روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
يكشنبه 05 خرداد 1398 / 21 رمضان 1440 / a 26 May 2019
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه‌نامه 10 سال با جام‌جم
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 11 ارديبهشت 1389 - ساعت 21:35
شماره خبر: 100874004046
جام‌جم از نگاه کارشناسان
زمان مثل برق و باد در حال گذر است، تا امروز ما هم خود را در آستانه 10 سالگی روزنامه جام‌جم ببینیم، آن هم در شرایطی که به واسطه درگیری با کار خبر و اطلاع‌‌رسانی، شاید چندان در جریان گذشت این زمان قرار نگیریم. همین مساله درگیری همیشگی با کار خبر و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف، چندان فرصتی را در اختیارمان نمی‌گذارد که هر روز خود را نقد کنیم و ضعف‌ها و نقاط قوتمان را مورد بازبینی قرار دهیم. به همین دلیل دهمین سالگرد انتشار روزنامه جام‌جم فرصت خوبی است تا از نگاه دیگران، کارخود را به نظاره بنشینیم و تنها انتظارات آنها را از جام‌جم جویا شویم. بویژه کسانی که از منظری دیگر به مطالب روزنامه در حوزه‌های مختلف می‌نگرند و انتظاراتی از مجموعه «جام‌جم» دارند.

در مطالب زیر انتظارات تنی چند از صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف را می‌خوانید.

ارتباط موثر با مخاطب
محمدتقی روغنی‌ها / مدرس روزنامه‌نگاری

برای تحلیل موقعیت فعلی روزنامه جام‌جم میان سایر رسانه‌ها باید به چند مساله و نقش آنها اشاره کرد.

1 ـ ارتباط موثر با رسانه ملی: ارتباط «جام‌جم» با صداوسیما پل ارتباطی مکتوبی میان مخاطبان رسانه با خود رسانه است که ویژگی متفاوتی را نسبت به روزنامه‌های دیگر در این زمینه به‌وجود آورده است. همین مساله باعث شده است میزان و نوع مخاطب این روزنامه به طور کامل مشخص شود زیرا بخش عمده‌ای از مخاطبان اصلی این روزنامه را افرادی تشکیل می‌دهند که پیگیر برنامه‌های صداوسیما هستند.

2 ـ تنوع در «جام‌جم»: این روزنامه ویژه‌نامه‌های متفاوتی دارد که باعث می‌شود مخاطبان زیادی به خاطر آنها همراه این روزنامه شوند. البته این تنوع در صفحات اصلی و میانی این روزنامه نیز به چشم می‌خورد و این مساله وجه تمایزی برای این روزنامه با روزنامه‌های دیگر است که اکنون در ایران به چاپ می‌رسد.

3 ـ نگاه حرفه‌ای به روزنامه‌نگاری: استفاده مناسب از عکس و گفتگوهای مناسب و جذاب با افراد خاص باعث شده است این روزنامه در مقایسه با روزنامه‌های دیگر متفاوت‌تر جلوه کند.

از سویی دیگر باید گفت یکی از دلایل موفقیت «جام‌جم» این است که معمولا در همه شماره‌ها، یک گزارش اجتماعی یا فرهنگی به‌عنوان گزارش یک و تیتر یک روزنامه انتخاب می‌شود که این موضوع در روزنامه‌های دیگر کمتر به چشم می‌خورد.

«جام‌جم» و روزنامه‌نگاری سنگین
علی اکبر قاضی‌زاده/ مدرس روزنامه‌نگاری

«جام‌جم» موفق است. این موضوع تازه‌ای نیست، زیرا شاید از معدود روزنامه‌هایی باشد که با حساب و کتاب منتشر می‌شود. به نظرم «جام‌جم» از اول برای انتشار منطق داشت تا مخاطب خاصی را هدف بگیرد. «جام‌جم» در سطحی که از ابتدا شاکله‌اش را بر آن بنا نهاده موفق بوده است. در دنیای امروز خطی نازک میان روزنامه‌نگاری‌ عوامانه و روزنامه‌نگاری سنگین وجود دارد که باعث می‌شود روزنامه‌ای معتبر شود یا آن‌که از درجه اعتبار در نگاه مخاطبان ساقط شود، اما در این میان روزنامه جام‌جم به دنبال روزنامه‌نگاری سنگین رفته است که این مساله نیز خط تمایز این روزنامه با روزنامه‌های دیگر شده است. این موضوع از آن رو است که برخی روزنامه‌ها به دنبال درشت کردن برخی تیتر‌ها و جنجال کردن برای کسب مخاطب بیشتر هستند که خوشبختانه «جام‌جم» برای کسب مخاطب بیشتر از این حربه استفاده نکرده و با حرکتی مطمئن و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای موسوم به زرد، در پی کسب مخاطب خویش بوده است.

به نظر من «جام‌جم» از اول نیز خاصیتش این بوده که مشتریان تلویزیون و رادیو را هدف بگیرد و در این زمینه نیز به طور کامل موفق بوده است.

البته از سویی باید گفت فکر می‌کنم «جام‌جم» چیز تازه‌ای در روزنامه‌نگاری امروز ایران نیاورده است، ولی شاید مهم‌ترین دلیل موفقیتش را بتوان استفاده از تجربه قدیمی‌تر‌ها در زمینه ارتباط موثر با مخاطب دانست که این روزنامه از اول انتشار تاکنون همیشه در چنته خود آدم‌های با تجربه‌ای همراه داشته است تا در عین مخاطب داشتن، زرد نیز نباشد.

موفق در پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی
مهدی چمران/ رئیس شورای اسلامی شهر تهران

عملکرد روزنامه جام‌جم را به دلیل نوع پرداختن به مباحث سیاسی و بویژه فرهنگی و اجتماعی رضایت‌بخش می‌دانم و از آنجا که خود علاقه خاصی به مسائل فرهنگی و هنری دارم، تحلیل‌‌ها و اخبار منعکس شده پیرامون این دو حوزه در روزنامه جام‌جم را قابل استفاده برای عموم مخاطبان می‌دانم و فکر می‌کنم از این لحاظ جایگاه مطلوبی میان مردم پیدا کرده است، اما از این بابت که کمتر به مسائل شورا پرداخته می‌شود، کمی گلایه دارم و البته هنوز فرصت نکرده‌ام این گلایه را منتقل کنم. هرچند معتقدم پرداخت روزنامه جام‌جم در حوزه مسائل اجتماعی بسیار خوب و سریع بوده است و امیدوارم در آینده تعامل بین این روزنامه و شورا پررنگ‌تر از گذشته شود.

«جام‌جم» رسانه متنوعی است
محمدرضا میرتاج‌الدینی / معاون پارلمانی رئیس‌جمهور

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت گفت: روزنامه جام‌جم روزنامه متنوعی به‌دلیل موضوعات جذاب خبری بخصوص در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

وی «جام‌جم» را جامع و متنوع دانست و افزود: این روزنامه بخوبی به مسائل اصلی کشور اشاره دارد، در عین حال از تندروی‌های برخی رسانه‌ها به دور است و حرکت معتدلی را دنبال می‌کند. معاون پارلمانی دولت گفت: این روزنامه در انعکاس اخبار دولت بد عمل نکرده ولی انتظار بیشتری از این رسانه می‌رود.

بیشتر به مسائل فرهنگی توجه کنید
پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی / شاعر

من پیش از این در گفتگویی مفصل با روزنامه جام‌جم تاکید کرده بودم که در جهان امروز، سرعت حرف اول را می‌زند و ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌توان آن را عصر هجوم و انفجار اطلاعات دانست که یکی از نمودهای این انفجار و هجوم، در رسانه‌ها و به‌طور کل جریان اطلاع‌رسانی تجلی پیدا کرده است.

در کنار این سرعت، من به تخصصی بودن هم اعتقاد دارم و از همین رو خودم به‌سوی کار تخصصی در حوزه فرهنگ و نشر گرایش پیدا کرده‌ام و انتظار من هم از یک رسانه مانند «جام‌جم» جدای از جریان سالم و سریع اطلاع‌رسانی، تخصصی‌محور بودن و داشتن نگاه و رویکرد فرهنگی به تمام مسائل است.

واقعیت این است که فرهنگ در مظلومیتی به‌سر می‌برد که به هیچ وجه شایسته آن نیست و قطعا اهالی رسانه و بخصوص دوستان «جام‌جم» در معرفی و به نمایش درآوردن دارایی‌های فرهنگی ما سهم انکارناپذیری دارند. انتظار می‌رود «جام‌جم» به مباحث و مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به حق فرهنگی مردم بی‌