روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
دوشنبه 08 خرداد 1396 / 03 رمضان 1438 / a 29 May 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
سي بهار
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
دوشنبه 21 بهمن 1387 - ساعت 21:01
شماره خبر: 100898607461
درباره نقدنويسي بعد از انقلاب
ميوه رسيده و شيرين
می‌گویند در مراسم اسکار، برای این که هنگام بیرون رفتن مهمانان در میانه مراسم، صندلی‌ها خالی نماند و پیش چشم تماشاگران توی ذوق نزند، تعدادی آدم استخدام می‌شوند تا وقتی لازم است، جای بقیه را پر کنند. نقد فیلم در ایران، در سال‌های اخیر جای خالی بسیاری از حوزه‌ها و جریان‌ها و شخصیت‌ها را پر کرده است و به نظرم درباره وضعیت نقد فیلم در سینمای ایران در 30 سال پس از انقلاب، مهم‌ترین نکته همین میزان تاثیر و نفوذ این حوزه است. در شرایطی که ادبیات به اندازه دهه 1340 و 1350 تاثیرگذار نیست، وقتی هنرهای دیگر تاثیرو نفوذشان را به دلایل گوناگون در جامعه از دست داده‌اند، این سینما و دست در دست آن، هنر نقد فیلم بود که مخاطبان خودش را یافت.

بخصوص به این دلیل که در دهه 1360، ماهنامه سینمایی فیلم و همچنین سیاست‌های سینمایی سال‌های 1360، به پایگاه مناسبی برای رشد یک جور جدی‌نویسی برای سینما تبدیل شد. این روزها می‌توانید بسیاری از مردان و زنان فعال در عرصه ورزش، علم، رسانه‌، اندیشه و حتی سیاست را ببینید که در آن سال‌ها یا مشتری این نقدها بوده‌اند و در مواردی خودشان هم دست به قلم برده‌اند. بعد نوبت نشریه‌های دیگر بخصوص دنیای تصویر رسید و حالا که هر مجله و روزنامه مملکت بخشی برای نقد فیلم دارد. این روزها هم که به راه و روش این سال‌های جهان، کارزار اصلی به حوزه اینترنت و سایت‌های سینمایی منتقل شده است و نسل جدید منتقدان ایرانی که بر پایه این سنت قوی رشد کرده‌اند، از این حوزه برخواهند خواست. دقیقا به همین دلیل است که این روزها بخش مهمی از فعالیت‌هایم را در سایت «سینمای ما» متمرکز کرده‌ام. استقبال علاقه‌مندان طوری است که هیچ گاه از تاسیس این سایت پشیمان نشده‌ایم. پس این مدیوم سینمایی ادبی همچنان محبوبیت‌اش را حفظ کرده است.

با چنین بنیه‌ای نقد فیلم در غیاب حوزه‌های دیگر، بدل به عرصه مناسبی برای تضارب آرا و هم‌آوردی اندیشه‌ها شد. شاید در هیچ کشور دیگری در دنیا، نقد فیلم به اندازه سال‌های پس از انقلاب ایران، وظیفه دشوار و حساسی نداشته است. چنین جشنی، جشن سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، جای گفتن کمبودها و گله‌ها و کوتاهی‌ها نیست. فرصت برای گفتن این حرف‌ها ی- البته لازم - زیاد است. مشکلات و عوارض نقد فیلم در ایران، بیشتر همان مکافات‌های - معمول روشنفکری در این سرزمین است که جایی دیگر و در فرصتی دیگر باید درباره‌اش بحث شود. به جز این اما می‌شود نقد فیلم را از شیرین‌ترین و رسیده‌ترین میوه‌های 30 سال اخیر فرهنگ ایران در نظر گرفت.

امیر قادری


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: