها و طبیعت می‌دمد. اگر کاروان از دست برود توسط راهزنان که بیصدا و خاموش فعالیت می‌کنند، زندگی نیز خاموش می‌شود. هیچ‌کس به کاروانیانی که با صدای زنگوله شتران می‌گذرند آسیب نمی‌رساند. سفر بدون زنگ شتر برای کاروان‌های باتجربه نقصان و اشتباه بزرگ و جبران‌ناپذیر است. هنگامی که نیازی به پنهانکاری نیست، حیوان‌ها در کویر نباید بی‌صدا حرکت کنند. فقط دزدان و راهزنان در کویر بی‌صدا حرکت می‌کنند و کارشان را انجام می‌دهند. این زنگ برای ما همیشه یادآور راه‌های سخت و دشوار، سحرانگیز، طولانی کویر و کاروان‌‌روی ایران است که بدون آن سفر براستی آزاردهنده، کسالت‌بار و غیرممکن می‌شود و آهنگ خوش آنها اگر به مانعی برخورد نکند بسیار روح‌انگیز و جانفزاست.

دوران هخامنشیان

در این دوران که دربرگیرنده سال‌های (330 ـ 550 پ‌م) است. چاپارها و چاپارخانه‌ها (کاروانسراهای بین‌راه) در نقاط مختلف کشور و میان راه‌های اصلی در نظر گرفته بودند؛ سیستم ارتباطی سریع و حیرت‌‌انگیزی که مایه تحسین و شگفتی یونانیان شده بود و به آن «افدالموس بازیلئوس» می‌گفتند. چاپارخانه‌های بسیار مجهز و پیک‌های تندرو که در سرما و گرما و برف و باران راه می‌پیمودند. در حاشیه تمام شاهراه‌ها، چاپارخانه‌هایی از پیش آماده شده بود. به همین علت نامه‌ها، کالاها و م