روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 05 خرداد 1398 / 21 رمضان 1440 / a 26 May 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه مطبوعات
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 08 آبان 1390 - ساعت 20:13
شماره خبر: 100858115045
تازه‌هاي نشر در حوزه رسانه
چه آن زمان که کتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتی» نوشته می‌شد و چه آن هنگام که کتاب‌های «روزنامه‌نگاری تخصصی» و «سبک‌های خبرنویسی»، نویسندگان آنها یک حرف داشتند؛ آنها می‌خواستند به نسل بعد و بعدتر از خودشان یاد بدهند که یک روزنامه‌نگار باید دانا و نترس باشد؛ دانا برای این که بتواند نوشته‌اش را محکم و قابل استفاده کند و نترس برای این که حقایق را واکاوی کند و در سوژه‌یابی‌ها و نوشتن‌هایش جانب هیچ چیز و هیچ‌کس به جز مصالح مردم را نگیرد. خیلی از روزنامه‌نگاران به توصیه‌های این افراد گوش دادند و یاد گرفتند که چگونه چشم‌شان مثل دوربین عمل کند و چطور وقتی حتی روبه‌روی بالاترین مقام سیاسی کشورشان می‌نشینند جسارت و شهامت را چاشنی کارشان کنند و شبیه ضبط صوت نشوند.

برای روزنامه‌نگار بودن باید هر لحظه زاییده شد؛ باید دانست، تجربه کرد، آموخت، باید برای عقب نماندن از دنیای روزنامه‌نگاری سبک‌های جدید را یاد گرفت، باید باور کرد که دنیای مجازی این حرفه را متحول کرده و چاره‌ای جز متحول شدن نیست. باید کتاب‌های «خبر» (یونس شکرخواه)، «روش‌های مصاحبه خبری» (مهدی محسنیان‌راد)، «روزنامه‌نگاری و روزنامه اداری» (حسین انتظامی)، «مصاحبه خلاق» (احمد توکلی)، «وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری» (محمود سلطان‌آبادی)، «تخیل در روزنامه‌نگاری» (حسین قندی)، «گزارش‌نگاری» (علی‌اکبر قاضی‌زاده)، «تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی» (جان کری / علی‌اکبر قاضی‌زاده) و «آداب مصاحبه مطبوعاتی» (سالی آدامز و وینفور دهیکس) را به عنوان منابع مرجع روزنامه‌نگاری خواند و مطالبش را به یاد سپرد و به آنها به عنوان میراث روزنامه‌نگاری ایران و جهان نگاه کرد. اما برای به روز بودن باید دانسته‌ها را نو کرد و کتاب‌ها و نوشته‌های جدید را خواند مثل نوشته‌های «چل‌پرو»، «یانیک استین»، «پل ای‌تیلور»، «جان ال‌هریس»، «محمد اسماعیلی»، «حمید مولانا»، «محمدمهدی انصاری»، «سیدمحمد میرتبار»، «علی سعیدی»، «علی قشمی»، «اکبر نصراللهی»، «سمیه طیبی» و «فریبا شایگان».

در این نوشتار آخرین تازه‌های نشر در این حوزه را معرفی می‌کنیم.

جهانی‌سازی و رسانه‌های محلی

موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم در سال 85 کتاب جهانی‌سازی و رسانه‌های محلی به قلم «چل‌پرو» را با شمارگان 2000 و با ترجمه دکتر علی طلوعی منتشر کرده تا خوانندگانش را با مفهوم جهانی‌سازی، ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن و همچنین نظریه‌پردازان جهانی‌سازی آشنا کند. در این کتاب به رابطه میان مذهب و جهانی‌سازی نیز اشاره شده و مفهوم جهانی‌سازی اسلامی هم به کار رفته تا خوانندگان بتوانند تمایز این مفاهیم با جهانی‌سازی فرهنگی را درک کنند و با ابعاد جهانی‌سازی و هویت ملی نیز آشنا شوند. با خواندن این کتاب دریچه تازه‌ای نیز از رسانه‌های محلی روی خوانندگان باز می‌شود و کارکردهای رسانه در ارتباط با مساله قومیت‌ها در ایران کالبدشکافی می‌شود.

 

 

پرسش رسانه، پاسخ مسوولانه

مهم‌ترین مشکل خبرنگاران و اصحاب رسانه با مسوولان که به پاسخگو نبودنشان در برابر رسانه‌ها یا موضعگیری منفی آنها در قبال سوالات خبرنگاران مربوط می‌شود، موضوع اصلی کتاب «پرسش رسانه، پاسخ مسوولانه» است.

فریبا شایگان در این کتاب که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرنظر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تیراژ 1500 نسخه منتشر شده کوشیده تا با بیان موضوعات مقدماتی در مورد ارتباطات، پیام، وسایل ارتباطی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی و همچنین تفاوت‌های زن و مرد در برقراری ارتباطات غیرکلامی به ذکر مشخصات یک مصاحبه مطلوب بپردازد و در آن انواع مصاحبه‌شونده‌ها را بر اساس ظاهر و فرم لباس پوشیدن، حالت و رنگ چهره، حرکات چشم، لب‌ها و دهان، لحن و آهنگ صدا، حرکات دست و پاها و حتی حالت‌های نشستن دسته‌بندی کند.

 

سوژه‌یابی در رسانه‌های خبری

اگر سوژه‌ای برای یک روزنامه‌نگار فراهم شود، بی‌شک سخت‌ترین قسمت کار حرفه‌ای‌اش را پیموده؛ اما بعضی اوقات چشم تیزبین خبرنگاران قادر به یافتن سوژه‌های ناب و بکر نیست، برای همین علی قشمی در کتاب سوژه‌یابی در رسانه‌های خبری تلاش کرده تا ذهن خبرنگاران را در سوژه‌یابی باز کند. این کتاب که توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال در 1500 نسخه منتشر شده، در گام نخست، مفهوم سوژه‌یابی در خبر و اهمیت آن در رسانه‌های خبری را توضیح می‌دهد، ضمن‌ آن‌که بار دیگر مفاهیم پایه‌ای چون تعریف خبر، ارزش‌های خبری، سخت‌خبرها و نرم‌خبرها، اقتضائات سوژه‌یابی و ویژگی‌های یک سوژه خوب را تشریح می‌کند.

نویسنده این کتاب در فصل سوم، خوانندگان را قدم به قدم تا یافتن سوژه همراهی می‌کند و به آنان می‌آموزد که سوژه‌یابی از راه‌هایی چون تجربه شخصی، مشاهده، خلاقیت، همفکری، جلسات مشورتی رسانه، رصد تحولات، مردم، مردم و مردم و منابع رسمی امکانپذیر است.

اقتصاد و رسانه

رسانه‌ها، اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادهای اقتصادی را به آگاهی مخاطبان خود می‌رسانند. مردم از طریق روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون در جریان اخبار اقتصادی قرار می‌گیرند و تصمیم‌گیری می‌کنند، پس هرچه رسانه‌ها اخبار و اطلاعات اقتصادی را کامل‌تر و جامع‌تر به افراد و گروه‌های درگیر فعالیت اقتصادی برسانند بازارها شفاف‌تر می‌شود و کارایی افزایش می‌یابد. این نخستین سطوری است که علی سعیدی نویسنده کتاب اقتصاد و رسانه در اقناع ذهن خوانندگان برای درک رابطه میان اقتصاد و رسانه به کار برده است. این کتاب امسال توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در 1500 نسخه منتشر شده و می‌کوشد تا تاثیرات متقابل اقتصاد و رسانه را شرح دهد.

 

 

مدیریت پوشش خبری بحران

این‌که مدیریت بحران چیست، ریشه‌های بحران کدام است، اساسا بحران به چه چیزی گفته می‌شود، ویژگی‌های ده‌گانه بحران کدامند و بحران چه آثار مثبت و منفی‌ای می‌تواند داشته باشد، بحث‌های اساسی کتاب مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای است. این کتاب سال 89 توسط دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 3 هزار نسخه و توسط دکتر اکبر نصراللهی منتشر شده است.

 

 

 

دیپلماسی رسانه‌ای

اگر بپذیریم در دنیایی زندگی می‌کنیم که اثر سنگین رسانه، سایه خود را بر همه ابعاد زندگی انسان‌ها گسترده است و همه روابط بشری از جنگ و صلح گرفته تا انواع و اقسام تعاملات فرهنگی و سیاسی در چنبره امواج الکترو