روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
پنجشنبه 03 فروردين 1396 / 24 جمادي الثاني 1438 / a 23 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه‌نامه نوروز 90
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
چهارشنبه 25 اسفند 1389 - ساعت 22:15
شماره خبر: 100837867330
بايد و نبايدهاي سفر با خودروي شخصي
نوروز که از راه می‌رسد بازار گشت و گذار و سفرهای دسته‌جمعی به همراه اهالی خانواده هم داغ می‌شود. برخی با هواپیما، برخی با قطار و خیلی‌ها هم با اتوبوس. اما در این میان خیلی‌ها هم هستند که ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی‌شان به مسافرت بروند چراکه معتقدند لذت سفر با خودروی شخصی چیز دیگری است که سفر با هواپیما و قطار و اتوبوس جای آن را نمی‌گیرد.

اما ساعت‌های طولانی نشستن پشت فرمان بی‌توجهی به ریزه‌کاری‌های رانندگی در جاده و گاه رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام رانندگی می‌تواند اتفاقات و حوادث ناگواری را رقم بزند و خاطره شیرین این سفر چند روزه را به کام همه اعضای خانواده تلخ کند.

در این گزارش تلاش می‌کنیم ضمن بیان باید و نبایدهای سفر با خودروی شخصی، قدم به قدم و مرحله به مرحله شما را با اصول سفر با خودروی شخصی شامل آماده کردن خودرو برای سفر، نکات ایمنی در طول سفر و چگونگی رانندگی در شرایط آب و هوایی خاص مانند رانندگی در برف و هوای مه‌آلوده، رانندگی در جاده یخ زده و... آشنا کنیم.

اصل اول؛ بازبینی خودرو

بازدید لاستیک‌ها: در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا و داغ شدن سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها لاستیک‌های فرسوده بیشتر از هر زمان دیگری دچار ترکیدگی می‌شوند.

بازدید سیستم خنک‌کننده موتور: لوله‌های آب مرتبط از رادیاتور به موتور و تسمه‌های لاستیکی نیز از دیگر قطعاتی هستند که به دلیل نوع جنس آنها در گرمای این فصل، ضعف خود را بیشتر نشان می‌دهند.

از دیگر بخش‌های خودرو که باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد رادیاتور است. علاوه بر رادیاتور، در اتومبیل‌ها دارای فن‌های اتوماتیک، باید سوئیچ قطع و وصل اتوماتیک فن نیز مورد بازبینی قرار بگیرد و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

تنظیم موتور: گرمای هوا خود باعث می‌شود که موتور اتومبیل در این شرایط زیر فشار بیشتری کار کند. بنابراین تنظیم نبودن موتور، ‌فرسوده بودن شمع‌ها و وایرشمع‌ها و همین‌طور سیستم برق خودرو باعث گرم‌ کردن موتور و ایجاد اشکال خواهد شد.

سیستم ترمز: استفاده از لنت‌ ترمزهای نامرغوب و غیراستاندارد باعث می‌شود هنگام گرم‌شدن، ترمزها فاقد کارایی لازم بوده و خطر‌آفرین باشند. این نکته هم به سایر بازدیدها باید اضافه شود.

شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن: بدیهی‌است در تابستان با برف سر و کاری ندارید، اما شاید در مسیر به منطقه‌ای برسید که احتمال بارندگی در آن باشد یا حتی اگر این موقعیت پیش‌رویتان قرار نگیرد ممکن است عبور از تونل‌ها و ریزش آب از آنها شیشه جلوی خودرو را برای دید تار و کدر کند.

در این موقع اگر شیشه شور خودروی شما فعال نباشد با مشکل در دید هر اتفاقی ممکن است برایتان رقم بخورد، ضمن آن که پاشیده شدن آب از کف جاده نیز همین وضع را برایتان رقم می‌زند.

توصیه‌هایی برای شروع رانندگی

ـ از نقشه یا یک سیستم هدایتگر برای تعیین مسیرتان استفاده کنید؛ ‌خروجی‌ها، ‌فواصل تقریبی به کیلومتر و نقاط شاخص عمده را علامت بزنید.

ـ شب قبل از سفر، به اندازه کافی بخوابید.

ـ یک بطری آب و یک کیت کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.

ـ اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلو و عقب و شیشه‌ جلوی ماشین پاک باشند.

ـ به طور مرتب ماشین‌تان را سرویس کنید و مطمئن شوید که پیش از شروع سفر مشکلی ندارد.

چطور بیدار برانیم؟

رانندگی در جاده آن هم هنگامی که ساعت‌هاست نخوابیده‌اید کار دشواری است، اما سخت‌تر از آن خطرات و اتفاقات جبران‌ناپذیری است که رانندگی در شرایط خواب‌آلودگی ممکن است برای راننده و سایر سرنشینان رقم بزند.

بنابراین برای بیدارماندن و شاید بهتر بتوان گفت هوشیار ماندن هنگام رانندگی بهتر است این نکات را رعایت کنید:

ـ شب قبل از رانندگی طولانی‌مدت به قدر کافی بخوابید.

ـ در ساعاتی که به طور معمول و طبق عادت به استراحت و خواب می‌پردازید، از رانندگی پرهیز کنید.

ـ اگر قصد دارید در طول شب رانندگی کنید، دست‌کم بین نیمه‌شب و ساعت 6 صبح مدتی را بخوابید.

ـ اگر در تمام طول روز می‌خواهید رانندگی کنید، در بعداز‌ظهر ماشین را متوقف کنید و چرتی بزنید.

ـ سعی کنید پس از هر 200 کیلومتر رانندگی استراحتی به خود بدهید. بایستید تا باک بنزین را پرکنید، گشتی بزنید، نرمشی بکنید یا چرتی بزنید.

ـ اگر با همراه سفر می‌کنید، بیدار‌ بودن او و هم‌صحبتی با یکدیگر در هوشیاری شما موثر است.

صحبت با تلفن همراه ممنوع

نمی‌دانم شما شهروند عزیز حین رانندگی تا چه حد خود را تابع قانون «صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع» می‌دانید یا اصلا رعایت این قانون را ضروری می‌دانید یا خیر.

اما اگر از آن دسته رانندگانی هستید که هنگام رانندگی در شهر چندان خود را در قید و بند ممنوعیت صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی نمی‌دانید، به شما توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده با اندیشیدن به عواقب ناگوار چنین رفتاری، بیشتر خود را به رعایت این قانون پایبند کنید تا خدای نکرده یک بی‌توجهی بظاهر کوچک، وقوع حادثه‌ای تلخ و ناگوار را در سفر نوروزی‌تان رقم نزند.

شاید رانندگی در برف برای بسیاری از رانندگان لذت بخش باشد، اما مطمئن باشید رانندگی در این شرایط بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی حادثه آفرین خواهد بود. در درجه اول سعی کنید از زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید

آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی بیانگر این واقعیت تلخ است که بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها به دلیل بی‌توجهی راننده به جلو رخ می‌دهد که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یکی از این موارد است.

پژوهش‌های رفتاری نشان داده‌اند صحبت کردن راننده با تلفن همراه هنگام رانندگی سبب حواس پرتی و کاهش دقت او می‌شود.

همچنین صحبت کردن سایر سرنشینان با راننده هنگام رانندگی نیز موجب عدم تمرکز وی می‌شود.

ریزه‌کاری‌های رانندگی در سفر

ممکن است بعضی‌ها فکر کنند رانندگی در موضوعاتی مثل پشت فرمان خودرو نشستن، استارت زدن، حرکت کردن، گاز دادن، تعویض دنده و... یا حتی گرفتن گواهینامه رانندگی خلاصه می‌شود. در حالی که خوب راندن هنری است اکتسابی با ریزه‌کاری‌های فراوان که بی‌توجهی در رعایت آنها، مشکلات و سوانح بسیاری را به وجود می‌آورد که بعضا جبران‌ناپذیرند.

یکی از این شرایط رانندگی در فصل سرما و در وضعیت بارانی و برفی است.

برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از بارش برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان ـ بخصوص در جاده‌ها ـ پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش، از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود. همچنین رانندگی در مه، برف، باران و یخبندان نیازمند تدابیر و مهارت‌های خاص در هدایت خودروست.

نحوه انتخاب لاستیک در زمستان

در زمستان باید از لاستیک‌های آج درشت استفاده کرد. با این که لاستیک‌های برفی به صورت‌های مختلفی عرضه شده، اما همین که به زمین‌های یخبندان برسند، مانند لاستیک‌های معمولی عمل می‌کنند؛ لذا باید از تایرهای میخ‌دار یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

لوازم شخصی زمستانی

به همین دلیل، خودرویی که در زمستان به نقص فنی دچار شود، می‌تواند از جهات فراوانی موجب آزار سرنشینان شود؛ از این رو همراه داشتن لباس‌های گرم و پتو از ضروریات بوده و در صدر آنها کلاه زمستانی و دستکش قرار دارد.

برای یک راننده خوب کفش‌های زمستانی و راحت می تواند کمک شایانی به کنترل بموقع اتومبیل و در صورت لزوم، راهپیمایی برای کمک گرفتن از دیگران باشد.

به هر حال به همراه داشتن لباس گرم برای سرنشینان بسیار ضروری است. فراموش نکنید اگر در سرمای شدید زمستان آن هم در مناطق سردسیر مجبور به توقف شدید، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان بدون تجهیزات لازم در سرما نخوابید که نتیجه آن مرگ خواهد بود.

داشتن حداقل 4 پتو در اتومبیل، خرما و کشمش در مسافرت های زمستانی ضروری است.

رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارندگی خطرناک‌ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می‌آورد، زیرا قطرات باران با گرد و خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در سطح آسفالت ترکیب شده و جاده را لغزنده می‌کند که ممکن است به چشم دیده نشود؛ به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین با شروع بارش باران از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده این سرعت را حفظ کنید.

به هر حال، در این شرایط جوی، سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح خیابان جاری می شود چنانچه با سرعت زیاد برانید، اصطکاک لاستیک با جاده را به صفر نزدیک می‌کند؛ به عبارتی دیگر در این حالت خودروی شما روی سطحی از آب حرکت می‌کند.

در چنین شرایطی با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ‌ها از سرعت خودرو بکاهید، در کم کردن سرعت از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.

در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است، از تغییر دنده ـ از سبک به سنگین ـ خودداری کنید.

رانندگی در برف

شاید رانندگی در برف برای بسیاری از رانندگان لذت بخش باشد، اما مطمئن باشید رانندگی در این شرایط بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی حادثه آفرین خواهد بود. در درجه اول سعی کنید از زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید.

ـ اگر در حین رانندگی با برف سنگین مواجه شدید و این تجهیزات را همراه نداشتید، با دنده سنگین به حرکت ادامه دهید.

ـ به خاطر داشته باشید اگر لاستیک‌های معمولی خودرو نیز وضعیت مناسبی داشته باشند و شما هم با احتیاط و بسیار آهسته برانید، با حادثه ناگواری مواجه نخواهید شد. اگر در برف متوقف شدید با دست زیر لاستیک‌ها را خالی کنید.

رانندگی در هوای مه‌آلود

ـ در هوای مه‌آلود با نور پایین و با احتیاط کامل برانید. در صورت تراکم مه، وسیله نقلیه خود را در جای مناسبی متوقف کرده و تا زمانی که جلو قابل رویت نباشد، حرکت نکنید.

ـ در تونل‌ها شیشه‌ها را بالا بکشید تا از استنشاق گازهای سمی حاصله از اگزوز خودروها در امان باشید.

ـ تا جای ممکن از رانندگی در هوای مه آلود خودداری کنید و در صورت الزام، در چنین شرایطی با حداقل سرعت برانید.

ـ اگر قصد مسافرت در هوای مه‌آلود را دارید باید زمان بیشتری برای سفرتان در نظر بگیرید.

ـ شیشه جلوی خودرو، چراغ‌های جلو و راهنماها و شیشه‌های بغل و عقب و برف‌پاکن‌ها و بخاری را بازدید و تمیز کنید.

ـ در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه‌شکن مجهز سازید.

ـ هنگام رانندگی با نور پایین حرکت کنید.

ـ در صورت وجود مه غلیظ و نبود دید کافی، وسیله نقلیه خود را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت کنید ضمن توقف کامل، چراغ‌های آن را روشن نگه دارید.

ـ برای ادامه مسیر در خطوط وسط و کنار جاده حرکت کنید.

پوران محمدی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: