روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 04 مهر 1396 / 05 محرم 1439 / a 26 Sep 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
چشم بيدار
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
چهارشنبه 23 بهمن 1387 - ساعت 19:22
شماره خبر: 100898806386
آشنايي با روابط عمومي وزارت اطلاعات
با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر و سی‌امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که یادآور مقاومت، از خود گذشتگی، مبارزه با طاغوت، استکبارستیزی، رهایی از ظلم و دفاع از محرومان و مستضعفان است خدمت امت شجاع و ولایت‌مدار ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امروزه مقوله اطلاعات در جوامع بشری و در تمامی حوزه‌ها به کمک رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی با سرعتی باور نکردنی در حال شتاب و پیشرفت است.

بدون تردید روابط عمومی هر دستگاهی به عنوان معمار نظام ارتباطات با مخاطبان سازمان در داخل و خارج شناخته می‌شود و در این شکی وجود ندارد که روابط عمومی‌ها با توجه به ماهیت و کارکردشان، موجه‌ترین واحد برای پاسخگویی در سازمان‌ها به حساب می‌آیند و به عنوان سخنگوی دستگاه، جوابگو و اطلاع‌رسان پیام‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان مربوطه در ارتباط با مخاطب و اقشار مختلف مردم می‌باشند.

روابط عمومی در بعد برون سازمان وظایفی مبتنی بر ایجاد پل ارتباطی دوسویه میان سازمان و جامعه دارد که بتواند تنویر افکار عمومی آحاد مردم را بر عهده و افکارسنجی نماید.

هر سازمانی نیاز به ارتباط متقابل با افکار عمومی و جامعه دارد. از یک طرف باید مردم را از برنامه‌ها و فعالیت‌های خود آگاه کند و از سوی دیگر ضروری است که به نیازها و تقاضاهای مردم پاسخ گوید.

روابط عمومی موظف است اطلاعات، عملکرد و اخبار سازمان خود را به صورت شفاف، واقعی، بموقع و تاثیرگذار در اختیار افکار عمومی بگذارد تا از بروز و گسترش افکار انحرافی، تحریف اطلاعات و رشد شایعات که دشمنان داخلی و خارجی درصدد آن هستند جلوگیری شود.

عمده‌ترین تفاوت روابط عمومی وزارت اطلاعات با سایر روابط عمومی دستگاه‌ها، وجود مقررات حفاظتی و حیطه‌بندی‌های اطلاعاتی و امنیتی است. فارغ از این مهم، شرح اقدامات و فعالیت‌های اطلاعاتی دارای محدودیت‌هایی است که روابط عمومی را برای انعکاس آنها در مضیقه قرار می‌دهد. به همین دلیل، کار در روابط عمومی وزارت اطلاعات از ظرافت و دقت بالایی برخوردار است.

وزارت اطلاعات براساس وظایف و ماموریت‌های مصرحه در قانون، همواره کوشیده است در حوزه داخلی به مسوولیت قانونی و شرعی خود عمل نماید.

گستره فعالیت وزارت در داخل کشور عموما معطوف به اقدامات پیشگیرانه، صیانتی، توجیهی و در راستای اطلاع‌رسانی به مردم و تنویر افکار عمومی جامعه می‌باشد.

اما در مواجهه با توطئه‌های خارجی، عملکرد وزارت در برخورد با دشمنان و عناصر مخل امنیت به صورت پنهان، اطلاعاتی و بسیار سنجیده است که سرویس‌های اطلاعاتی حریف نتوانند از شگردهای به کار گرفته شده در شناسایی جواسیس آگاهی یابند.

لذا اقدامات مقابله‌ای که از سوی وزارت صورت می‌گیرد، پس از بررسی و تشکیل پرونده، متهمان را جهت اعمال قانون به مرجع قضایی دلالت و درخواست صدور رای می‌نماید. در این حالت است که وزارت نسبت به ابعاد توطئه‌ و عوامل موثر در آن طی گزارش خبری به اطلاع مردم شریف می‌رساند.

بدیهی است وزارت اطلاعات این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که دشمنان نتوانند از شگردها و روش‌های اطلاعاتی که در کشف توطئه و به دام انداختن عناصر دشمن بهره می‌برد، آگاه شوند. بنابراین ابعاد توطئه و جزئیات دسیسه‌های دشمنان در زمان مناسب و تا میزانی که مورد سوءاستفاده بدخواهان قرار نگیرد، بازگویی و منتشر می‌شود.

ما معتقدیم که وزارت اطلاعات به عنوان یک نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی، از مردم و برای مردم است و نیروهای شاغل و فعال در این وزارتخانه، فرزندان مخلص و گمنام امت شهیدپرور ایران اسلامی هستند که همواره در سنگر صیانت، حراست و دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب آماده جانفشانی می‌باشند.

این حقیقت بر دوست و دشمن پوشیده نیست که ماموریت‌های ذاتی وزارت اطلاعات در مسیر عزت، اقتدار و مصلحت مردم ایران تبیین و اجرا می‌شود و در طول عمر با برکت این وزارتخانه از هیچ کوششی در جهت اعتلای نظام اسلامی و افتخار و سربلندی امت ایران فروگذاری نشده است.

با این باور، انتظار و توقعی که از مردم بویژه فرهیختگان، مدیران و جوانان عزیز وجود دارد این که با آگاهی و شناخت از موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و درک صحیح از شرایط بین‌المللی، تعامل خودشان را با وزارت اطلاعات بیشتر و تنگ‌تر نمایند و به توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی که در قالب گوناگون از سوی کارشناسان و مدیران وزارت صورت می‌گیرد، اهتمام لازم داشته باشند. همچنین هر گونه موارد مشکوک و اخباری که رنگ و بوی توطئه و دسیسه دشمنان خارجی و وابستگان به بیگانگان را می‌دهد در اسرع وقت به وزارت اطلاعات منعکس نمایند.

در این ارتباط، روابط عمومی و ستاد خبری وزارت اطلاعات (تلفن 113) ‌در طول شبانه‌روز آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات هموطنان گرامی ‌می‌باشد.

به استناد قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران وظایف این وزارتخانه در 4 محور اصلی تدوین و تبیین شده است و مهم‌ترین ماموریت‌های محوله بر پایه جمع‌آوری اخبار و تولید، تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مورد نیاز در ابعاد داخلی و خارجی، کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی، جاسوسی، خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و امنیت و تمامیت ارضی کشور استوار می‌باشد.

همچنین براساس قانون تمرکز اطلاعات، به منظور ایجاد سیاستگذاری واحد، شوراها و جلسات مشترکی با اعضای محترم جامعه اطلاعاتی برگزار می‌گردد و خوشبختانه با توجه به این‌که در سطح اعضای جامعه اطلاعاتی کشور هماهنگی و همدلی قابل قبولی حاکم است و ماموریت‌های مشترکی در راستای اهداف مقدس نظام اسلامی صورت می‌گیرد، تاکنون نتایج مطلوب حاصل گردیده که بازتاب این اقدامات از طریق رسانه‌های جمعی به سمع و نظر امت شهیدپرور رسانده شده است.

وزارت اطلاعات افتخار دارد که عملکردش براساس منویات مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست‌های دولت خدمتگزار و در جهت عزت و سربلندی مردم ایران اسلامی انجام می‌شود و غرفه وزارت اطلاعات در نمایشگاه دستاوردهای سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمونه‌هایی از اقدامات و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) است که تقدیم هموطنان و بازدیدکنندگان عزیز می‌شود.


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: