روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
دوشنبه 29 بهمن 1397 / 12 جمادي الثاني 1440 / a 18 Feb 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
گفتگو
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
سه شنبه 29 شهريور 1390 - ساعت 00:01
شماره خبر: 100854556723
با مهرداد خوشبخت، کارگردان سريال «شهر دقيانوس»
دفاع ‌از تمدن ديرينه ايران
مهرداد خوشبخت چند سال پیش وقتی فیلمی درباره قتل‌های ناموسی در برخی مناطق جنوب کشور به نام «جنایت موجه» ساخت با انتقادات و اعتراضاتی از سوی برخی مردم این مناطق مواجه شد. حالا همین اتفاق بعد از نمایش سریال «شهر دقیانوس» که به قاچاق اشیای عتیقه در منطقه جیرفت می‌پردازد، دوباره تکرار شد. این درحالی است که خوشبخت، سریال خود را در دفاع از فرهنگ و تمدن کهن جیرفت دانسته و آن را افتخار و اعتباری ملی برای همه ایرانیان می‌داند. به این بهانه با این کارگردان به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد بیشتری از ماجرا را تحلیل کنیم و بدانیم ‌ اصلا موضوع از چه قرار است و شهر دقیانوس به چه دلیلی ساخته شده است؛ سریالی که ما را از قصه‌های آپارتمانی در تهران به یک منطقه تاریخی در بیابان‌های کرمان می‌برد و قصد دارد رویکردی آسیب شناختی به معضلات اجتماعی داشته باشد. مهرداد خوشبخت متولد 1348 در آبادان، فارغ‌التحصیل دوره سینمای جوان خوزستان است. اولین کار جدی‌اش در عرصه کارگردانی، ساخت فیلم تلویزیونی «پرواز» با موضوع حیات پس از مرگ بود. وی 2 فیلم دیگر با این موضوع به نام‌های «سفر آخر» و «پل» جلوی دوربین برد. «پیگرد»، «خشم و قضاوت» و «رویای آخر» دیگر فیلم‌های تلویزیونی ‌خوشبخت‌ هستند که با تأثیر از محتوای فیلم‌های اولیه‌اش ساخته شد. وی مجموعه 5 قسمتی «گروه ویژه» را برای شبکه 2 کارگردانی کرد و آخرین فیلمش با عنوان «نذر» نیز مهرماه 83 از شبکه یک سیما پخش شد. وی در جشنواره فجر سال قبل نیز در بخش ویدئویی فیلم «صدای پای من» را داشت. اکنون پای حرف‌های او می‌نشینیم تا از رمز و رازهای شهر دقیانوس بشنویم.

ظاهرا گاهگاهی آثار شما با مسائل حاشیه‌ای و جنجالی مواجه می‌شود. چند سال پیش بعد از نمایش جنایت موجه که درباره قتل‌های ناموسی در جنوب کشور بود نیز اعتراضاتی صورت گرفت.

البته به اندازه این سریال با واکنش‌های تند و سیاسی مواجه نشد و بعد از نمایش فیلم و آگاهی از موضوع آن همه معترضان طرفدار فیلم شدند. البته آن فیلم روی لبه تیغ حرکت می‌کرد و به ضرر یا نفع گروه خاصی حرکت نمی‌کرد. به هرحال وقتی شما دست روی یک مساله یا معضل اجتماعی می‌گذارید بالطبع با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید. اتفاقا بعد از ساخت جنایت موجه باب بحث و گفت‌وگو درباره قتل‌های ناموسی و برخی آداب و سنن در مناطق جنوبی کشور که زادگاهم است باز شد و نشان داد ‌ سینما حتی می‌تواند در تببین یا کمک به حل مسائل جامعه مو