روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 08 فروردين 1396 / 29 جمادي الثاني 1438 / a 28 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه‌نامه نوروز 90
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
چهارشنبه 25 اسفند 1389 - ساعت 22:16
شماره خبر: 100837869365
اگر ورزش و تحرک را در سفر اصل بدانيم و خوردن و خوابيدن را ممنوع کنيم؛ ماجرا چه مي‌شود؟
يک، دو، سه ... حرکت
اگر از افراد مختلف بپرسیم مقصودشان از سفر چیست و به دنبال چه چیزی هستند، پاسخ‌های مختلفی خواهیم شنید. یکی برای ماجراجویی به سفر می‌رود، دیگری به دنبال کشف ناشناخته‌هاست، شخصی برای سر زدن به اقوام و دوستان راهی می‌شود، گروهی برای رفع خستگی و رسیدن به آرامش و خیلی‌ها هم فقط برای استراحت و خوردن و خوابیدن. البته هر کسی حق دارد با هر نیتی راه سفر را در پیش گیرد، اما باید بپذیریم این گروه آخر کمی راه را اشتباه می‌روند. آنها تصور می‌کنند راه رسیدن به آرامش و لذت بردن از سفر، تنها در خوردن و خوابیدن است.

غافل از این‌که چنین کاری، یعنی همین بی‌تحرکی می‌تواند لطماتی به آنها بزند.البته تحرک نداشتن، همیشه کاری عبث و اشتباه بوده و تا ابد خواهد بود. همیشه هم متخصصان، افراد را در سنین و شرایط مختلف با تاکید، تشویق به ورزش و فعالیت جسمی کرده‌اند. اما وقتی مشغول زندگی عادی و روزمره هستیم هزاران بهانه برای فرار از ورزش داریم. حتما شما هم این جمله‌ها را شنیده‌اید: اینقدر کار داریم که وقتی برای ورزش نیست، خستگی کارها دیگر رمقی برای ورزش نمی‌گذارد، بچه‌ها و کارهای آنها دیگر اجازه ورزش کردن به آدم نمی‌دهند، ‌اینجا در این آپارتمان فسقلی چطور ورزش کنم و ...

اما در سفر هیچ یک از این بهانه‌ها وجود ندارد. سفر فرصتی است برای گشتن و استراحت کردن و تعطیل شدن کار و دغدغه‌های کاری. در نتیجه یکی از متداول‌ترین بهانه‌ها برای کنار گذاشتن فعالیت و تحرک ما از بین می‌رود. زمان سفر هرقدر هم که کوتاه باشد، باز هم فرصتی است برای فعالیت و تحرک بیشتر.

سفر و افزایش وزن

اگر تمام مدت سفر بدون تحرک بمانید و فقط استراحت کنید، نتیجه کاملا مشخص است: چاق شدن و افزایش وزن. اما متاسفانه بعضی از ما چاق شدن را به شرایط سفر از قبیل آب و هوای خوب مربوط می‌دانیم و با این تفکر اشتباه پیش می‌رویم. در حالی که اگر در طول سفر هم قدری مراعات کنیم، این اتفاق روی نخواهد داد. البته نکته‌های دیگری هم درسفرهای ما وجود دارد. در طول سفر به طور معمول مصرف تنقلات افزایش می‌یابد، چشیدن انواع غذاهای لذیذ محلی و حتی اشتهای بیشتر. خب با چنین شرایطی چه انتظاری می‌توان داشت جز چاق شدن و افزایش وزن؟

شاید بپرسید راه حل چیست؟ آیا در سفر باید از خیر تنقلات و غذا بگذریم؟ نه، این چنین نیست. فقط اگر در سفر کمی بیشتر تحرک داشته باشیم، قدم بزنیم و راه برویم و به بهانه استراحت فقط زمان را به خوردن و خوابیدن نگذرانیم، مشکلاتی از این دست هم حل می‌شوند. گروهی هم تصور می‌کنند برای کسب آرامش و استراحت در سفر، راهی غیر از خوابیدن از نیمه‌های شب تا ظهر، بیدار شدن و خوردن و دوباره خوابیدن نیست. اما این اشتباه بزرگی است. شما هم این را درک خواهید کرد که فعالیت‌های بدنی سبب آرامش بیشتر ما خواهند شد؛ پس نکته مهم و قابل توجه این است که در سفر هم اعتدال را رعایت کنید، چون چاقی اولین مشکل است و در پی آن عوارضی دیگر ایجاد خواهند شد. هیچ وقت هم خودتان را گول نزنید که بعد از برگشتن از سفر با رژیم و ورزش لاغر خواهند شد، چون معمولا کسی که در سفر به فکر این کارها نیست، در زندگی عادی هم نخواهد بود و فرصتی به آن اختصاص نخواهد داد.

بی‌تحرکی و سلامت

با این‌که همین افزایش وزن و چاق شدن، مشکلات زیادی برای سلامت ما ایجاد می‌کنند، اما موارد دیگری هم هستند که آزاردهنده بوده و در همان مدت سفر موجب ناراحتی فرد می‌شوند.زیاد نشستن و تحرک نداشتن منجر به بروز یبوست و نفخ می‌شود. به همین دلیل در طول سفر ممکن است نتوانید راحت باشید و از تمام لحظه‌ها و همراهی با خانواده لذت ببرید، بنابراین اگر در سفر با چنین مشکلاتی روبه‌رو شدید، کمی راه بروید و از نشستن بیش از حد اجتناب کنید. علاوه بر این، خوردن و خوابیدن دائمی در سفر می‌تواند سبب ترش کردن و ناراحتی‌های معده نیز بشود.

پس اگر می‌خواهید از سفر لذت ببرید و به سلامت خود هم کمک کنید، فعالیت را فراموش نکنید.

نشستن بیش از حد ممنوع!

با این‌که در طول راه باید تا رسیدن به مقصد در اتوبوس، قطار، ماشین یا هواپیما منتظر بود، اما مجبور نیستید تمام ساعت‌هایی که در راه هستید، بنشینید. این مورد بخصوص در مورد افرادی که واریس یا بیماری‌های دیگر دارند و خانم‌های باردار، اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. طبق نظر متخصصان، این گروه نباید بیش از 2 ساعت پشت سر هم بنشینند؛ بنابراین اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید، حتما سعی کنید هر یک ساعت یا حداکثر 2 ساعت یک‌بار کمی راه بروید. اگر در قطار و هواپیما هستید براحتی می‌توانید در راهروهای آن کمی بایستید یا راه بروید. اگر هم با ماشین شخصی خودتان به سفر می‌روید، گاهی توقف کنید و از ماشین پیاده شوید. در سفر با اتوبوس هم می‌توانید هر زمان که توقف کرد، کمی قدم بزنید یا داخل اتوبوس راه بروید. در هر صورت خوب است به این نکته دقت داشته باشیم که پای ما نباید دائم آویزان باشد، بلکه بهتر است پاها را بالا بیاوریم و روی سطحی بگذاریم، چون اگر پا مدت زمان زیادی به حالت آویزان باقی بماند، ورم می‌کند و در نتیجه کفش‌ها برایمان تنگ می‌شود. همچنین خوب است به صندلی‌ای که روی آن می‌نشینیم نیز دقت کنیم. صندلی باید راحت و مناسب باشد. در ضمن خوب است هر از گاهی کمی کمر را حرکت بدهیم تا عضلاتش نگیرد و باعث درد و ناراحتی نشود.

ورزش‌های مفرح

امیدواریم با وجود این همه توصیه، فعالیت جسمی و تحرک در سفر را فراموش نکنید. البته ورزش و بازی در سفر یکی از راحت‌ترین و مفرح‌ترین کارها خواهد بود، چون هم باعث سرگرمی و تفریح می‌شود و هم ورزش است. فراموش نکنید که در هر موقعیتی می‌توانید کمی قدم بزنید، دوچرخه‌سواری کنید، بدوید، با دوستان و آشنایانی که با شما همسفر شده‌اند بازی کنید و خلاصه از هر فرصتی برای حرکت بیشتر استفاده کنید. نکته جالب دیگری که متخصصان بر آن عقیده دارند این است که ورزش و فعالیت، بیشتر از بی‌تحرکی و یک‌جا نشستن باعث شادابی و آرامش می‌شود، بنابراین اگر شما به قصد رسیدن به آرامش به سفر رفته‌اید، شاید بد نباشد کمی هم ورزش کنید تا شادتر باشید.

کورش اسعدی بیگی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: