روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
شنبه 01 مهر 1396 / 02 محرم 1439 / a 23 Sep 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه‌نامه 10 سال با جام‌جم
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
شنبه 11 ارديبهشت 1389 - ساعت 21:35
شماره خبر: 100874008703
آنچه شما مي‌خواهيد
یکی دنبال کار می‌گردد: «طراح جدول هستم با 12 سال سابقه کار، در صورت تمایل آماده همکاری هستم 0912000»، آن یکی عاشق ضمیمه‌هاست: «چاردیواری و ایام خیلی جالب و قابل توجه است، موفق باشید»، چند نفر محو صفحه حوادث شده‌اند: «صفحه حوادث واقعا قابل توجه است اما غنی‌ترش کنید»، این بار درددل یکی بلند می‌شود: «از شهروندان اسلامشهر هستم متاسفانه این منطقه نه از نظر تفریحی و نه فرهنگی پیشرفتی ندارد»، یکی نصیحتمان می‌کند: «باران باش که در باریدنش علف هرز و گل سرخ برایش یک معناست»، طبع شاعری خیلی‌ها گل می‌کند: «با هر چه عشق نام تو را می‌توان نوشت/ با هر چه رود راه تو را می‌توان سرود/ بیم از حصار نیست، که هر قفل کهنه را‌/‌ با دست‌های روشن تو می‌توان گشود»، یکی خیلی خوب با آسمان بازی می‌کند: «کمند صید بهرامی بیفکن، جام‌جم بردار»، آن دیگری برایمان دعای بزرگی می‌کند: «به امید روزی که در خانه هر شهروند ایرانی یک روزنامه جام‌جم باشد»، یکی از خودمان هم صمیمی‌تر می‌شود: «روزنامه جام‌جم را خانه خودم می‌دانم و به آ‌ن علاقه‌‌مندم»، استادی بزرگوار درسمان می‌دهد: «در انعکاس اخبار و تحلیل‌های رادیو تلویزیونی بین‌المللی قدرتمندتر عمل کنید»، یکی دیگر عربی می‌نویسد و ما نمی‌فهمیم:‌ «اتقدم قلم اعتزاری و افتخاری بصحیفتکم»، بزرگواری انگار دستمان می‌اندازد: «روزنامه جام‌جم یک کشکول است» و آن دیگری فیلسوف مآبانه می‌نویسد: «پیوسته سرآغاز دشوار بوده ولی هر سرآغازی ادامه‌ای دارد و هر ادامه‌ای رنجی و رنج ، تحمل است و تحمل، رشد است و رشد، رسیدن به هدف و هدف، رسیدن به واقعیت‌هاست».

ورق زدن دفاتر یادبودی که شما در جشنواره مطبوعات در آن برایمان می‌نویسید، لذت زیادی دارد. یکی خوش‌خط یکی بدخط، یکی بسیار مودب یکی بی‌رودربایستی، یکی در جایگاه بالای اجتماعی، یکی خیلی ساده و بی‌نشان.

خلاصه محبت از وجودتان می‌بارد حتی اگر قرار باشد زیرتیغ تیز انتقادمان بگیرید و بی‌محابا بگویید که کیفیت کاغذ روزنامه باید بهترشود و مطالب فلان ضمیمه‌مان چنگی به دل نمی‌زند و اشتباهات تایپی ناراحتتان کرده است.

وقتی به ما انتقاد می‌کنید که مطالب فرهنگی و مذهبی روزنامه باید بیشتر شود و جای مقالات مربوط به طبیعت گردی خیلی خالی است یا وقتی گلایه دارید از این که چرا اخبار صنفی کمتر در روزنامه‌ به چشم می‌خورد یا چرا اخبار ورزشکاران پارالمپیکی کمتر منعکس می‌شود و چرا روزنامه جام‌جم ضمیمه‌ای برای کودکان ندارد؛ هرچند ما هم برای خودمان توجیه‌هایی داریم اما حق را به شما می‌دهیم.

راستی خیلی از شما سراغ ضمیمه ورزشی روزنامه ـ‌ که به اعتقادتان جایش واقعا خالی است ـ‌ را می‌گیرید. بعضی‌هایتان هم می‌گویید صفحات مربوط به ورزش باید بیشتر شود؛ اما بعضی‌هایتان سراغ صفحه کشاورزی را می‌گیرید و حتی به اختصاص یک ستون در روزنامه قناعت می‌کنید.

سراغ مطالب فلسفی و ادبی را هم بیشتر از ما می‌گیرید، هر چند می‌دانید دست‌کم یک بار به این موضوعات می‌پردازیم ولی باز هم سراغشان را می‌گیرید . اما انگار وضع توزیع روزنامه در برخی شهرها زیاد باب میلتان نیست، چون در دفتر یادبودمان نوشتید که در بعضی شهرهای خراسان، روزنامه صبح به دستمان نمی‌رسد و توزیع در شهرهای استان بوشهر کمی مشکل دارد.

اما حرف بعضی‌هایتان عمیق‌تر است، چون کسی برایمان پیغام گذاشت که خانه‌های فرهنگ ایران در خارج کشور کمرنگ هستند و گاهی غیرمسوولانه کار می‌کنند یا کسی از ما خواست تا در بعضی صفحات روزنامه مطالب را به زبان‌های خارجی بنویسیم و اینجا بود که این موضوع به ما ثابت شد.

اینها همه درست، حتی ما حاضریم سنگینی انتقادها و خواسته‌های بیشتر از این را هم به جان بخریم و دلمان را به تشکرها و یادش به خبرهایی خوش کنیم که از ضمایم روزنامه یا ستون‌های «آخرشه»، «کل کل» و «پاسخگویی که نمی‌دانید زن است یا مرد» برایمان می‌نویسید، نه این‌که فکر کنید فقط دلمان تعریف می‌خواهد اما اگر بدانید که برای دیدن روزنامه جام‌جم در پیشخوان دکه‌های روزنامه‌فروشی چه فشارها و خودخوری‌هایی می‌کشیم شاید کمی به ما حق بدهید.

می‌دانم شما روزنامه را چشم و گوش بینا و شنوای جامعه می‌دانید که البته هست، می‌دانم چون دستتان کمتر به مسوولان می‌رسد و می‌‌خواهید ما زبانتان شویم که البته می‌شویم، می‌دانم دلتان تنوع و مطلب باکیفیت می‌خواهد که البته برایش تلاش می‌کنیم اما سختی‌های کار روزنامه‌نگاران و محدودیت‌هایی که گاه دست و پایشان را می‌بندد، بعضی وقت‌ها
سرّ مگو می‌شود.

دوست ندارم توجیه بیاورم ولی هر روز با ظاهری قدرتمند، زیبا و تازه با کلی مطالب خواندنی به دکه‌ها آمدن، کار زیاد آسانی نیست. ولی حق با شماست شاید واقعا جای اخبار پارالمپیکی در صفحات روزنامه‌مان خالی است، شاید بحث کشاورزی و طبیعت گردی باید پررنگ‌تر از این باشد، حتما ضمایم‌مان جای بهتر شدن دارند، شاید اگر ماهنامه‌ای مختص کودکان و نوجوانان چاپ کنیم برای همه‌مان بهتر باشد و حتما اگر بخش معرفی کتابمان فعال‌تر از امروز باشد، نورعلی نور می‌شود.

اما مطمئن باشید که از این پس، به پاس تشکرها و دلگرمی دادن‌هایتان می‌کوشیم تا هر‌روز همان باشیم که شما می‌خواهید.

اینجا عدد‌ها حرف می‌زنند

مخاطبان روزنامه جام‌جم خیلی گسترده‌اند، از رئیس‌جمهور و معاونان و مشاورانش گرفته که وقتی سوژه‌ای ناب پیدا می‌کنیم و می‌نویسیم، به آن واکنش نشان می‌دهند تا کارمند و معلم و بازاری و بازنشسته و خواننده‌ای که در کمال صداقت می‌گوید روزنامه‌مان را هنگام تحویل گرفتن لباسش از خشکشویی دیده است!

اما هر کس با هر طرز فکری، مخاطب ما باشد، باز هم جای خوشحالی است بویژه وقتی آمارها نشان می‌دهند که «جام‌جم» همیشه جزو اولین انتخاب‌های مردم روی دکه است. همکاران بخش ارزشیابی روزنامه، نظرسنجی‌ای را انجام داده‌اند که نتایج خوبی از آن به دست آمد.

این نمودارها به ما نشان دادند که بیش از یک سوم مخاطبان ما (36 درصد)‌ مدرک لیسانس دارند و برخلاف بعضی روزنامه‌ها که بیشتر افراد جویای کار مشتری‌شان هستند، فقط 3 درصد افراد بیکار به سمت روزنامه جام‌جم می‌آیند. این در حالی است که کارمندان (با 32 درصد)‌، دانشجویان (با 27 درصد)‌ و دانش‌آموزان (با 25 درصد)‌ در صدر مخاطبان قرار دارند.

باعث خوشحالی است وقتی نمودارها به ما نشان می‌دهند که 39 درصد مخاطبانمان هر روز روزنامه جام جم را می‌خوانند و 35 درصد دیگرشان چند روز در هفته مشتری مطالب ما هستند. خوشحال‌تر می‌شویم وقتی نتیجه نظرسنجی، بیانگر آن است که وضعیت مطالعه روزنامه در ایران چندان هم وخیم نیست، یعنی آمارهایی که می‌گویند 43 درصد از شما تا 30 دقیقه و 33‌درصدتان تا 60 دقیقه در روز روزنامه «جام‌جم» می‌خوانید. حالا اگر این آمار را هم به آمارهای قبلی اضافه کنیم که 64 درصد مخاطبان ما به جای قرض گرفتن روزنامه از دیگران یا پیدا کردن بعضی صفحات روزنامه روی نیمکت پارک‌ها، آن را شخصا خریداری می‌کنند، آن وقت بیشتر خرسند می‌شویم.

وقتی 40 درصد از شما به پرسشگران روزنامه ما می‌گویند که جام‌جم توانسته «زیاد» اعتماد و رضایت شما را جلب کند و 15 درصدتان را «خیلی راضی» کرده، آن وقت باز هم جای مباهات است بویژه وقتی 44 درصد دیگرتان می‌گویید روزنامه جام‌جم در انتقال مطالبات و خواسته‌های مردم موفقیت زیادی دارد.

انگار وضعیت ما در مقایسه با روزنامه‌های رقیب نیز بد نیست، این را نتایج نظرسنجی‌ها بخوبی نشان می‌دهد. آبان سال گذشته، 56 درصد شما اعلام کردید که تیترهای روزنامه جام‌جم در مقایسه با سایر روزنامه‌ها خوب‌تر است و 13 درصدتان، کفه ترازو را با انتخاب گزینه «عالی» به سمت ما پایین آورده‌اید.

حالا خودتان مقایسه کنید آیا این آمارها می‌تواند معنی‌ای جز انرژی گرفتن برای فعالیت‌های بیشتر و بهتر داشته باشد؟

مریم خباز


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: