روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
پنجشنبه 05 مرداد 1396 / 03 ذی القعدة 1438 / a 27 Jul 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه مطبوعات
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 آبان 1390 - ساعت 19:31
شماره خبر: 100858109444
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
از فراملي شدن مطبوعات حمايت مي‌کنيم
برای همین گفت‌وگوی مختصر و مفید که می‌خوانید، دو بار در فواصل زمانی مختلف، از سد جمعیتی که دور دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه زده بودند و او را در بازدید از نمایشگاه همراهی می‌کردند، گذشتیم. بار دوم، پس از نماز ظهر بود و من باز هم برای ادامه گفت‌وگوی کوتاه قبلی مقابلش ظاهر شدم که با تعجب پرسید «مگر یک بار پاسخ پرسش‌هایتان را ندادم؟» و من گفتم «این نمایشگاه ویژه مطبوعاتی‌هاست آقای وزیر! لطفا برایمان استثنا قائل شوید.» و به این ترتیب وزیر، برای ما استثنا قائل شد و گرچه عجله داشت، چند دقیقه‌ای بیشتر درباره فراملی شدن نشریات و لزوم آن سخن گفت.
دکتر حسینی اعتقاد دارد بیشتر مطبوعات کشور بر مقولات داخلی متمرکز شده‌اند، در حالی که برای فراملی شدن باید به تحولات جهانی نیز نگاهی ویژه داشته باشند. او می‌گوید: «آن دسته از مدیران‌مسوولی که تمایل به فعالیت فراملی مطبوعاتی دارند، می‌توانند با مراجعه به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد از سازوکار ارائه تسهیلات در این زمینه مطلع شوند.»

«جهاد اقتصادی، توسعه کیفی و تهذیب رسانه‌ها» دلیل انتخاب این شعار برای نمایشگاه امسال چیست آقای وزیر؟

ما در سال جهاد اقتصادی هستیم و قطعا مطبوعات، برای فرهنگسازی در این زمینه نقش مهمی دارند. جهاد اقتصادی باید همه‌جانبه باشد و اجرای آن نباید صرفا در دستگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی باشد. باید رسانه‌ها به کمک دستگاه‌های دیگر بیایند و فرهنگ صحیح جهاد اقتصادی را به مردم بفهمانند و فضا را به گونه‌ای مهیا کنند که مردم در این زمینه احساس تعهد و مسوولیت کنند تا شرایط لازم برای تحقق تحولات اقتصادی فراهم شود. طرح هدفمندی یارانه‌ها که امسال اجرایی شد و طرح تحول سیستم بانکی و مالیاتی، از این دست تحولات هستند.

بجز جهاد اقتصادی، بحث توسعه کیفی را نیز در این شعار مطرح کرده‌ایم. ما امسال از نظر توسعه کمی رسانه‌های مکتوب در کشور وضع مناسبی داریم، به طوری که امسال 780 نشریه مجوز فعالیت گرفته‌اند و حالا بر بحث کیفیت و آموزش نیروهای مطبوعاتی تاکید داریم تا بهتر و بیشتر با وظایفشان و رسالت خطیری که به عهده دارند آشنا شوند و این تکثر و تنوع باعث قوت و پیشرفت باشد نه آسیب‌رسانی. در بحث تهذیب رسانه‌ها، ما این نکته را در نظر داریم که مطبوعات در واقع ارمغان غرب هستند. یعنی ما ابتدا آنها را در تعاملی مثبت از غرب گرفتیم و سپس این رسانه، تحت‌تاثیر فرهنگ بومی، آداب و سنن و اعتقادات ایرانی قرار گرفت. مطبوعات به شرطی که در مسیری صحیح هدایت شود، می‌تواند ابزاری برای دستیابی به قدرت و رسیدن به آرمان‌های اصیل یک کشور محسوب ‌شود و هدف ما از تهذیب رسانه‌ها همین است.

شمار نشریاتی که در سال جاری مجوز دریافت کرده‌اند ، همان‌طور که اشاره کردید نسبتا زیاد بوده است. دلیلش چیست؟

ما می‌خواستیم دیدگاه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف از جانب نشریات مطرح شود ،چرا که در تضارب آرا و اندیشه‌ها رشد و پیشرفت صورت می‌گیرد. همان‌طور که می‌بینید به ‌رغم تبلیغات نادرست، این یک نقطه مثبت است که ما شاهد نشریاتی با طیف‌های مختلف هستیم و این نکته را هر بازدیدکننده‌ای در گذر از نمایشگاه درک می‌کند.

آرا و اندیشه‌های مختلف سبب‌ساز نقد رسانه‌ای می‌شود. با نقد رسانه‌ای تا چه حد موافقید و مرز آن را تا کجا می‌دانید؟

نقد هم جزو وظایف مطبوعات است، اما باید منصفانه و خیرخواهانه باشد و سبب پیشرفت شود. ناقد باید مثل پزشک باشد. پزشک اگر درد بیمار را شناسایی می‌کند به این دلیل است که قصد درمانش را دارد نه آسیب رساندن به بیمار را. بنابراین نقد هم در صورتی مفید است که برای منافع کشور و به دور از اهداف سیاسی و فردی باشد.

به نظر شما چرا روزنامه‌های ایرانی هنوز فراملی نشده‌اند؟

از دیدگاه من فراملی شدن، نیاز به یکسری امکانات ازجمله توان ملی و سرمایه‌گذاری دارد. البته هنوز لزوم فراملی شدن نیز برای برخی اهالی رسانه مشخص نیست.

از سوی دیگر، نگاه روزنامه‌های ما معمولا به مسائل داخلی است و دغدغه‌های سیاسی و حزبی دارند، اما از مسائل بین‌المللی غفلت می‌کنند.

در سال 89 یکی از بخش‌های حکم معاون مطبوعاتی‌تان که توسط شما تصویب شد به فراملی شدن مطبوعات مربوط بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن زمان تا کنون برای عملی شدن این آرمان چه کرده است؟

اتحادیه مطبوعات جهان اسلام که امسال در نمایشگاه مطبوعات راه‌اندازی شده است یکی از حرکت‌های مثبت ما به سمت فراملی شدن است.

آن‌طور که از مدیران برخی نشریات کثیرالانتشار شنیده‌ام، آنها از فعالیت فرامنطقه‌ای استقبال می‌کنند، اما دقیقا نمی‌دانند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه فعالیتی برای انتشار نشریات ایرانی در آن سوی مرزها داشته است؟

ما از روزنامه‌ها و نشریاتی که در زبان‌های مختلف فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم و اکنون که شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم، مسلما کشورهای اسلامی جهان، علاقه خاصی برای بیشتر دانستن درباره ایران دارند و نشریات در صورت فراملی شدن می‌توانند اطلاعات را به مخاطبان برسانند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در راستای همین هدف در معاونت مطبوعاتی خود تسهیلاتی برای حمایت از روزنامه‌ها و نشریاتی که مایل به این نوع فعالیت باشند در نظر گرفته است و آنها می‌توانند با مراجعه به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنند.

پس می‌توانیم بنویسیم همه مدیران‌مسوول مطبوعات که علاقه‌مندند در دیگر کشورهای منطقه و بویژه جهان اسلام فعالیت کنند، می‌توانند روی قول شما مبنی بر حمایت وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی آن حساب کنند؟

بله، همین‌طور است. ما از کسانی که علاقه‌مند باشند و توانایی فعالیت در این زمینه را داشته باشند،حمایت می‌کنیم.

مریم یوشی زاده


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: