روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
پنجشنبه 30 شهريور 1396 / 29 ذی الحجة 1438 / a 21 Sep 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 89
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 27 اسفند 1388 - ساعت 00:04
شماره خبر: 100869841569
«ترين هاي» سينما در سال 88
سینمای ایران با همه فراز و نشیب‌ها و ضعف و قوت‌هایش همواره به عنوان یک هنر صنعت پویا شناخته شده و هر ساله بخش عمده‌ای از اخبار فرهنگی هنری را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر جذابیت‌های بصری، زیبایی شناختی و رسانه‌ای این هنر باید به همه‌گیر بودن و توجه افکار عمومی به آن نیز اشاره کرد. سینما از آن دست اموری است که طیف‌های گوناگونی از اقشار اجتماعی را متوجه خود می‌سازد و رده‌های سنی متفاوتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند، پس مروری اجمالی بر کارنامه سینما در کشور ما با شاخص و معیار«ترین‌ها» نیز قطعا برای سینما دوستان و بویژه علاقه‌مندان جدی این هنر که اخبار حاشیه و متن این هنر را دنبال می‌کنند، می‌تواند جالب باشد. اگر شما هم جزو این گروه هستید حتما گزارش را بخوانید تا با ترین‌های سینمای ایران در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف آشنا شوید.

پر فروش‌ترین فیلم

اگرچه سینما را بیشتر به عنوان یک پدیده فرهنگی می‌شناسند، اما کم و کیف گیشه آن همواره کانون توجه اهالی سینما و مخاطبان آن بوده است و شاید اولین پرسش کنجکاوانه درباره بیلان سینمای کشور این باشد که کدام فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال شده است؟ این پرسش اهمیت مضاعفی نیز پیدا می‌کند وقتی سینمای ایران سال‌هاست که با بحران مخاطب روبه‌رو است. البته در همه کشورهای دنیا پرفروش‌ترین فیلم دارای برد خبری بالایی است و به کانون خبرسازی بدل می‌شود. سال 88 از این نظر آنقدر اهمیت دارد که شاید سال‌های سال باید بگذرد تا رکوردی که فروش یک فیلم در این سال به نام خود ثبت کرده است، تکرار شود. رکوردی که قهرمان جنجالی آن در واقع رکورد قبلی خود را در فروش شکسته و قسمت دوم اثر خود را فراتر از سابقه فروش در کل تاریخ سینمای ایران نشانده است. این شخص کسی نیست جز مسعود ده‌نمکی که اساسا شخصیتی خبرساز است. فروش اخراجی‌ها 2 تا مرز 7 میلیارد تومان بقدری شگفت‌انگیز بود که شاید خود سازندگانش نیز تصور این میزان از فروش را نداشتند. اخراجی‌ها با رکورد 7‌میلیاردی خود نه تنها پرفروش ترین فیلم سال شد که تا امروز به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز دست یافته است و البته این به ارزش‌های هنری و حرفه‌ای فیلم هیچ ارتباطی ندارد، اما اگر مساله فروش این فیلم را کنار بگذاریم مسعود ده‌نمکی و اخراجی‌هایش به عنوان یکی از جنجالی‌ترین اخبار سینمایی و فرهنگی در سال 88 نیز مطرح بود که دامنه آن تا ساخت طرح سوم اخراجی‌ها و تولید سریال نوروزی توسط این کارگردان گسترده شده است.

کمدی، برترین ژانر

نه فقط در سال 88 بلکه چند سالی است که فیلم‌های کمدی و طنز سینمای ایران را تصاحب کرده و سینماداران نیز با توجه به وضع بد گیشه‌ها و بحران مخاطب تمایل بیشتری به نمایش آثار طنز دارند تا به دام ورشکستگی نیفتند. همین اخراجی‌ها که پرفروش‌ترین فیلم سال 88 بود نیز به ژانر طنز تعلق داشت و اساسا پرفروش‌ترین‌های سینما در سال‌های اخیر به فیلم‌های کمدی وابسته بود. فیلم‌هایی مثل خروس جنگی، هرچی تو بخواهی، پسر تهرانی، چشمک، کیش و مات، بی‌پولی، دو‌خواهر، زندگی شیرین، نیش زنبور، دختر میلیونر، تردست، راننده تاکسی و..... از جمله آثاری بودند که در ژانر طنز و کمیک روی پرده‌های سینماها به نمایش درآمدند و برخی از آنان نیز از فروش قابل توجهی برخوردار بودند.

بیشترین اکران برای فیلم‌های ترسناک

اگرچه فیلم‌های طنز و کمدی همچنان به عنوان پرطرفدارترین و پر مخاطب‌ترین ژانر سینمایی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، اما در سال 88 شاهد نمایش بیشتری از ژانر ترس و وحشت در سینمای ایران بودیم و گویی این گونه سینمایی در ایران بتدریج از مهجوریت خود خارج می‌شود و هم کارگردان‌ها و هم مخاطبان ایرانی توجه بیشتری به این ژانر از خود نشان می‌دهند. امسال حریم، کلبه، خواب لیلا، شوریده از جمله فیلم‌هایی بودند که برخی از آنها مثل حریم کار نسبتا خوبی در این ژانر از آب درآمده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند. در جشنواره فیلم فجر نیز فیلم سینمایی «آل» در همین ژانر ساخته شده و نشان می‌دهد که احتمالا در سال‌های آتی در کنار سینمای طنز باید شاهد شکوفایی ژانر وحشت هم در سینمای ایران باشیم، همچنین برخی فیلم‌های خاص و فرهنگی مثل صداها و شبانه که روایت و ساختار متفاوتی نسبت به آثار متعارف سینمایی دارند نیز در سال 88 بر پرده اکران نشستند.

پر افتخارترین فیلم

فیلم« درباره الی» ساخته اصغر فرهادی هر چند به دلیل التهاب سیاسی جامعه در زمان اکران عمومی، آنچنان که انتظار می‌رفت، با فروش بالا مواجه نشد اما پر افتخارترین فیلم سال 88 محسوب می‌شود که جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی را آن خود کرد. از بهترین فیلم در جشنواره فجر و از نگاه منتقدان گرفته تا دریافت خرس نقره‌ای از جشنواره برلین. به این افتخارات باید دریافت جوایز جشنواره‌های گلدن گلاب، تراژیکا و اسکرین آسیا پاسیفیک را هم اضافه کرد ضمن این‌که درباره الی به عنوان فیلم معرفی شده به جشنواره فیلم اسکار نیز بود. از این هم نگذریم که نسخه نمایش خانگی این فیلم نیز با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.

پرکارترین بازیگران

اگر جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر را به عنوان نمایی از تولیدات سینمایی در سال 88 قلمداد کنیم، باید حمید فرخ‌نژاد را فعال ترین بازیگر سال معرفی کنیم. او با حضور در 7 فیلم جشنواره، پرکارترین بازیگر سینمای ایران بود که تعلق نگرفتن سیمرغ به او با انتقاد و اعتراض هم مواجه شد. این بازیگر 4 فیلم «به رنگ ارغوان»، «شب واقعه»، «بیداری رویاها» و «شکلات داغ» را در بخش اصلی جشنواره داشت و با 2 فیلم «دموکراسی در روز روشن» و «همبازی» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم و خارج از مسابقه حاضر بود. اما اگر فیلم‌های به نمایش در آمده در اکران عمومی را معیار قرار دهیم، باید رضا عطاران را به عنوان پرکارترین بازیگر سال معرفی کنیم که امسال فیلم‌های متعددی را بویژه در ژانر طنز در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کرد. در میان بازیگران زن نیز الناز شاکردوست در سال 88 پرکار بود، اما اگر جشنواره را معیار قرار دهیم این عنوان، نصیب مهناز افشار می‌شود که با 4 فیلم، پرکارترین بازیگر زن محسوب می‌شود. مهناز افشار با فیلم‌های «پسر آدم دختر حوا»، «تسویه حساب» و «طبقه سوم» در بخش اصلی و فیلم «خاطره» در بخش فیلم‌های اول و دوم در جشنواره امسال حضور داشت. البته بازیگران مرد دیگر مثل حامد بهداد، مصطفی زمانی و پوریا پورسرخ نیز هر کدام با 4 فیلم جزو پرکارترین‌ها بودند. ضمن این‌که خوش شانس‌ترین بازیگر سال جاری را باید مصطفی زمانی دانست که حضور او در سریال یوسف پیامبر و ایفای نقش یوزارسیف موجب شد تا او ره صدساله را یکشبه طی کند و به شهرت و محبوبیت برسد. حضور او در 4 فیلم سینمایی و احتمالا اکران آنها در سال آینده او را به یکی از خبرسازترین بازیگران سینمای ایران بدل خواهد کرد. حالا که بحث شانس و اقبال شد باید به شیرین یزدان بخش هم اشاره کنیم که در اولین تجربه بازیگری خود، موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. در پایان نیز باید از محسن طنابنده و نگار جواهریان نام ببریم که با دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن، پر افتخارترین بازیگران سینمای ایران در سال 88 بودند.


جنجالی‌ترین فیلم سال

اگر اخراجی‌ها در نسخه اولیه خود بود که جنجالی‌ترین فیلم سینمای ایران را رقم زد و حرف و حدیث‌هایی که در زمان جشنواره و اکران عمومی درباره آن در مطبوعات و محافل سینمایی شکل گرفت، بدون شک این اتفاق امسال درباره فیلم زمهریر ساخته علی رویین‌تن رخ داد که جنجال‌های زیادی را در نشست مطبوعاتی خود در برج میلاد رقم زد. حال و هوای فیلم و زبان و ساختار اثر به اخراجی‌ها بی‌شباهت نبود و شاید پس زمینه تاثیرات آن بر شدت واکنش منتقدان نسبت به زمهریر هم تاثیر داشته است.

در سال 88 شاهد نمایش بیشتری از ژانر ترس و وحشت در سینمای ایران بودیم و گویی این گونه سینمایی در ایران بتدریج از مهجوریت خود خارج می‌شود و هم کارگردان‌ها و هم مخاطبان ایرانی توجه بیشتری به این ژانر از خود نشان می‌دهند

با این حال پر سرو صدا ترین فیلم را باید همچنان به رنگ ارغوان بدانیم که نمایش آن پس از 6 سال به دلیل نام ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان و سوژه سیاسی فیلم متن و حاشیه‌های آن را در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار داد. بویژه این‌که سیمرغ بهترین فیلم را هم از دست داوران جشنواره و البته نگاه مردم دریافت کرد. حالا که صحبت از بهترین فیلم است، باید نامی از سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده این فیلم هم ببریم که خوش اقبال ترین تهیه‌کننده سال به شمار می‌رود که از یک طرف، فیلمش پس از 6 سال رفع توقیف شد و اولین فیلمی بود که پس از جشنواره به اکران عمومی رفت و هم این‌که موفق شد سیمرغ‌های متعددی را از آن خود کند.

جوان‌ترین کارگردان سینما

وقتی نام کارگردان را می‌شنویم، اغلب تصویر یک فرد جا افتاده و پیشکسوت در ذهنمان تداعی می‌شود که تجربه و سابقه زیادی در این کار دارد، بنا‌‌بر این نام حامد کلاهداری به عنوان یک کارگردان 27 ساله می‌تواند جالب و خبر ساز باشد.او که سال‌ها تجربه بازیگری در سینما و تلویزیون را داشته، اینک به عنوان کارگردان اولین فیلم بلند سینمایی خود به عنوان « شکلات داغ» نام خود را به عنوان جوان ترین کارگردان جشنواره امسال به ثبت رسانده است.حضور بازیگرانی مثل داریوش ارجمند، نیکی کریمی و فریبرز عرب‌نیا در فیلم او موفقیت بزرگی برای این کارگردان جوان محسوب می‌شود.

پرهزینه‌ترین فیلم سال

براساس معادلات و محاسبات اقتصادی در سینمای ایران حداقل هزینه تولید یک فیلم در کشور ما 300 میلیون تومان است. حالا حساب کنید که برای تولید فیلمی در ایران 5 میلیارد تومان هزینه شود. قطعا این رکورد در تاریخ سینمای ایران بی‌سابقه خواهد بود. چند سال پیش دوئل به عنوان پر هزینه‌ترین فیلم، یک میلیارد تومان هزینه برد. اما اکنون ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی با 5 میلیارد تومان نه فقط در سال 88 که در کل تاریخ سینمای ایران، پر هزینه‌‌ترین فیلم سینمایی محسوب می‌شود که زندگی حضرت سلیمان(ع) را روایت می‌کند.

سید رضا صائمی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: