روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
چهارشنبه 04 مرداد 1396 / 02 ذی القعدة 1438 / a 26 Jul 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 88
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
سه شنبه 27 اسفند 1387 - ساعت 14:40
شماره خبر: 100901638714
مجيد رضاييان
حاشيه‌هاي فراموش شده
یکم: هارولد لاسول در مدل ارتباطی خود و اتو بینگلر در تعریف اقناع گرچه نگاهی متفاوت به ارتباطات انداخته‌اند؛ اما دیری نپایید که تفاوت‌های «ارتباط» با «اقناع» و <خرید ذهن مخاطب» با «خرید باور مخاطب» دریچه‌ای نو در عرصه ارتباطات گشود و مطبوعات به تبع این دریچه نو به سراغ نیازهای لایه‌به لایه مخاطبان رفتند و چنین شد که روزنامه‌نگاری، دیگر به دنبال خلق خبرها و اطلاعات تازه نرفت، بلکه به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی برآمد که در ذهن مخاطبان موجود است.

اینک اگر ما پاسخ آن را ندهیم مخاطبان خود جستجوگرانه پاسخش را درمی‌یابند و در برابر این رسانه‌ها هستند که درمانده در برابر پرسش‌های بی‌پاسخ  از رویکرد اصلی خویش وامانده و از قافله مخاطبان نیز عقب می‌مانند.

دوم: امروزه روزنامه‌نگاری پرسشگر و یا تحلیلی چنان خودنمایی می‌کند که حتی مدل روزنامه‌های زندگی (Life) به تبع این مدل جدید از روزنامه‌نگاری، مشی خود را تغییر داده‌اند و همین امر یعنی گشودن راه و راه‌های تازه برای برآوردن نیازهای حاشیه‌ای مخاطبان، بنابراین اگر مطبوعات با مدل تاثیرگذار سراغ موضوعات جدی، ولی با رویکرد تحلیلی می‌روند، روزنامه‌های‌ Life نیز سراغ موضوع‌های حاشیه‌ای ولی با همان رویکرد تحلیلی را می‌گیرند و پیام‌‌های خود را با بسته‌بندی تازه‌ای  که از آن می‌باید به حاشیه‌نگاری در مطبوعات Life یاد کنیم  عرضه می‌کنند؛ این هم اتفاق دوم.

سوم: ویژه‌نامه نوروزی جام‌جم، می‌خواست از این دو منظر به نیازهای حاشیه‌ای مخاطبانش بپردازد. در گفتگوها و گزارش‌ها ، «حاشیه»های فراموش شده مقدم بر «متن» دیده شدند و این تغییر اولویت به ذات کارهای ویژه‌نامه‌ای بازگشت می‌کند که البته می‌تواند برای یک روزنامه فرهنگی ، اجتماعی حُسن هم باشد. ویژه‌نامه‌ای که پیش روی شماست حاصل حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مدیریت روزنامه و همکاری و همراهی مسوولان تحریریه و دبیران، خبرنگاران، گزارشگران و تلاش‌های بی‌وقفه بخش فنی بوده است.

حس و حال مجموعه و ترکیب ویژه‌نامه نیز نشانگر اولویت نگاه رسانه‌ای و اجتماعی، فرهنگی بر دیگر موضوعات جدی است که البته اگر چند مصاحبه دیگر نیز با پاسخ مثبت همراه می‌شد، ویژه‌نامه پیش‌رو پربارتر و غنی‌تر عرضه می‌شد. با این حال سالی که پیش روست می‌تواند بهار مطبوعات تحلیلی و رسانه‌ها باشد و ما شاهد پویایی بیشتر عرصه ارتباطات در روزها و هفته‌های پیش‌رو باشیم.

چنین بادا!


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: