روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 08 فروردين 1396 / 29 جمادي الثاني 1438 / a 28 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 89
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 27 اسفند 1388 - ساعت 00:04
شماره خبر: 100869962407
خودرو ي داخلي مي‌خواهيد يا وارداتي؟ انتخاب کنيد
شاید دلیل آن چندان مهم نباشد اما امروز، داشتن خودرو یا حداقل پیگیری اخبار بازار آن برای بیشتر مردم دنیا تبدیل به موضوعی جذاب و پراهمیت شده است.

این در حالی است که در کشور ما نیز بازار خودرو و تغییر و تحولات کمی و کیفی آن دارای اهمیت خاصی است و مشتریان این بازار، همواره نمودار تغییرات قیمت خودرو را که اتفاقا این روزها چندان پایبند به ثبات نیست پیگیری می‌کنند هر چند این پرسش همیشگی پیش روی آنهاست که بالاخره چه بخرند و کی بخرند؟

پرسش مذکور در بازار خودروی کشور به بی‌نظمی پایدار در آن برمی‌گردد، چرا که برای مشتریان ایرانی ثبات بازار چندان موضوعیت ندارد و نمی‌توان قیمت امروز را فردا نیز به چشم دید.

مخصوصا این که هم اکنون با توجه به حضور پررنگ دلال‌ها و واسطه‌گرها نمودار بازار خودروی داخل، نموداری سینوس‌وار و بی‌ثبات است.

در حال حاضر، می‌توان خودروهای موجود را اعم از داخلی و وارداتی به چند دسته تقسیم بندی کرد و در رنج‌های قیمتی مختلف قرار داد، هر چند هیچ اعتمادی به ثبات این دسته‌بندی نیست و قیمت امروز شاید برای فردا معتبر و قابل اتکا نباشد.

در چه دسته‌بندی خودرو می‌خواهید؟

اگر بخواهیم خودروهای تولیدی در بازار کشور را بنا به رتبه قیمتی‌شان دسته‌بندی کنیم با تنوع نسبتا زیاد و چشمگیری روبه‌رو می‌شویم به نحوی که هم اکنون طبق قیمت‌های جاری در این بازار می‌توان خودروهای موجود را به 7 دسته تقسیم کرد.

دسته اول مخصوص خودروهای زیر 10میلیون یا به اصطلاح ارزان است و دسته دوم به 10 تا 15میلیونی‌ها اختصاص دارد.

خودروهایی که دارای بهایی بین 15 تا 20میلیون هستند جزو دسته سوم به حساب می‌آیند. این در حالی است که دسته چهارم به لحاظ تنوع کمتر شامل خودروهای 20 تا 30میلیونی هستند و دسته پنجم را نیز خودروهای 30 تا 40میلیونی تشکیل می‌دهند.

دسته ششم هم شامل خودروهای 40 تا 60میلیونی است و دسته هفتمی نیز وجود دارد که به خودروهای 60میلیون به بالا اختصاص دارد.

انتخاب با شماست

به طور حتم دسته اول که به خودروهای ارزان‌قیمت اختصاص دارد، در میان این 7 دسته‌ها، پرتقاضاترین به حساب می‌آید، به نحوی که پراید و روآ 2 محصول پرتیراژ سایپا و ایران‌خودرو، سال‌هاست در این دسته جاخوش کرده و همان گونه که نمره کیفی آنها به اصطلاح از 10 بالانیامده، قیمتشان نیز از دسته زیر 10 میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. هم اکنون در بازار داخلی بهای پراید بنزین سوز 7 میلیون و 700 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن، 8 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

پراید پلت فرمی قدیمی و به یادگار مانده از شرکت کیای کره است که دو سه سال پیش امتیاز ساخت و طراحی آن به سایپا فروخته شد. انواع مدل‌های این خودرو معمولا در جدول خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل قرار دارد. قیمت پراید با توجه به نوع آپشن‌هایی که دارد در رنج بهای 7 میلیون و اندی تا حدود 9 میلیون تومان متغیر است و در حال حاضر پراید 132 فول گران‌ترین مدل این خودرو محسوب می‌شود. این در حالی است که روآ بنزین‌سوز بهایی معادل 8 میلیون و 350 هزارتومان در بازار دارد و مدل دوگانه‌سوز آن با قیمت 8 میلیون و 700 هزارتومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این خودرو نیز سطح کیفی مطلوبی ندارد و در صدر جدول بی‌کیفیت‌ها پشت سر پراید در حرکت است. روآ از لحاظ نوع موتوری که روی آن سوار است، جلوه‌گر همان پیکان است که تنها اتاقش عوض شده و اندکی به خاطر بهینه‌سازی نسبی صورت گرفته روی موتور، از درصد مصرف سوخت و آلایندگی‌اش کاسته شده است. خودروی چینی MVM نیز که توسط شرکت خصوصی راین خودرو مدیران مونتاژ می‌شود، با بهای 7 میلیون و 900 هزار تومان عضو این دسته به حساب می‌آید که محصولی کم مصرف و کوچک است.

تنوع در دسته دوم

دسته دوم برخلاف دسته اول از تنوع بالایی برخوردار است و ارزان‌ترین آن تندر 90 مدل E0 بوده که معادل 11 میلیون و 400 هزار تومان در بازار قیمت دارد.

مدل‌های E1 و E2 این خودرو نیز به ترتیب با قیمت 12 میلیون و 400 هزار تومان و 14 میلیون و 800 هزار تومان، از این دسته به حساب می‌آیند. تندر 90 محصول نسبتا به‌روز رنوی فرانسه است که به طور مشترک در پارس خودرو و ایران خودرو به تولید می‌رسد. این خودرو قرار بود بهایی زیر 10 میلیون داشته باشد اما باتوجه به مشکلات تولید و عدم تعادل میان عرضه و تقاضای آن، به عضویت دسته خودروهای 10 تا 15 میلیون درآمد. در مدل E1 و E2 تندر 90 می‌توان از امکاناتی نظیر ترمز ABS و ایربگ (کیسه هوا) بهره گرفت اما از دیگر اعضای گروه دوم باید به خانواده پژو اشاره کرد.

در این دسته پژو 206 تیپ 2 با قیمت 13 میلیون و 350 هزارتومان و همچنین پژو 405 عضو هستند. 206 تیپ 2 که ظاهرا تولید آن متوقف شده، محصولی پرتقاضا به حساب می‌آید، 405 هم از این لحاظ، دست کمی از این خودرو ندارد. هم اکنون بهای 405 بنزینی در بازار، 13میلیون و 150هزار تومان بوده و قیمت مدل دوگانه سوز آن نیز 14میلیون و600هزار تومان است. 405پلت فرم قدیمی و 30ساله پژو محسوب می‌شود که به رغم قدیمی بودنش هنوز اقبال بلندی نزد مشتریان داخلی دارد.

سمند معمولی بنزین‌سوز برند ملی ایران خودرو نیز با بهای 13میلیون و 500هزار تومان در عضویت گروه دوم قرار دارد.

ریو هم به عنوان تنها نماینده سایپا در این گروه با قیمت 13میلیون و 600 هزار تومان عضو گروه دوم است.

این خودرو که محصول شرکت کیاست و در خط تولید سایپا به صورت CKD مونتاژ می‌شود، حضوری نسبتا چشمگیر در بازار داخل را تجربه کرده و مشتریان خوبی دارد.

دسته 15 تا 20میلیونی‌ها

شاید پرشیای بنزین‌سوز، شاخص‌ترین عضو گروه سوم باشد که قیمتی معادل 18میلیون و 100هزار تومان در بازار داخل دارد. این خودرو به رغم مصرف سوخت نسبتا بالایی که دارد، در شرایط سهمیه‌بندی بنزین هم از تقاضای بالایی برخوردار است.

دیگر عضو شاخص گروه 15 تا 20میلیونی‌ها، سمند LX است که جزو پرتقاضاهای خانواده سمند به حساب می‌آید. LX در بازار داخل بهایی معادل 15میلیون تومان دارد در حالی که سورن، دیگر عضو خانواده سمند با قیمت 18میلیون و 500هزار تومان در دسته سوم قرار گرفته است. این محصول به گفته مسوولان ایران خودرو، مدل پیشرفته سمند محسوب می‌شود و ظاهر آن با دیگر مدل‌های سمند متفاوت است. 206 تیپ 6 هم که از دنده اتوماتیک بهره می‌برد با بهای 18میلیون و 500هزار تومان در عضویت این دسته قرار دارد. البته انواع مدل‌های صندوق دار 206 نیز عضو دسته موردنظر هستند.

هم اکنون مدل V20 آن 13 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد و مدل V8 آن نیز با بهای 16 میلیون و 300 هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

در کشور ما بازار خودرو و تغییر و تحولات کمی و کیفی آن دارای اهمیت خاصی است و مشتریان این بازار، همواره نمودار تغییرات قیمت خودرو را ـ که اتفاقا این روزها چندان پایبند به ثبات نیست ـ پیگیری می‌کنند هر چند این پرسش همیشگی پیش روی آنهاست که بالاخره چه بخرند و کی بخرند؟

***

اگر بخواهیم خودروهای تولیدی در بازار کشور را بنا به رتبه قیمتی‌شان دسته‌بندی کنیم با تنوع نسبتا زیاد و چشمگیری روبه‌رو می‌شویم به نحوی که هم اکنون طبق قیمت‌های جاری در این بازار می‌توان خودروهای موجود را به 6 دسته تقسیم کرد

این در حالی است که بهای 206 صندوق دار v9 ، 19 میلیون و 500هزار تومان است. صندوق‌دارهای 206 در اوایل ورود به بازار چندان با اقبال مشتریان داخلی روبه رو نشدند اما با گذشت زمان آنها نیز حضور پررنگی را در خیابان‌های کشور تجربه می‌کنند.

اما این دسته 2 مهمان دیگر هم به نام‌های فولکس گل و هیوندای ورنا به خود می‌بیند. این دو خودرو با تیراژ نسبتا پایین در شرکت خودروساز خصوصی کرمان خودرو به تولید می‌رسند. هم اکنون فولکس گل بهایی معادل 17 میلیون و 500 هزارتومان در بازار داخل دارد و ورنای اتومات نیز با قیمت 21 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دسته 20 تا 30 میلیونی‌ها

دسته 20 تا 30 میلیونی‌ها، خودروهایی نظیر سمند سریر، پرشیای ELX و هیوندای آوانته را در خود جای داده که این موضوع نشانگر تنوع اندک در این دسته است. هم اکنون پرشیای ELX با بهای 24 میلیون تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد و سمند سریر نیز که طی هفته جاری فروش فوری آن آغاز شده، بهایی حدود 24 میلیون تومان دارد. سریر به لحاظ ظاهر خاص خود به سمند لیموزین مشهور است و تیراژ چندانی ندارد.

نماینده هیوندای در این دسته نیز با بهای 28 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. آوانته نیز در شرکت کرمان خودرو به صورت CKD به مونتاژ می‌رسد.

کلاس بالاها

بی ‌شک در دسته پنجم، نام زانتیا بیش از سایر خودروها به چشم می‌آید. این محصول متعلق به سال 1998، سیتروئن فرانسه بوده و طی مدت اخیر نمودار قیمتی عجیب و پرنوسانی را پشت سرگذاشت. زانتیا هم اکنون قیمتی معادل 27 میلیون و 200 هزارتومان در بازار دارد. این در حالی است که محصول شرکت بهمن، یعنی مزدا 3 که اتفاقا در بدو ورود به بازار، مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کرد، هم اکنون رقیبی برای زانتیا به حساب می‌آید. این خودرو محصول روز شرکت مزدای ژاپن است که در مدل دنده‌ای بهایی معادل 30 میلیون تومان دارد و قیمت مدل تیپ 3 فول آن نیز به 36 میلیون تومان در بازار می‌رسد. البته در این دسته، خودروی معروف دیگری به نام مگان عضویت دارد که آن نیز در مدل دنده‌ای 30 میلیون و در نوع اتوماتیک 36 میلیون تومان قیمت دارد.

مگان هم جزو محصولات روز رنو به حساب می‌آید که در شرکت پارس خودرو در حال تولید است؛ اما در دسته پنجم یک خودروی وارداتی با نام تویوتا کرولا 2008 مهمان بوده و عضویت دارد.

این محصول هم اکنون با بهای معادل 31 میلیون و 200 هزار تومان در بازار داخلی خرید و فروش می‌شود که باتوجه به سطح کیفی بالایش دارای مشتریان مناسبی است.

خیلی گران

دسته یکی به آخر را باید به نام خودروهای وارداتی سند زد؛ چرا که تنها ماکسیمای پارس خودرو و سوزوکی ایران خودرو به عنوان نمایندگان تولیدات (مونتاژی‌های) داخلی در آن قرار دارند. هم اکنون ماکسیما با قیمت 39 میلیون و 850 هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این خودرو، محصول شرکت نیسان ژاپن به حساب می‌آید که تیراژ کمی دارد و محصولی محبوب به شمار می‌رود اما بین وارداتی‌های این دسته می‌توان به تویوتا کمری اشاره کرد که قیمتی معادل 48 میلیون تومان دارد.

هیوندای آزرا و سانتافه هم جزو اعضای این دسته محسوب می‌شوند که آزرا در مدل فول اتوماتیک، دارای قیمت 51میلیون و 500هزار تومان بوده و نوع معمولی آن نیز 50میلیون و 600هزار تومان می‌ارزد. این در حالی است که سانتافه، محصول شاسی بلند هیوندای در مدل فول با قیمت 52میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای آن نیز 51میلیون تومان است. البته علاوه بر ماکسیما یک عضو مونتاژی دیگر نیز در این دسته قرار دارد که نام آن سوزوکی گراندویتاراست و در ایران خودروی مشهد تولید می‌شود. این خودروی شاسی بلند هم اکنون با بهای 40میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

دسته خیلی‌خیلی گران

هر چند در توان خرید ما و شاید برخی از شما نباشد اما بد نیست نگاهی هم به تعدادی از خودروهای بالای 60 میلیون تومان بازار ایران بیندازیم.

خودروهایی که بین آنها می‌توان به پرادو، مورانو، ب ام و x3، لکسوس و انواع مدل‌های بنز اشاره کرد.

در حال حاضر پرادو به عنوان یکی از شاسی بلندهای نسبتا محبوب تویوتا در بازار ایران در مدل اتومات و فول خود قیمتی برابر با 83 میلیون و 200 هزار تومان دارد.

مورانو دیگر شاسی بلند بازار خودرو کشور نیز که برند شرکت نیسان ژاپن به حساب می‌آید با قیمت 71 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. این محصول را البته بدون گارانتی می‌توانید با قیمت 64 میلیون تومان بخرید.

اما سراغ یک شاسی بلند دیگر و این بار اهل آلمان برویم.

ب ام و x3 را می‌گوییم. خودرویی که در حال حاضر با نرخ 114 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین در میان مدل‌های بنز نیز b200 با نرخ 66 میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته مدل توربو این محصول نرخی برابر با 84 میلیون تومان دارد. بنز slk 200 نیز با قیمت 113 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. بنز مدلی بسیار گران نیز با نام s500l دارد که قیمت آن 287 میلیون تومان است.

بهزاد حاتمی


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: