روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
جمعه 06 مرداد 1396 / 04 ذی القعدة 1438 / a 28 Jul 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 89
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 27 اسفند 1388 - ساعت 00:05
شماره خبر: 100870118334
خلاصه گفت و گو ها
دکتر یثربی: حکمت ایران باستان را با مسامحه میتوان گفت که فلسفه است، آن چیزی که در ایران باستان داریم شبیه افسانه و اسطوره است.

* درست است که ما ایرانی هستیم، ولی لزومی ندارد که با مبالغه درباره گذشته خود حرف بزنیم، کشوری که افتخار نگرش عقلانی را به نام خود ثبت کرد، یونان کوچک دوران باستان بود.

* سهروردی را با هدف خاصی در ایران مطرح کردند.

* پهلوی‌ها به این فکر افتادند باید برای نظام شاهنشاهی مبانی دینی و فلسفی پیدا کرد.

* برای انجام این کار 2 نفر مأموریت یافتند؛ یکی دکتر نصر بود که مأموریت داشت برای نظام شاهنشاهی یک مبنای فلسفی پیدا کند.

* آن گروه برای این کار، سهروردی را یافتند و فرد خوبی را هم پیدا کردند، چون سهروردی سلطنت ایرانی را نوعی نبوت قلمداد کرده و این در تاریخ فلسفه ما واقعا یک استثناست، در ابن سینا چنین مسائلی یافت نمی‌شود.

* زادگاه سهروردی در جایی بود که محل زندگی تبعیدیانی بود که هنوز به مرام ایران باستان پایبند بودند و هنوز اسلام را قبول نداشتند.

دکتر اعوانی: ‌بخشی از حکمت ایران‌باستان مکتوب نبوده و بیشتر از این که مکتوب باشد، حکمت تحققی بوده است، یعنی در افراد و حکما تحقق داشته و حکیمان بزرگی در آن دوران می‌زیستند. حتما لازم نیست حکیمی مطلبی بنویسد، ممکن است مطلبی ننویسد، ممکن است کلماتی از او نقل شده باشد یا ممکن است رساله‌ای نوشته باشد.

* افراد غیرایرانی به وجود حکمت در ایران‌باستان گواهی دادند، یونانیان که در حکمت معروف هستند، بسیاری از نویسندگان قدیمی و باستانی آنها به این که در ایران حکمت وجود داشته گواهی دادند.

* یکی از بزرگ‌ترین مورخان یونان‌باستان در تاریخ حکمت و فلسفه کسی است به نام دیوگنس لائرتیوس. وی کتاب معروف «زندگی حکمای بزرگ» را حدود 2000 سال پیش به زبان یونانی تالیف کرده.

* او این سوال را مطرح می‌کند که اولین قوم یا کشوری که در آنجا حکمت آغاز شده، کدام است؟ و خود در پاسخ اول، نام کشور ایران را می‌برد.

* یکی از کارهای بزرگ شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی صاحب کتاب حکمه‌‌الاشراق احیای مبادی حکمت اشراق در نزد ایران‌باستان است که الحق و الانصاف از عهده این کار تا حدی که منابع در اختیار بوده، بخوبی برآمده است.

* اگر در واقع یونانی‌ها به حکمت بحثی و استدلالی شهره بودند، اما به نظر شیخ اشراق یک حکمت بسیار برتر و عالی‌تری وجود دارد که بالاتر از حکمت بحثی و استدلالی است و بسی فوق آن است و در طول آن قرار دارد نه در عرض آن و آن حکمت ذوقی و کشفی است و نمودار عالی این نوع از حکمت حکمای ایران باستان بودند.

* درواقع پایه‌گذار این حکمت، ابن‌سینا بوده است، چرا؟! برای این‌که ابن‌سینا در آغاز کتاب شفا گفته است که حکمتی که بنده به آن اعتقاد دارم، حکمت مشرقیه است، کسانی که می‌خواهند به حکمتی که بنده به آن اعتقاد دارم، رجوع کنند، به کتابی که در این باب نوشتم به نام «الحکمة‌المشرقیة» مراجعه کنند.

* متاسفانه نسل جدید ما خیلی کم به ایران باستان توجه دارند، ایرانی‌ها نه‌تنها در حکمت نظری، بلکه همچنین در حکمت عملی و در فن حکومت‌‌داری همیشه شهره آفاق بوده‌اند.

* به دوره مادها، کوروش و هخامنشی نگاه کنید، این‌ها حکیم بودند. کشورداری و اداره یک امپراتوری از مرز هند تا یونان و مصر شاید 20 برابر ایران امروزی بوده است. اداره این امپراتوری بزرگ با کمال قدرت، خودش حکمت است.

* فلسفه را نباید امری انتزاعی دانست. اداره حکومت خوب، عالی‌ترین نوع حکمت است که ایرانی‌ها به آن خیلی شهرت داشتند.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: