روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
جمعه 04 فروردين 1396 / 25 جمادي الثاني 1438 / a 24 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه مطبوعات
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 آبان 1390 - ساعت 19:31
شماره خبر: 100858111823
گفت‌وگو با پدرام پاک‌آئين مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي
بايد به تيراژ 7 ميليوني برسيم
پدرام پاک‌آئین، گرچه ما را با لبخند و روی باز پذیرفت حتی در طول گفت‌وگو هم، انبوه کاغذهایی که باید مطالعه‌شان می‌کرد، درباره‌شان می‌پرسید یا توضیح می‌داد و.... رهایش نمی‌کرد، اما مشغله زیاد باعث نشد رشته کلام از دستش خارج شود و تمرکزش را برای توضیح درباره این که چرا انتظار دارد روزنامه‌های ایرانی با شمارگان 7 میلیون منتشر شوند، از دست بدهد یا از دلایل چینش متفاوت نمایشگاه امسال حرفی نزند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی بر این باور است که اگر مخاطب بیشتر برای مطبوعات مان می‌خواهیم، باید وجه کیفی روزنامه‌های‌مان را توسعه دهیم.

نمایشگاه مطبوعات امسال را چه طور می‌بینید؟

آمارها ثابت می‌کند تعداد بازدید کننده‌های نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته رشدی قابل توجه داشته است. ما معتقدیم دلیل استقبال وسیع مردمی، استقبال اصحاب رسانه و بخصوص مدیران مطبوعات از نمایشگاه است به طوری که امسال 600 رسانه داخلی در نمایشگاه حاضر شده‌اند که در هیچ یک از سال‌های قبل چنین رقمی، سابقه نداشته است.

به نظر می‌آید امسال چینش غرفه‌ها و انتخاب مکان روزنامه‌ها و مجلات نیز با سال گذشته متفاوت است. آیا تعمدی در این کار داشته‌اید؟

اگر از ما بپرسند که هویت مستقل مطبوعات به کدام یک از ساحت‌های سیاسی، اقتصادی یا فرهنگ و فناوری تعلق دارد، پاسخ‌مان فرهنگ است. اساسا رویکرد معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکردی فرهنگی است.

روزنامه‌نگارها مطابق میثاق اخلاقی نانوشته‌ای، متعهدند با حرفه شریف روزنامه‌نگاری تجارت نکنند بلکه همه توان خود را در جهت اطلاع‌رسانی شفاف و عینی و تحلیل واقع‌بینانه به کار گیرند. بر این اساس روزنامه‌نگاران، وابسته به سیاست‌ورزی نیستند و به طورکلی، هویت‌شان در گرو استقلال آنهاست.

تجلی این سیاستگذاری در نمایشگاه مطبوعات امسال، این گونه رخ داد که ما غرفه‌های نشریات فرهنگی، دینی و علوم سیاسی را نزدیک‌تر از دیگر غرفه‌ها به در ورودی قرار دادیم تا مردم حتما با آنها مواجه شوند و سعی کردیم چینش غرفه‌ها به شکلی باشد که بازدیدکننده‌ها حتما بتوانند تنوع چیدمانی نمایشگاه را احساس کنند.

به نظرتان شمارگان مطبوعات در کشور ما، راضی‌کننده است؟

کشور ما دارای نظامی مردمی است و به رشد آگاهی‌های عمومی اهمیتی ویژه می‌دهد و جایگاه مطبوعات در آن، جایگاهی بسزاست و نقش مطبوعات در هرم اجتماعی کشورمان بسیار خاص است، اما شمارگان مطبوعات ایران، به نسبت جمعیت با سوادها راضی کننده نیست.

در شکل ایده‌ال، این شمارگان باید چقدر باشد؟

شمارگان روزنامه‌های ما با توجه به جمعیت کشورمان، بخصوص جمعیت تحصیلکرده‌ها، در نقطه مطلوب باید 7 میلیون نسخه در روز باشد، یعنی به ازای هر 10 نفر ایرانی باید یک روزنامه وجود داشته باشد اما متاسفانه ما تا این نقطه فاصله داریم. فکر می‌کنم نیاز امروز روزنامه‌های ما برای رسیدن به چنین هدفی، توسعه کیفی آنهاست.

برای توسعه وجه کیفی مطبوعات چه پیشنهادی دارید؟

برای دستیابی به این هدف، صرفا داشتن تحریریه‌ای قوی کافی نیست، بلکه باید زیر ساخت‌های مطبوعات مانند چاپ، تقویت شود و روزنامه‌ها در کنار خوانده شدن و حتی پیش از آن، دیده شوند.

روزنامه‌نگاری مقوله‌ای شکل‌گراست. اهمیت فرم در روزنامه‌نگاری، کمتر از محتوا نیست به همین دلیل شاهدیم روزنامه‌هایی که به مقوله تصویر اعم از عکس و طرح و همینطور گرافیک اهمیت می‌دهند و از جهت کیفی در وضع مطلوبی قرار دارند بیشتر دیده می‌شوند و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند.

بعد دیگر کیفی‌گرایی به محتوای مطالب و تحلیل‌های روزنامه‌ها مربوط است. به نظر می‌رسد حجم تولیدات روزنامه‌های ما می‌بایست افزایش داشته باشد چرا که وابستگی روزنامه‌ها به منابع خبری مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌ها گاه باعث می‌شود خبرنگاران از لذت کشف و تولید خبر محروم شوند در حالی که هنوز هم اعتقاد دارم با وجود گسترش رسانه‌های الکترونیک و سایبر، خبر اساس و عمود خیمه روزنامه‌هاست و نباید به آن بی‌توجه بود.

مدیریت روزنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که آنها علاوه بر انتشار اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها بتوانند اخبار اختصاصی هم داشته باشند. حتی اگر این اخبار تحلیلی یا تکمیلی باشند.

اصلی‌ترین نیاز مطبوعاتی کشور ما در حال حاضر چیست؟

آنچه مطبوعات ایرانی امروز به آن نیاز دارند در وهله اول استفاده از روزنامه‌نگارهای مستقل و صاحب هویت و توان حرفه‌ای است و در وهله دوم، داشتن مدیران مطبوعاتی متخصصی است که بتوانند در کنار نگاه فرهنگی، مطبوعات را با معیارهای هزینه ـ فایده اقتصادی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی پویا اداره کنند.

مریم یوشی‌زاده


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: