روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 05 ارديبهشت 1396 / 28 رجب 1438 / a 25 Apr 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه مطبوعات
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 آبان 1390 - ساعت 19:31
شماره خبر: 100858109929
گفت‌وگو با محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
سياست زدگي به رسانه‌ها آسيب زده است
بیشتر اهالی رسانه‌ای که امسال در غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات حاضر شدند تا پذیرای مردم و هم‌صنفی‌های‌شان باشند، در این نکته با یکدیگر هم عقیده‌اند که نمایشگاه مطبوعات امسال با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم روبه‌رو شده است.
محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلیل افزایش بی‌سابقه بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات امسال را تمرکز ویژه بر وجه فرهنگی مطبوعات می‌داند، اما بررسی دلایل افزایش بازدیدکنندگان و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توزیع بن‌های مطبوعاتی، تنها موضوعات گفت‌وگوی ما با محمدزاده نیست. چرا که ما از فرصت چند دقیقه‌ای دیدار با این مسوول، برای طرح پرسش‌هایی درباره فراملی شدن مطبوعات نیز استفاده کردیم. محمدزاده، شکستن انحصار رسانه‌ای نظام سلطه را، مهم‌ترین دلیل برای فعالیت برون مرزی رسانه‌ها می‌داند.
او قبول دارد که رسانه‌های مکتوب برای فعالیت در آن سوی مرزها نیاز به حمایت دارند اما معتقد است معنای حمایت، فراگیرتر از آن است که صرفا در ارائه تسهیلات مالی دولتی به مطبوعات خلاصه شود.

امسال نمایشگاه مطبوعات در مقایسه با سال‌های گذشته به نظر پر رونق می‌رسد و تا آنجا که شنیده‌ام هر روز به طور متوسط بیش از 50 هزار نفر از نمایشگاه دیدن کرده‌اند، در حالی که مجموع بازدیدکنندگان نمایشگاه سال گذشته، در 8 روز حدود 90 هزار نفر بوده است. دلیل این استقبال بی‌سابقه چیست؟

ما برای پر رونق کردن نمایشگاه امسال، اقدامات گوناگونی انجام داده‌ایم یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها، فرهنگی کردن فضای نمایشگاه و برداشتن سایه سنگین سیاست از روی مطبوعات است.

از دیدگاه ما رسانه از سیاست زدگی آسیب دیده است و به همین دلیل برای کاهش این آسیب‌دیدگی، سعی کردیم در کنار غرفه‌های مطبوعاتی، غرفه‌های محتوایی نیز داشته باشیم. برای مثال سرای روزنامه‌نگاران یکی از مکان‌هایی است که در غرفه‌هایش اطلاعات جالبی درباره تاریخچه مطبوعات و... به مردم ارائه می‌دهد.

درباره بن‌هایی که در نمایشگاه مطبوعات امسال به مردم ارائه می‌شود، توضیح می‌دهید؟

پیشتر نمایشگاه مطبوعات فقط گردشگرانه بود، یعنی چیزی برای خرید در آن وجود نداشت. غرفه‌دارها هم سود مادی از نمایشگاه نمی‌بردند، اما امسال ما برای دانشجویان، طلاب ، خبرنگارها و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، بن‌هایی 20هزار تومانی و برای دانش آموزان و بقیه مردم بن‌هایی با مبالغی متفاوت در نظر گرفته‌ایم.

مسلما هدف شما از ارائه این بن‌ها به اقشار مختلف مردم، فراتر از جذب سریع آنها به نمایشگاه است. این طور نیست؟

ما از ارائه این بن‌ها 2 هدف را دنبال می‌کنیم؛ اولا مردم با این بن‌ها می‌توانند اشتراک مطبوعات را بخرند که این کار به تقویت فرهنگ روزنامه‌خوانی و مشترک شدن برای دریافت یک نشریه کمک می‌کند و ثانیا، می‌خواهیم از کمک مستقیم به مطبوعات به کمک غیرمستقیم به آنها برسیم. در واقع می‌خواهیم برای آنها، شرایط فروش را
فراهم کنیم.

آقای محمد زاده، وقتی درباره امکانات و تسهیلاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت در خارج از مرزها به روزنامه‌نگاران اختصاص می‌دهد، از وزیر ارشاد پرسیدم، ایشان گفتند شما اطلاعات کاملی در این باره دارید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فراملی شدن مطبوعات چه کرده است؟

می‌دانید که رسانه در جهان، نقشی مهم را در محاسبات گوناگون بازی می‌کند. نظام سلطه بر تمام رسانه‌های موجود در جهان دست انداخته است و سعی می‌کند انحصار رسانه‌ای را در اختیار داشته باشد به طوری که امروزه اغلب رسانه‌های جهان یا وابسته به رسانه‌های سلطه‌اند یا مجبورند تریبون اختصاصی آنها باشند و همین وضعیت باعث شده فراملی شدن مطبوعات ما، به یک ضرورت برای شکستن انحصار رسانه‌ای نظام سلطه تبدیل شود.

نظام سلطه را می‌شود یک مثلث فرض کرد که یک ضلع آن سرمایه‌داری، یک ضلعش لابی صهیونیزم و ضلع دیگرش رسانه است. این اضلاع در ارتباطی مستقیم با یکدیگر هستند یعنی اغلب رسانه‌های بزرگ دنیا متعلق به صهیونیزم یا نظام سرمایه‌داری هستند، بنابراین رسانه در جهان هویت مستقل ندارد. اگر رسانه‌ای متعلق به لابی صهیونیزم باشد هدفش معلوم است اما اگر به نظام سرمایه‌داری هم تعلق داشته باشد باز هم وابسته به صهیونیزم است، برای مثال به بورس نیویورک دقت کنید. این بورس مربوط به نظام سرمایه‌داری است اما آیا می‌دانستید که 80 درصد از سرمایه آن متعلق به صهیونیست‌هاست. بنابراین در مثلثی که درباره نظام سلطه مثال زدم ضلعی که آن را سرمایه نامیدم هم متعلق به صهیونیست‌هاست!

در این شرایط لازم است که رسانه‌های کشورهای مستقل به ویژه رسانه‌های جهان اسلام، تلاش کنند صدایی مجزا از نظام سلطه داشته باشند و از زاویه نگاه خود به رخدادهای جهان بپردازند.

نظام سلطه می‌خواهد اخبار جهان را آن گونه که خودش مایل است، از زاویه دید دوربین‌ها و تلکس‌های خودش به کشورهای مختلف بفهماند. برای شکستن این انجصار، فقط اراده کافی نیست بلکه به ساز و کاری خاص نیاز داریم.

بخشی از این ساز و کار این است که رسانه‌های همفکر و همسو یا رسانه‌هایی که به نحوی با جهان سلطه مخالفند، حضوری گسترده و متحد در جهان داشته باشند.

ایران برای شکستن این انحصار چه راهی دارد؟

در این راستا، ما امسال موفق شدیم اتحادیه مطبوعات جهان اسلام را طراحی کنیم که در آن نمایندگان 38 کشور اسلامی، آن را تاسیس کردند.

شما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگوهای مختلفی که طی برگزاری نمایشگاه انجام شده است بارها اشاره کرده‌اید که این اتحادیه می‌تواند حرکتی به سمت فراملی شدن مطبوعات باشد. درباره ارتباط این دو مقوله، بیشتر توضیح می‌دهید؟

حالا که اتحادیه تشکیل شده است، اعضای آن با هم تعاملی مثبت خواهند داشت و به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم صدای مجموعه این رسانه‌ها انحصار رسانه‌ای را درهم بشکند. حمایت از مطبوعات برای فراملی شدن، صرفا پول دادن به آنها نیست! اگر نشریات از حمایت کشور میزبانی که می‌خواهند در آن فعالیت کنند برخوردار نشوند آن وقت هزینه کردن برای آنها چه حاصلی دارد؟ این اتحادیه، به کشورهای مسلمان کمک می‌کند از حمایت یکدیگر برای فعالیت مطبوعاتی برخوردار شوند.

برای قدرتمند شدن هر رسانه‌ای به سرمایه نیاز است و همان‌طور که اشاره کردید نظام سلطه از این نکته به خوبی آگاه است. ما هم اگر بخواهیم شرایط فعالیت رسانه‌های مان را در خارج از مرزها فراهم کنیم باید حمایت مالی مناسبی از مطبوعات داشته باشیم. آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای برای حمایت مالی از مطبوعاتی که می‌خواهند در خارج از مرزها فعالیت کنند، دارد؟

بستگی دارد پیشنهاد همکاران رسانه‌ای برای فراملی شدن چه باشد. ما می‌گوییم اگر رسانه‌ای قصد فعالیت برون مرزی دارد باید ابتدا خبرنگارانی چیره دست و متخصص در اختیار داشته باشد. اعتقادمان این است که منظور از بین‌المللی شدن یک نشریه، تبدیل آن از مصرف کننده اخبار، به تولیدکننده اخبار است. اگر رسانه‌ای با این توانمندی‌ها درخارج از کشور اقدام به تاسیس دفتر کند ما آن را حمایت می‌کنیم.

چرا در حال حاضر نشریات ما فراملی نمی‌شوند؟

نخستین شرط فراملی شدن، تولید اخبار فراملی است تا زمانی که تولید فراملی وجود نداشته باشد، حضور بین‌المللی مقدور نیست. بنابراین اگر رسانه‌ای به فراملی شدن می‌اندیشد باید سطح تولیداتش را به حد فراملی برساند.

منظورتان این است که نشریات ایرانی هنوز به این سطح نرسیده‌اند؟

من معتقدم روزنامه‌های ما هنوز راه طولانی تا فعالیت بین‌المللی در پیش دارند و همه مسوولان و اصحاب رسانه باید برای این هدف گام بردارند.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: