روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 08 فروردين 1396 / 29 جمادي الثاني 1438 / a 28 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 89
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
پنجشنبه 27 اسفند 1388 - ساعت 00:05
شماره خبر: 100870119529
خبرسازان
عزت‌الله ضرغامی

سالی پرمشغله برای ضرغامی

سال 88 که این روزها به پایان خود نزدیک می‌شود برای رسانه ملی و رئیس آن، سال بسیار پرماجرایی بود و می‌توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری دهم و دغدغه‌های مربوط به آن، حتی یک لحظه هم عزت‌الله ضرغامی را تنها نگذاشت.

ضرغامی سال 88 را در حالی آغاز کرد که حدود 3 ماه به انتخابات ریاست جمهوری دهم باقی مانده بود و سازمان صداوسیما در این زمان طبق برنامه‌ریزی انتخاباتی خود به پوشش متوازن اخبار مربوط به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌پرداخت. در همین زمان عده‌ای، رسانه ملی و رئیس آن را متهم کردند که در جهت سرد نگه داشتن فضای انتخابات حرکت می‌کنند و قصد دارند انتخابات را به سمتی هدایت کنند که با حضور حداقلی برگزار شود. ضرغامی در واکنش به چنین اعتراضاتی بارها اعلام کرد که سازمان صداوسیما برنامه مدونی برای انتخابات تدارک دیده است و با نزدیک شدن به انتخابات، این برنامه‌ها به مرور به اجرا در خواهند آمد. وی در همین وعده‌ها اعلام کرد که صدا و سیما قصد دارد برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، مناظره‌هایی را میان کاندیداهای انتخاباتی به اجرا درآورد. در تاریخ 30 اردیبهشت،‌ ضرغامی از نمایندگان 4 کاندیدا دعوت کرد تا برای قرعه‌کشی زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی به دفتر او در ساختمان شیشه‌ای سازمان صدا و سیما بروند و با برگزاری این مراسم که با حضور خبرنگاران انجام گرفت، رسانه ملی وارد فعالیت اصلی انتخاباتی خود شد. برنامه‌هایی که از سوی صداوسیما برای پوشش تبلیغات کاندیداها پیش‌بینی شده بود آنقدر تاثیرگذار بود که حتی منتقدان نیز اذعان دارند که بخش بسیار مهمی از شور و هیجان انتخابات88 و گستردگی حضور مردم در این انتخابات به دلیل همین برنامه‌ها بوده است.

روز 23 خردادماه و یک روز بعد از برگزاری این انتخابات، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی ضمن هشدار نسبت به برخی توطئه‌ها از مردم، نهادها و سازمان‌های دست‌اندرکار انتخابات تقدیر کردند که یکی از آنها، سازمان صدا و سیما بود. ایشان از فعالیت‌های مدیران و طراحان و مجریان و هنرمندان صداوسیما در ایام انتخابات به عنوان «نو‌آ‌وری‌های تحسین‌برانگیزی» یاد کردند که نقش تعیین‌کننده‌ای در این انتخابات فراموش‌نشدنی داشت.

سازمان صداوسیما علاوه بر فعالیت‌هایی که برای گرم و شفاف شدن فضای انتخابات انجام می‌داد همچون سایر دوره‌ها،‌ به صورت مرتب چگونگی اقبال مردم به کاندیداهای انتخاباتی را بوسیله نظرسنجی‌هایی که توسط مرکز سنجش برنامه‌ای سازمان انجام می‌شد، رصد می‌کرد.

نتایج این نظرسنجی‌ها که بعدا در تاریخ 27 خرداد 87 در روزنامه جام‌جم منتشر شد با دقت زیادی با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مطابقت داشت و یکی از واقع‌بینانه‌ترین نظرسنجی‌هایی بود که در ایام منتهی به انتخابات انجام شده بود.

برخلاف آنچه تصور می‌شد با پایان تبلیغات و برگزاری انتخابات، فضای کشور به حالت قبل بازنگشت و شور و هیجان قبل از انتخابات، با قانون‌شکنی و تخلفاتی که از سوی برخی نامزدهای ناکام و شکست‌خورده انجام شد به اغتشاشاتی تبدیل شد که تا ماه‌ها پس از انتخابات،‌ کشور را درگیر کرد. همین مسائل باعث شد تا دغدغه‌های ضرغامی که تا پیش از 22 خرداد،‌ به گرم شدن فضای انتخابات معطوف بود تغییر کند و جای خود را به دغدغه‌هایی برای تامین امنیت کشور بدهد. ضرغامی این ایام را در حالی پشت سر می‌گذاشت که دوره 5 ساله ریاست او بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رو به پایان بود و برای ادامه کار در این سازمان، منتظر حکمی جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. این حکم در تاریخ 16 آبان ماه از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صادر شد و بدین ترتیب ضرغامی، دوره‌ای جدید از فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرد و این در حالی بود که با توجه به فضای شبهه‌آلود بعد از انتخابات، اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی فضا و اعتمادآفرینی را در اولویت برنامه‌های سازمان تحت مدیریت خود داشت. او در این مدت با وجود تمامی هجمه‌هایی که وجود داشت رسانه ملی را در این جهت هدایت کرد و در وقایعی چون بی‌احترامی به عکس امام راحل در اغتشاشات روز 16 آذر و همچنین اغتشاشات روز عاشورا، نقش بسیار مهمی را در آگاه‌سازی مردم نسبت به ماهیت واقعی اغتشاشگران و برگزاری پرشکوه دو راهپیمایی تاریخی 9 دی و 22 بهمن ایفا کرد. همچنین تولید و پخش ویژه‌برنامه «شاخص» (بررسی موضوعی دیدگاه‌های امام خمینی) که همزمان با ایام دهه فجر امسال روی آنتن رفت نقطه مثبت دیگری در کارنامه صداوسیما تحت مدیریت ضرغامی بود که استقبال گسترده مردم و حمایت قاطع نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

ضرغامی مدتی است که پخش برنامه‌های مناظره‌ای را نیز مجددا در دستور کار رسانه ملی قرار داده است و با وجود مشکلاتی که در راه اجرای این برنامه‌ها وجود دارد وی همچنان بر اجرای آن اصرار دارد و پخش اینگونه برنامه‌ها را برای شفاف‌سازی فضای جامعه بسیار مفید می‌داند.

رئیس رسانه ملی، سال 88 را در حالی به پایان می‌برد که فضای کشور مدتی است از تب و تاب حوادث بعد از انتخابات خارج شده است و او می‌تواند با آرامش بیشتری برنامه‌های خود را در این سازمان دنبال کند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی
قاضی‌القضات جوان

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی 49 ساله، چهارمین فرزند حاج میرزا هاشم‌آملی است که در بحبوحه حوادث پس از انتخابات، با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضاییه منصوب شد.

او که همچون دیگر برادرانش، پله‌های ترقی را بسرعت پیموده، متولد شهر نجف اشرف و بزرگ‌شده شهر قم است. ورود او به حوزه و تحصیلات حوزوی‌اش داستان جالبی دارد. به گفته خود آیت‌الله آملی لاریجانی، وی پس از پایان سال چهارم دبیرستان و در حالی که با فراهم آمدن بورسیه تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف، عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بود، زندگی‌اش با چرخش ناگهانی مواجه شد و او در سال 56 پا به عالم طلبگی گذاشت.

وی از سال 68 ،‌ تدریس خارج فقه و خارج اصول را آغاز کرد و در سال‌های گذشته، علاوه بر فعالیت‌هایی که در عرصه آموزش و پژوهش داشته، نمایندگی مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین عضویت در شورای نگهبان را در کارنامه خود دارد.

تقریبا از حدود یک‌سال پیش از پایان ریاست 10 ساله آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضاییه، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص این‌که صادق لاریجانی به این سمت برگزیده می‌شود، مطرح شد اما انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و نشستن علی لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس باعث شد که کارشناسان سیاسی با اندکی تردید به این مساله بنگرند، چرا که ریاست صادق بر قوه قضاییه،‌ 2 برادر را در راس 2 قوه از قوای سه‌گانه قرار می‌داد که البته با گذشت زمان، همین اتفاق هم افتاد و گمانه‌زنی‌ها به حقیقت پیوست و رهبر معظم انقلاب اسلامی در 23 مرداد 88 طی حکمی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند. این انتصاب در شرایطی رخ داد که کشور درگیر حوادث پس از انتخابات بود و رئیس قوه قضاییه به عنوان دستگاهی که رسیدگی به پرونده‌های این حوادث را به عهده دارد در کانون توجهات قرار داشت.

البته پیش از روی کار آمدن رئیس جدید قوه قضاییه،‌ آیت‌الله هاشمی شاهرودی اقدامات مناسبی را براین اساس انجام داده بود و آیت‌الله آملی‌لاریجانی نیز ادامه مسیر را پی گرفت. وی در اظهاراتی که از بدو ورود خود به قوه قضاییه داشته، همواره تاکید کرده است که هیچ کس حق ندارد بر خلاف قانون حرکت کند و او در این خصوص در مقابل احدی گذشت نخواهد کرد.

پرونده‌های حوادث پس از انتخابات در دوره ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی با قاطعیت دنبال شده و او همواره تاکید کرده است که ملاک دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی فقط قوانین موضوعه و شرع مقدس است و این دستگاه هرگز تحت تاثیر فشارها قرار نخواهد گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
در کشاکش حوادث انتخاباتی

در حافظه تاریخی مردم ایران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره یکی از مطرح‌ترین چهره‌های نظام بوده که در مقاطع مختلف با سمت‌های گوناگونی که به عهده داشته، تاثیرگذاری خود را در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حفظ کرده است. البته اگر به همین حافظه تاریخی مراجعه کنیم، همواره حرف ‌وحدیث‌هایی درباره ثروت او و فعالیت فرزندانش وجود داشته که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در موقعیت‌های مختلف با رد این‌گونه مطالب، توضیحاتی را ارائه کرده است. سال 84 یکی از سال‌های اوجگیری این شایعات بود که با وجود حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات آن سال می‌شد این‌گونه مسائل را به خاطر رقابت‌های انتخاباتی، تا حدودی طبیعی دانست. پس از گذشت انتخابات و شکست هاشمی رفسنجانی مقابل رقیبش یعنی محمود احمدی‌نژاد، اوضاع تا حدودی به حالت قبل بازگشت تا این‌که در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری دهم بار دیگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندانش هدف حملات تند برخی منتقدان قرار گرفتند. البته شاید در طول دوران انقلاب در هیچ زمانی همچون روزهای قبل از انتخابات دهم، به این شکل علنی و بی‌پرده بهاو حمله نشده بود. وی چند روز مانده به انتخابات در نامه‌ای سرگشاده به رهبر معظم انقلاب اسلامی، گلایه خود را نسبت به این مسائل مطرح کرد که البته محتوای همین نامه باعث شد تا نقدهای جدی درباره رفتار وی در حوادث پس از انتخابات مطرح شود. هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه‌ای که اولین و آخرین نمازجمعه او پس از انتخابات بود راهکارهای خود را برای حل مشکلات اعلام کرد که پس از مواجه شدن با انتقادها، ترجیح داد که در سکوت به تلاش‌های خود ادامه دهد. یکی از شدیدترین این انتقادها از سوی آیت‌الله یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که اعتقاد داشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های نمازجمعه مقابل بعضی مسائل سکوت کرده و در عوض در برخی مسائل که در حیطه اختیارات او نبوده، اظهار نظر کرده است. این انتقادهای تند و تیز آیت‌الله یزدی همچنان ادامه داشت هاشمی هم تهدید کرد برخی مطالب را درباره دیدگاه یزدی مکتوب منتشر خواهد کرد تا این‌که چندی پیش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در نقش یک میانجی از هر دو طرف خواست تا به این انتقادهای علنی پایان دهند که ظاهرا دو طرف نیز این مسئله را پذیرفتند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با وجود همه انتقادها، در اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری نیز که اواخر شهریور و اوایل مهرماه برگزار شد، بار دیگر از یک تریبون رسمی بر ضرورت همکاری همگان برای خروج از فضای پس از انتخابات تاکید کرد و در سخنان افتتاحیه این اجلاس، از تدوین طرحی از سوی دلسوزان نظام برای حل مشکلات کشور خبر داد. البته پس از آن‌که این مساله با واکنش‌های بسیاری از سوی برخی سیاسیون مواجه شد هرگز جزئیاتی از این طرح منتشر نشد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات با وجود تلاش‌هایش ترجیح داد که دیگر نسبت به موج تخریب‌ها علیه خود صحبتی نکند و بر همین اساس، در این زمینه سکوت کرد.‌ چهره‌های معتدل نظام نیز در این زمینه به دیگران تذکر داده‌اند و ضمن تاکید بر حفظ حرمت او اعلام کرده‌اند که اگر درباره فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز بحثی مطرح است، باید در جای خود و به دور از تخریب و هیاهو به آن رسیدگی شود.

علی لاریجانی
دیپلمات بهارستان

میان برادران لاریجانی که هر یک در مسوولیتی مشغول به فعالیتند، علی طی سال‌های اخیر مطرح تر و تاثیرگذارتر از دیگران بوده است. او که در کارنامه خود مسوولیت‌هایی چون وزارت ارشاد، ریاست سازمان صداوسیما و دبیری شورای عالی امنیت ملی را ثبت کرده، حدود 2 سال است که ریاست قوه قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد. شیوه رسیدن وی به این سمت نیز بسیار جالب توجه بود. او پس از کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت به خاطر برخی اختلافات با رئیس جمهور تصمیم گرفت به مجلس شورای اسلامی برود و بر همین اساس در انتخابات مجلس هشتم از شهر قم کاندیدا شد.

وی پس از انتخاب شدن از سوی مردم این شهرستان، توانست در رقابت با غلامعلی حدادعادل بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی بنشیند و به این ترتیب اولین رئیس مجلسی باشد که از حوزه انتخابیه‌ای بجز تهران در این مسوولیت قرار گرفته است. مدیریت وی در این مدت 2 سال همواره با انتقادهای جدی از سوی تعدادی از نمایندگان اصولگرای مایل به دولت روبه‌رو بوده است، اما انتخاب مجدد وی از سوی نمایندگان به عنوان رئیس مجلس و همچنین رئیس فراکسیون اصولگرایان نشان‌ می‌دهد این‌گونه انتقادها عمومیت ندارد

وی در دوران ریاست خود توانسته دیپلماسی پارلمانی را به صورت بارزی فعال کند و در کنار وزارت امورخارجه، نقش مهمی در روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها داشته باشد. در حوادث پس از انتخابات نیز تلاش کرده نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی را به صورت جدی اعمال کند و از همین رو در موارد مختلف از جمله حوادث کوی دانشگاه و کهریزک با تعیین کمیته‌هایی‌ برای پیگیری این موضوع اقدام کرده است. ضمن موضعگیری‌های مختلف در برابر اغتشاشگران، از عملکرد برخی از نهادها که در به‌وجود آمدن حوادث بی‌تاثیر نبوده‌اند، انتقاد کرده است. وی همچنین بارها نسبت به رواج موج تخریب نسبت به شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تذکر داده و به برخی افراد که چشم خود را بر نکات مثبت دیگران می‌بندند و فقط دنبال تخریب هستند، هشدار داده است. از نگاه لاریجانی، هر وحدتی در جامعه باید بر محور ولایت فقیه صورت گیرد و همه گرایش‌های سیاسی باید با فصل الخطاب قرار دادن بیانات رهبری، اختلافات را کنار بگذارند.

محسن رضایی
متفاوت‌ در سیاست

محسن رضایی در میان سیاستمداران، روحیات منحصربه‌‌فردی دارد. او نشان داده است اگر چیزی به نظرش درست باشد آن را انجام می‌دهد، حتی اگر این کار به وجهه او در جامعه و فضای سیاسی آسیب وارد کند. نمونه این کار را در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم دیدیم. او که کاندیدای انتخابات بود برخلاف تاکیدی که برحضور در انتخابات داشت، یکی دو روز مانده به رای‌گیری انصراف داد تا نشان دهد حاضر است به خاطر برخی صلاحدیدها پا روی حرف خود بگذارد. در انتخابات دهم هم با تردیدهای فراوان و خیلی دیرتر از دیگر رقبا وارد عرصه شد. پس از انتخابات مانند کروبی و موسوی انتقاداتی به نتیجه داشت، اما بعد از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب دیگر به نتیجه انتخابات انتقادی نکرد. رضایی 55 ساله که 16 سال از عمر خود را در سمت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپری کرده است پس از انتخابات تلاش داشت تا ضمن کمک به برقراری آرامش سیاسی، شرایطی فراهم شود که تمام معترضان، ارتباط خود را با نظام حفظ و از طریق چارچوب‌های قانونی شکایات و اعتراض‌های خود را دنبال کنند. البته رضایی در همین راه با انتقادات زیادی نیز مواجه بود که یکی از گسترده‌ترین این موارد بعد از نامه وی به رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. وی بعد از اغتشاشات روز عاشورا و راهپیمایی باشکوه روز 9 دی در محکومیت این حوادث، در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ایشان درخواست کرد که با صدور پیامی، زمینه تقویت و استمرار وحدت و همدلی را که در روز 9 دی آغاز شده است، فراهم کنند. منتقدان این نامه او را خطاب قرار دادند و اعلام کردند رهبری انقلاب از هیچ تلاشی برای وحدت و آرامش فرو گذار نکرده‌اند و نامه باید خطاب به موسوی و کروبی نگاشته می‌شد.وی همچنین به بیانیه‌ای که از سوی میرحسین موسوی بعد از راهپیمایی 9 دی منتشر شد اشاره کرد و با اعتقاد به این‌که این بیانیه به منزله عقب‌نشینی وی از مواضع قبلی است، نوشت: این عقب‌نشینی، هرچند دیرهنگام بود ولی می‌تواند سرآغاز یک حرکت وحدت‌بخش در جبهه معترضین با دیگران باشد.

علی مطهری
منتقد بی پروا


وقتی محمود احمدی‌نژاد در سال 84 رئیس جمهور شد شاید کمتر کسی تصور می‌کرد روزی بعضی اصولگرایان در انتقاد از مواضع او و دولتش، گوی سبقت را از اصلاح طلبان بربایند. اما با مرور زمان،‌ شاهد چنین اتفاقاتی بودیم و پس از انتخابات مجلس هشتم، یکی از کسانی که همین مسیر را در پیش گرفت، علی مطهری بود و با ورود به مجلس به یکی از مطرح ترین این منتقدان تبدیل شد. فرزند شهید مرتضی مطهری، پیش از ورود به مجلس نیز به صورت پراکنده انتقادهایی را نسبت به فعالیت‌های دولت نهم مطرح می‌کرد، اما ورود به مجلس شورای اسلامی به او فرصت داد تا انتقادهای خود را به صورت جدی تری مطرح و پیگیری کند. از اولین اقدامات جدی وی در نقد عملکرد دولت،‌ پیگیری موضوعات مربوط به اسفندیار رحیم مشایی بود که در همین زمینه،‌ مطهری طرح پرسش از رئیس جمهور را مطرح کرد و در حال جمع‌آوری امضاهای لازم برای طرح این پرسش در صحن علنی مجلس بود که بعدها این طرح منتفی شد. او در خصوص استیضاح مرحوم علی کردان، وزیر وقت کشور نیز یکی از نمایندگان پیگیر بود که بر خلاف موضوع مشایی،‌ در این زمینه موفق بود. مطهری که برادر همسر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم رایزنی‌هایی را برای اجماع اصولگرایان بر فردی غیر از محمود احمدی‌نژاد انجام داد که در این مورد به توفیقی دست نیافت. مطهری در جریان رای اعتماد به وزاری کابینه دهم بار دیگر با صراحت تمام انتقادهایی را نسبت به بعضی عملکردهای اسفندیار رحیم مشایی مطرح کرد و نشان داد که همچنان به عنوان یک منتقد جدی، فعالیت‌های دولت را رصد می‌کند. موضعگیری‌های مطهری درخصوص حوادث پس از انتخابات نیز همواره با نقد جدی همراه بوده و وی ضمن انتقاد از فعالیت‌های غیرقانونی معترضان پس از انتخابات معتقد است محمود احمدی‌نژاد هم باید به عنوان کسی که در به وجود آمدن مسائل پس از انتخابات بی تاثیر نبوده از مردم عذرخواهی کند. مطهری اقدامات میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از انتخابات را نیز نوعی لغزش سیاسی می‌داند و معتقد است آنها باید به علامت‌هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان داده می‌شود، پاسخ مثبت دهند او در نامه‌ای به موسوی نوشت:‌بیانیه‌هایتان نشان می‌دهد میلی به پایان یافتن بحران ندارید و راهی که می‌روید بی‌نتیجه و مضر است.

احمد توکلی
اقتصاددان منتقد

احمد توکلی معمولا انتقادات تند و تیزی نسبت به عملکرد محمود احمدی‌نژاد و دولت وی بویژه در مباحث اقتصادی دارد.

وی که در مجالس هفتم و هشتم ریاست مرکز پژوهش‌‌ها را به عهده داشته و دارد، متولد سال 1330 در شهرستان بهشهر است. کارنامه توکلی و مروری بر خط مشی او نشان می‌دهد بر اعتقاداتش بشدت پایبند است و هرگز اجازه نمی‌دهد که ارتباطات سیاسی، او را از عمل به آن چیزهایی که فکر می‌کند صحیح است، باز دارد. توکلی در 2 دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، یعنی دوره‌های ششم و هشتم برای به دست آوردن بالاترین مقام اجرایی کشور وارد میدان شد که در هر دو دوره (به ترتیب پس از علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی) مقام دوم را کسب کرد و از ریاست جمهوری بازماند. توکلی پس از 2 دوره ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند و از همین رو در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد و به مجلس راه یافت. او در جایگاه نمایندگی مجلس به یکی از منتقدان جدی در مسائل اقتصادی تبدیل شد و البته در دیگر حوزه‌ها نیز هر جا که احساس کند تخلفی از قانون انجام شده از تذکر صرف‌نظر نمی‌کند. در خصوص مساله مدرک تحصیلی مرحوم کردان، توکلی از اولین کسانی بود که تردید در صحت آن را مطرح کرد و بعد این قضیه را در سایت الف که توسط خودش مدیریت می‌شود، پیگیری کرد تا نهایتا این مساله به استیضاح و برکناری وزیر کشور وقت انجامید.

یکی دیگر از ویژگی های توکلی را باید در نا مه نگاری های علنی و غیر علنی او دانست . صراحت لحجه و بیان او باعث شده است تا با مکاتبات مختلف با مقامات و شخصیت های سیاسی دید گاههای خود را با آنها در میان بگذارد .

نامه وی به موسوی ، خاتمی و کروبی پس از حوادث انتخابات نیز از این دست بود.

او در نامه خود به کروبی می نویسد: بیشترین نفع از موضعگیری های پس از انتخابات شما را دشمنان امام و ملت برده اند ...

آیا فکر نمی کنید با ادعای خط امام بر امام ظلم روا داشته اید ؟

شما که در قضایای آقای منتظری در صف اول و پشت سر امام قرار داشتید اکنون چه شده است که به همان بلیه گرفتار آمده اید؟

توکلی بتازگی نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با انتقاد از سیاست های معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، از برخی اقدامات انجام شده به «تنگ نظری و محدودیت های غیرقانونی برای مطبوعات» تعبیر کرد.

او با راه اندازی سایت «الف» همچنان در عرصه رسانه ای هم فعال است .

اسفندیار رحیم مشایی
همواره خبرساز

اسفندیار رحیم مشایی در سال 88 نیز یکی از خبرسازترین چهره‌های سیاسی بود، اما تفاوت خبرسازی‌های امسال او با سال گذشته در این بود که او در سال 87 بیشتر به خاطر اقدامات و اظهارات خود در کانون توجهات قرار می‌گرفت در حالی که سال 88 ، حمایت‌های رئیس جمهور از وی و محول کردن مسوولیت‌های مهم فراوان به‌عهده او، این یار دیرین احمدی‌نژاد را سوژه رسانه‌ها کرد. رحیم مشایی پس از آن‌که سال 87 در مسوولیت ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اظهارات جنجالی خود در خصوص ارتباط با اسرائیل، محمود احمدی‌نژاد را تا مرز قرار گرفتن در معرض سوال نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پیش برد، در آخرین روزهای کاری دولت نهم از سوی احمدی‌نژاد به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب شد. این اقدام رئیس جمهور که به نوعی پاسخ وی به همه انتقادهایی بود که تا آن روز نسبت به عملکرد مشایی مطرح شده بود با واکنش‌های زیادی مواجه شد و افراد و شخصیت‌های مختلف سیاسی و مذهبی، طی سخنرانی‌ها و بیانیه‌هایی از رئیس جمهور خواستند تا در این انتخاب خود تجدید نظر کند. البته هیچ یک از این واکنش‌ها نتوانست احمدی‌نژاد را در این زمینه قانع کند تا این‌که پس از علنی شدن نامه رهبری مبنی بر لزوم ملغی کردن این انتصاب، رئیس جمهور بناچار این مساله را پذیرفت. اسفندیار رحیم مشایی از کنار گذاشته شدن از سمت معاونت اولی بلافاصله به عنوان مسوول دفتر رئیس جمهور منصوب شد تا این دو دوست که با یکدیگر رابطه خویشاوندی هم دارند، با وجود تمام محدودیت‌ها بتوانند به همکاری تنگاتنگ با یکدیگر ادامه دهند. البته احمدی‌نژاد در پاسخ به انتقادهای مطرح شده بارها اعلام کرده که دلیل ارادتش به مشایی، شخصیت و کارنامه مثبت اوست. او در تشریح یکی از هزاران دلیلی که به مشایی علاقه‌مند است، می‌گوید: «یکی از دلایل، این است که وقتی با ایشان می‌نشینید و گفتگو می‌کنید، گویی با خود نشسته‌اید، فاصله‌ای نیست و یک آیینه‌ شفاف است.»

احمدی‌نژاد بجز این حمایت‌های زبانی،‌ همواره در عمل نیز حمایت همه جانبه خود از رحیم مشایی را به اثبات رسانده است و حتی بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی، کنار گذاشته شدن برخی وزرا از جمله کامران باقری لنکرانی(وزیر سابق بهداشت)، محمدحسین صفار هرندی(وزیر سابق ارشاد)، سیدمحمد جهرمی(وزیر سابق کار) و غلامحسین محسنی اژه‌ای(وزیر سابق اطلاعات) را به دلیل انتقاد آنها از احمدی‌نژاد درباره مشایی عنوان کرده‌اند. بجز حمایت‌های اینچنینی محمود احمدی‌نژاد از مشایی که باعث تبدیل شدن وی به یکی از چهره‌های خبرساز سال 88 شد،‌ خود مشایی نیز با برخی اظهاراتش به این مساله دامن زد. به عنوان مثال وی در اظهار نظری درباره تاریخ پیامبران مدعی شد که حضرت نوح با 950 سال عمر نتوانست مدیریت جامع کند و دلیلش هم این است که عدالت را ایجاد نکرده است. وی درباره این مطلب توضیح داده که آمدن پیامبران در طول تاریخ برای تمام شدن دوره‌های قبلی پیامبری بوده است، اگر هر پیامبر مدیریت درستی می‌کرده عدالت برقرار می‌شد.

با اصرار مشایی بر بیان این‌گونه اعتقاداتش در تریبونهای عمومی و بی اثر ماندن انتقادهایی که به او می‌شود، می‌توان انتظار داشت که وی در سال‌های بعد نیز همچون یکی دو سال گذشته در راس چهره‌های خبرساز سال باقی بماند.

محمدرضا رحیمی
از دیوان محاسبات تا معاونت اولی

در مدت حدود 5 سالی که از فعالیت محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، چهره‌های زیادی با وی همکاری کرده‌اند که در این میان برخی از آنها، بیش از دیگران به رئیس‌جمهور نزدیک بوده‌اند و به قول معروف در حلقه یاران احمدی‌نژاد قرار داشته‌اند.

البته اعضای این حلقه در طول این مدت ثابت نبوده و بر اثر برخی مسائل، عده‌ای به این حلقه اضافه شده و بعضی‌ها نیز حذف شده‌اند. در این میان یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها محمدرضا رحیمی است که از اولین سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تاکنون، پله‌های ترقی را پیموده و الان در سمت معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت مشغول فعالیت است.

رحیمی، 61 ساله و متولد شهرستان قروه در استان کردستان است و در کارنامه خود، 3 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و همچنین استانداری کردستان در سال‌های 1372 تا 1376 را دارد. او در ابتدای دولت نهم،‌ ریاست دیوان محاسبات کشور در مجلس هفتم را برعهده داشت و در همین سمت بود که اولین علاقمندی خود را به محمود احمدی‌نژاد علنی کرد. وی در سال 1385 در اجلاس سالانه مدیران دیوان محاسبات جملاتی را در تمجید رئیس‌جمهور بر زبان آورد که جنجال زیادی آفرید. وی در بهار سال 87 و در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها وی را به عنوان جانشین مصطفی پورمحمدی در وزارت کشور مطرح می‌کرد به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور معرفی شد. رحیمی در سمت معاونت پارلمانی هم به دور از حاشیه نبود و مهم‌ترین این حاشیه‌ها در زمان مطرح شدن استیضاح مرحوم علی کردان،‌ وزیر وقت کشور در مجلس بوجود آمد. ماجرا هم بدین ترتیب بود که مدیر کل وقت امور مجلس ریاست‌جمهوری، ضمن ارائه چکی 5 میلیون تومانی به نمایندگان که با عنوان کمک به مساجد پرداخت می‌شد از آنها می‌خواست که نامه‌ای را امضا کنند که دلالت بر انصراف آنها از استیضاح وزیر وقت کشور می‌کرد. به دنبال واکنش شدید نمایندگان مجلس به این قضیه،مدیر کل مربوطه برکنار شد

به هر حال رحیمی از شهریور گذشته در سمت معاونت اول رئیس‌جمهور مشغول فعالیت است و چندی پیش نیز از سوی رئیس‌جمهور به عنوان یکی از 2 سخنگوی دولت معرفی شد که این مساله نشان‌دهنده اعتماد رئیس‌جمهور به اوست.

البته این نکته را نباید نادیده انگاشت که بعد از انتصاب رحیمی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور، این مسوولیت، شکلی جدی‌تر به خود گرفته است و او هم‌اکنون مسوولیت چندین کارگروه و ستاد تخصصی را بر عهده دارد و علاوه بر آن مسوولیت بخش عمده‌ای از معاونت اجرایی رئیس‌جمهور نیز در دولت دهم بر عهده معاون اول است.

او هدایت برخی سفرهای دیپلماتیک،‌اقتصادی و سیاسی به کشورهای دیگر را نیز برعهده دارد.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: