روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
دوشنبه 03 مهر 1396 / 04 محرم 1439 / a 25 Sep 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه‌نامه نوروز 90
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
چهارشنبه 25 اسفند 1389 - ساعت 22:15
شماره خبر: 100837867803
سفر با دنياي خوراکي‌ها
شاید شما هم این گفته را بپذیرید که لذت غذاخوردن در سفر دوچندان می‌شود، حتی اگر آدم شکمویی نباشید. به هر حال خوردن غذاهای متنوع برایتان یک لذت بی‌نظیر است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اگر به این مساله، لزوم غذا خوردن در بین راه برای سفر‌های طولانی یا وسوسه چشیدن طعم‌های تازه در سفر به مناطق محلی را هم اضافه کنیم، متوجه می‌شویم غذا و غذا خوردن جزءلاینفک سفر است.

اشتها به غذاخوردن در سفر افزایش می‌یابد و همین موضوع گاه موجب می‌شود مسافران بی‌محابا هر نوع غذایی را برای خوردن انتخاب کنند و فراموش کنند غذاخوردن در سفر هم برای خودش آدابی دارد، اما از آنجا که همین غذای لذت‌بخش درصورت آلوده بودن می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامت مسافران به همراه آورده و به یکی از خطرات سفر تبدیل شود، یادآوری نکاتی برای تشخیص کیفیت مناسب غذاها ضروری است تا شاید به‌این وسیله در گذراندن تعطیلاتی سالم و خوش، به شما کمک شده باشد.

اصول خرید مواد غذایی در سفر

درست است که بهترین گزینه برای غذا خوردن در سفر این است که مواد اولیه سالم و تازه را تهیه کنید و مادر خانواده شخصا آن را بپزد اما در همین مورد هم باید توجه داشته باشید که از خریداری مواد غذایی در کنار جاده بپرهیزید، چرا که این مواد غذایی معمولا مدت زمان زیادی خارج از یخچال مانده‌اند، اغلب فله‌ای بوده و از کیفیت آنها اطلاع کافی ندارید.

بد نیست بدانید مواد حاوی پروتئین، فساد پذیری بالایی دارند؛ بنابراین گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌‏مرغ را فقط از مراکز مجاز و در حد امکان از مغازه‌های داخل شهر تهیه کنید.

در طول سفر، نوع غذایی که می‌خورید هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این‌که رطوبت زیاد، رشد و تکثیر میکروب‌ها را بیشتر می‌کند، سعی کنید از غذاهای نیمه‌خشک با رطوبت کم استفاده کنید.

سالاد و غذای دریایی ممنوع

در این میان، غذاهای کاملا داغ و تازه، میوه‌های تازه پوست کنده، انواع کنسروها، بستنی‌‏های پاستوریزه، غذاهای خشک و نان تازه جزو غذاهای سالم تلقی می‌‏شوند، اما سالاد‌ها بویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌‏های بین راهی مناسب نیستند.

بهترین میوه‌ها موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آنها کنده شود.

همچنین از خوردن تخم‌مرغ نیم‌پز (عسلی) نیز به‌طور جدی بپرهیزید.

هله هوله نخورید

اگر از آن دسته افرادی هستید که با دیدن اولین بساط هله هوله‌های بین راهی مانند لواشک، آلوی جنگلی و... وسوسه می‌شوید، اگر در برابر جملاتی مانند آش محلی، فلافل و سمبوسه و دوغ محلی مقاومت نمی‌کنید، بدانید با چنین کاری احتمال این‌که میکروب‌ها و آلودگی‌ها را به بدنتان مهمان کنید، بسیار زیاد است. توصیه می‌کنیم از خوردن لواشک‌های محلی، فلافل، سمبوسه و پیراشکی به‌دلیل عدم‌نظارت بهداشتی خودداری کنید.

نکاتی برای پخت کباب‌ها

گاه ممکن است با توجه به عجله‌ای که برای حرکت کردن دارید، وقت کافی برای پختن غذا نگذارید، اما بدانید هر چقدر هم که عجله داشته باشید، غذا باید به شکل کامل پخته شود؛ چراکه غذا بویژه گوشت‌ها اگر به‌طور کامل پخته نشوند، آلودگی و فساد آنها افزایش می‌یابد.

در مورد کباب‌ها هم این باور که چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، پس مغز پخت می‌شود، اشتباه است. بارها دیده شده که روی (سطح) کباب به حالت سوخته درآمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است.

اگر اهلش هستید که در دامان طبیعت، بساط کباب راه بیندازید، فراموش نکنید از ظروف تمیز برای کباب‌های پخته استفاده کنید و هیچ‌وقت از ظروفی که در آنها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده‌اند، استفاده نکنید.

بارها دیده شده که روی (سطح) کباب به حالت سوخته درآمده، اما درون آن همچنان نپخته مانده است. گاهی در بعضی رستوران‌های درون‌شهری هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی گوشت نزدیک استخوان خوب نپخته و خون‌آلود است. در چنین مواردی باید گوشت را مجدد روی آتش قرارداد تا به اصطلاح مغز پخت شود.

همچنین ماهی، زمانی پخته است که گوشت آن به‌صورت لایه‌لایه درآید. در مورد پخت مرغ آب‌پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود، مرغ پخته و آماده شده است.

لبنیات محلی و خطر تب مالت

در سفر به مناطق محلی و روستاها از خوردن شیر تازه دوشیده شده از دام یا بستنی و پنیر محلی و کلا محصولات لبنی تازه خودداری کنید، چون این طرز فکر که غذاهای روستایی و طبیعی حتما سالم هستند، ممکن است شما را در آستانه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تب مالت قرار دهد.

هنگام خوردن غذاهای محلی یا برای یافتن رستوران‌های معتبر در شهرستان‌ها از افراد بومی راهنمایی بخواهید، چرا که استفاده ازغذاهای محلی به شناخت کیفیت آن نیاز دارد. به‌عنوان مثال اگر به استان‌های شمالی کشور سفر می‌کنید، هنگام خوردن ماهی و... از افراد بومی راهنمایی بخواهید.

البته بهتر است برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان از پنیرهای پاستوریزه بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

اگر به شیر پاستوریزه دسترسی ندارید، لازم است شیر تازه را به مدت 10 دقیقه در حال جوشیدن به‌هم بزنید. به‌خاطر داشته باشید که جوشاندن بیش از اندازه شیر باعث از بین ‌رفتن بسیاری از مواد مفید غذایی آن و نیز چسبیدن آنها به اطراف ظرف می‌شود.

قارچ کوهستانی؟ اصلا

چنانچه به مناطق کوهستانی مسافرت می‌کنید، از خوردن قارچ به‌طور جدی خودداری کنید، چون ممکن است این قارچ‌های زیبا و فریبنده سمی باشند.

فقط آب معدنی

در طول سفر آب را فقط از منابع مطمئن تهیه کرده یا از آب‌های معدنی استفاده کنید و اگر کنار جوی آبی توقف کرده‌اید تا غذا را آنجا میل کنید به هیچ وجه به فکر استفاه ازآب نیفتید.

در طول سفر آب را فقط از منابع مطمئن تهیه کرده یا از آب‌های معدنی استفاده کنید و اگر کنار جوی آبی توقف کرده‌اید تا غذا را آنجا میل کنید به هیچ وجه به فکر استفاه ازآب نیفتیدمصرف آب‌‏های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود

مصرف آب‌‏های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در مواردی هم که به سلامت آب مشکوک هستید یا برای کودکان غذا تهیه می‌کنید، جوشاندن آب به‌مدت 5 دقیقه به سلامت آب کمک می‌کند.

یخ را از مراکز مطمئن تهیه کنید و از مصرف یخ‌‏هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌‏شوند، خودداری کنید.

در سفر ممکن است برای بازدید چرخ‌های ماشین به آنها دست بزنید یا اگر از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس یا قطار استفاده می‌کنید به صندلی‌ها، پنجره و... دست بزنید، اما فراموش نکنید که قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را بشویید.

به طور کلی پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت‌خام، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله یا چمن حتما دست‌های خود را بشویید.

رستوران بین‌راهی آخرین گزینه

باید به کسانی که از غذای رستوران‌های بین‌راهی استفاده می‌کنند یادآوری کنیم که میان رستوران‌های بین‌راهی، رستوران‌های غیراستاندارد زیادی وجود دارند که متاسفانه سطح نظارت و بهداشت در این واحدها ابتدایی است.

اگر مجبور شدید بین‌راه غذا بخورید، درصورت امکان به رستوران‌های معتبر و مورد اطمینان بروید. برای ارزیابی سطح (رعایت) بهداشت در این‌گونه واحدها باید به وضعیت دستشویی‌ها، لباس کارگران، نظافت میزها، وجود مگس‌ها و سایر حشرات، وسایل صرف غذا مانند چنگال، قاشق، لیوان، پارچ آب و غیره توجه کرد.

همچنین در این مراکز برای تشخیص سالم بودن غذا باید از حواس خود استفاده کنید، مانند استفاده از حس بینایی برای تشخیص رنگ و کیفیت غذا، حس بویایی برای بوی غذا و حس چشایی برای طعم غذا.

خورش سفارش ندهید

تا حد امکان از خوردن انواع خورش‌ها، کباب کوبیده، سالاد الویه و همبرگر خودداری کنید، چون از انواع غذاهایی که می‌توان آن را چندین بار گرم کرد و ماندگی آن بسختی قابل تشخیص است، خورش‌ها هستند.

از مصرف کباب کوبیده و همبرگر به‌دلیل ‌اطلاع نداشتن از کیفیت گوشت به کار برده شده و سالادالویه به‌دلیل خام بودن مواد اولیه موجود درسس مایونز مانند تخم‌مرغ و...، همچنین نظارت نداشتن بر چگونگی تهیه الویه (چون ممکن است به‌صورت دستی تهیه ‌شود) در رستوران‌های غیرمعتبر بین راهی جدا خودداری کنید.

یک دستور طلایی

دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.

غذا را به اندازه مصرف یک وعده‌تان بپزید، زیرا نگهداری صحیح غذای پخته باقیمانده از هر وعده در طول سفر کار آسانی نیست.

به‌هرحال اگر مجبور به چنین کاری شدید غذا را در ظروف دربسته و جای خنک نگهداری کنید.

طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی از یخدان مناسب استفاده کنید. هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت (اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید.

برای دوباره گرم کردن غذاها، باقیمانده آنهارا تا 74 درجه سانتی‌گراد گرما دهید و همچنین غذاهایی که بیش از 3 روز حتی اگر در یخچال باقی‌مانده‌اند، مصرف نکنید.

خرید خوراکی برای سوغاتی

هرگز سعی نکنید در بازگشت از سفر مقدار زیادی خوراکی بومی و محلی را برای سوغات یا نگهداری در خانه به همراه بیاورید. به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ضرر این کار صرف پول و انرژی باشد، چرا که خوراکی‌های خاص هر منطقه در همان محل به‌نظر خوشمزه‌تر و گواراترند. هر چه خوراکی‌ها از سرزمین‌شان دور می‌شوند انگار مزه و حس و حال‌شان را از دست می‌دهند.

شاید هم قرار گرفتن در مناطق آب و هوایی مختلف سبب می‌شود اشتهای ما برای خوردن خوراکی مخصوص آن منطقه تحریک شود و میل زیادی به خوردن خوراکی‌های بومی داشته باشیم؛ اما پس از ترک محل وقتی به خوراکی‌ای که از سفر آورده‌اید نگاه می‌کنید، شوق چندانی به خوردنش نخواهید داشت.

چند بار پیش آمده که در سفر به استان‌های شمالی کشور کلوچه و مربای زیادی خریده و با خود به شهرتان آورده باشید، اما در روزمرگی زندگی پس از سفر هرگز میلی به خوردن کلوچه نداشته‌‌اید و مربای‌تان هفته‌ها در یخچال مانده‌است.

البته این یک حکم قطعی نیست و نیازی ندارید برای نقض این نظریه به حافظه‌تان فشار بیاورید و ثابت کنید که همیشه هم اوضاع این‌گونه نیست. پذیرفتنی است که در برخی موارد خوراکی‌هایی که با خود از سفر آورده‌اید با استقبال دوستان و آشنایان روبه‌رو شده ‌باشد که این البته می‌تواند از خوش‌شانسی شما باشد.

بهداشت غذایی در سفر

یکی از لذت‌های سفر، خوردن غذاست و چون در طول سفر به امکانات خوب بهداشتی دسترسی نداریم، پس لازم است چند نکته بهداشتی را رعایت کنیم تا شیرینی سفر با یک مسمویت غذایی خاطره تلخی را در ذهنمان رقم نزند.

• در طول سفر از لبنیات و مواد پروتئینی تازه و حتی الامکان استاندارد استفاده کنید و از خرید مواد غذایی که از کیفیت آنها اطلاعی ندارید، خودداری کنید.

• از خرید هله هوله میان وعده‌های غذایی مانند لواشک، باقلا، لبو، پیراشکی و سمبوسه خودداری کنید.

• آب آشامیدنی را از منابع مطمئن بخرید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب استفاده کنید.

• برای خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

• اگر از غذاهای کنسرو شده استفاده می‌کنید حتما 20 دقیقه قبل از مصرف آنها را بجوشانید.

• غذاهای سفر را تا حد امکان، خودتان تهیه کنید.

• از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها بپرهیزید.

• ظروف و وسایل پخت و پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید تا در طول سفر آلوده نشوند.

• هنگام توقف برای صرف غذا، آن را به طور کامل حرارت دهید، زیرا در زمان نگهداری غذا در سفر (فاصله بین خوردن و صرف غذا) میکروب‌ها در مواد غذایی رشد می‌کنند.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: