روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 23 مهر 1398 / 15 صفر 1441 / a 15 Oct 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ورزش
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
دوشنبه 06 آذر 1391 - ساعت 00:04
شماره خبر: 100828813023
پخش زنده پرش مرگ
مردن در لحظه‌ای که می‌خواهی رکورد دنیا را به نام خودت تغییر دهی، واقعا دردناک است. این اتفاق نادر برای قهرمان شیرازی موتورسواری ایران افتاد؛ آن هم درست زمانی که دوربین‌های زیادی برای ثبت این لحظه، حرکت او را دنبال می‌کردند.

صحبت از محمد جواد فالیزوانیان است؛ او که قهرمان پرش با موتور آسیا بود هنگام اجرای پرش از روی ۲۲ اتوبوس در پیست موتورسواری ورزشگاه آزادی جان خود را از دست داد.

فالیزوانیان که در لحظه مرگ سی وشش ساله بود موتورسواری را ازچهارده سالگی شروع کرد و پیش از مرگ ده سال سابقه پرش با موتور و اجرای ۱۵۷ برنامه پرش از روی ماشین، واگن و حلقه آتش را در کارنامه خود داشت. بهترین پرش محمد جواد تا پیش از پرش مرگ به اردیبهشت سال 84 برمی‌گشت که با موتور خود عرض رودخانه کر در شهرستان مرودشت را با پرشی ۵۳ متری طی کرد و رکوردی جدید در تاریخ موتورسواری آسیا به ثبت رساند. چهار ماه بعد او می‌خواست با عبور از ۲۲ اتوبوس به مسافت ۶۶ متر، یک رکورد جهانی را به ثبت برساند، اما در پیش چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی که به طور زنده و مستقیم تصویر این پرش نمایشی را از تلویزیون می‌دیدند دچار سانحه شد.

این پرش قرار بود ساعت ۱۰ صبح روز جمعه 24 شهریور در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شود که به دلیل آماده نشدن سکوی پرش و اتوبوس‌های شرکت واحد تا ساعت 14 و 30 دقیقه به تاخیر افتاد. آن روز و البته روزهای قبل از آن خیلی‌ها از فالیزوانیان خواسته بودند از این تصمیم خود منصرف شود اما او که مدعی شکستن رکورد جهان بود، در حضور دوربین های بسیاری که برای مخابره پرش او به پیست آزادی آمده بودند براحتی نمی‌توانست از تصمیم خود اعلام انصراف کند. واقعیت این بود که فالیزوانیان ده سال از این‌که فعالیت‌هایش مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گرفت، ناراحت بود، اما افسوس که این پرش به آخرین پرش عمر او تبدیل شد.

فالیزوانیان با چرخ عقب روی اتوبوس سیزدهم فرود آمد و خودش با سر به سقف اتوبوس پانزدهم برخورد کرد.

کارشناسان در مورد دلایل این سانحه به نداشتن پرش تمرینی قبل از اجرای برنامه، سکوی پرش چوبی ناهموار، سرعت پایین موتور در هنگام رسیدن به سکو، بالا کشیدن جلوی موتور هنگامی که از روی اتوبوس هفتم گذشت و رها نکردن موتور در هنگام فرود اشاره کردند، هرچند که به گفته خیلی‌ها یکی از دلایل اصلی این حادثه دلخراش ، فصای خالی میان اتوبوس چهاردهم و پانزدهم بود! فضایی که به دلیل کم بودن یک اتوبوس ایجاد شده بود.

آن روزها کمیته تحقیق سازمان تربیت بدنی در مورد علت این سانحه خود فالیزوانیان را مسئول مرگ دانست اما با توجه به این‌که فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری می‌توانست جلوی انجام این برنامه را بگیرد، مدیر بخش موتورسواری فدراسیون را از کار برکنار و تمام فدراسیون‌ها را از انجام برنامه‌های نمایشی منع کرد.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: