روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 05 ارديبهشت 1396 / 28 رجب 1438 / a 25 Apr 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 88
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
سه شنبه 27 اسفند 1387 - ساعت 14:43
شماره خبر: 100901647586
از طلا گشتن تا گشتن براي طلا
مرحمت فرموده ما را حس کنيد
یک عده عشق طلا هستند، یک عده طلا می‌خرند برای روز مبادا، یک عده طلا می‌خرند تا به سبک مهمانی‌های ایرانی بدون طلا و جواهر ظاهر نشوند، یک عده هم دنبال بدلیجاتی هستند که شبیه طلا باشد، یک عده هم اصلا طلا دوست ندارند، اما همه اینها بالاخره گذرشان به طلافروشی خورده، چه آنها که قطعه طلایی کوچک و چند گرمی خریده‌اند، چه آنها که در طلافروشی‌ها از روی ژورنال برند‌های معروف طلای دنیا جواهری 400 میلیون تومانی خریده‌اند.

اما شاید شادترین مشتری‌های طلافروشی‌ها زوج‌های جوانی باشند که شروع زندگی مشترکشان با حلقه‌ای درخشان در انگشت آغاز می‌شود و مغموم‌ترینشان آنها که برای گرفتاری‌های زندگی یا همان روز مبادا طلایشان را دوباره روی ترازوی دقیق طلافروشی وزن کرده‌اند.

این وسط عاشقان و جویندگان واقعی طلا، حال و هوای متفاوت‌تری دارند. دوستی دارم که اعتراف می‌کند هرگز نشده از کنار مغازه طلافروشی بگذرد و بتواند نگاهش را از طلا‌ها بدزدد. می‌گوید باید توقفی بکنم و نگاهی به آنها بیندازم. طلا دیدن، طلا خریدن، طلا تعویض کردن، طلا هدیه دادن، طلا هدیه گرفتن و هر آنچه که به طلا مربوط باشد برایش جالب است. آدم‌هایی از این دست در کشور ما کم نیستند.


جلال صفوی، طلاساز و طلافروش که سابقه زیادی در این شغل دارد، معتقد است: سلیقه ایرانی‌ها درخصوص انتخاب طلا خوب است.

اما او تاکید می‌کند که بین سفارش ساخت جواهراتی خاص و گران که از روی ژورنال‌های خارجی انتخاب می‌شود و توان مالی رابطه مستقیمی وجود دارد.البته صفوی افرادی را به خاطر می‌آورد که قدرت مالی بالایی ندارند، اما با سلیقه‌ای خوب قطعه طلایی زیبا و کوچک را انتخاب می‌کنند.

درخصوص سنگ‌های قیمتی نیز به گفته او الماس اصلی‌ترین و مشهورترین سنگ گرانبهایی است که امروزه وجود دارد و گرانقیمت‌ترین جواهر موجود است و درجه خلوص و عیار آن براساس وزنش محاسبه می‌شود که واحد محاسبه آن قیراط است.

برلیان نیز از دسته همین سنگ محسوب می‌شود که در واقع برلیان نام نوعی برش است که بر الماس می‌زنند. نوع دیگر سنگ‌های قیمتی یاقوت است که به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی یافت می‌شود و این سنگ‌ها نسبت به الماس از ارزش به مراتب کمتری برخوردارند.یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی مروارید است که هم به صورت طبیعی وجود دارد و هم آنها را در داخل صدف کشت می‌دهند. مروارید هر چه درشت‌تر و دایره‌وارتر باشد، گرانبهاتر است.فیروزه که جزو سنگ‌های قیمتی جهان به شمار می‌رود ازجمله جواهراتی است که در کشور ما نیز وجود دارد.

صفوی می‌گوید: طلای رایج بازار ایران طلای 18 عیار است که 75 درصد آن طلا و مابقی مس و نقره است. برای همین هم روی طلای 18 عیار رقم (750) ذکر می‌شود که نشان‌دهنده عیار 18 است. اگر زیورآلات شما این نشانه را نداشته باشد، عیار طلای شما 17 است.اگر طلا با مس و نقره مخلوط شود، حاصل طلای زرد است، اما اگر طلا با نیکل، پالادیوم نقره و روی مخلوط شود، حاصل طلای سفید است.

یک کارگاه طلاسازی

برای گزارشی در مورد طلا مطمئن بودم اولین قدم دیدن جایی است که طلا در آن ساخته می‌شود، اما هرگز تصور نمی‌کردم که یک کارگاه حتی کوچک طلا و جواهرسازی تا این حد پرزحمت و رمزآلود باشد. پرزحمت از این جهت که حتی نوشتن همه آنچه که در این کارگاه اتفاق می‌افتد، کار آسانی نبود. دست‌کم پیچ و خم کار آنقدر زیاد بود که باید بیشتر می‌دیدی و می‌شنیدی تا این که بخواهی بنویسی و منتقل کنی.

البته شاید سنتی ماندن فضای کارگاه و استفاده از وسایلی که هنوز به روز نشده بودند، کار را پیچیده‌تر می‌کرد، اما رمزآلودگیش به همه آنچه که از طرح و نقشه اولیه یک جواهر مربوط می‌شد، برمی‌گشت تا لحظه‌ای که تو به عنوان سفارش‌دهنده یا خریدار از پشت ویترین طلافروشی می‌دیدی.

مسعود هادیانی که بیش از 20 سال در حرفه جواهرسازی مشغول به کار است، برایم توضیح می‌دهد که طلاهای خریداری شده از مشتریان به کارگاه‌های دیگری که اتفاقا تعدادشان زیاد هم نیست، داده می‌شود و در آنجا طلاهای دست دوم در دمای بالا با تیزآب و شمش نقره یا نقره و مس که بستگی دارد به رنگ طلای مورد نظر که سفید یا زرد باشد، در دمای بالا مخلوط می‌شوند و به صورت شمش دوباره در اختیار طلاسازان قرار می‌گیرد.

هرچند که کارگاه‌های جواهرسازی خیلی مدرن و به روز نشده‌اند، اما به هر حال دیگر از دستگاهی که چند دهه قبل در این صنعت استفاده می‌شد نیز خبری نیست. به همین خاطر وقتی از هادیانی در مورد ابتلای طلاسازان به بیماری‌های ریوی می‌پرسم، دستگاه قدیمی صیقل‌زنی را نشانم می‌دهد و می‌گوید: این دستگاه‌ها دیگر قدیمی شده‌اند، آن وقت‌ها که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، احتمال ابتلای کارگران این کارگاه‌ها به بیماری‌های ریوی وجود داشت، اما حالا دیگر نه.

در این کارگاه از انواع انبرهای ریز و درشت گرفته تا گاز پیک نیکی و دستگاه پلیش مگنت و بوته و خمیر قالب‌سازی و... پیدا می‌شود.ساعت‌ها و شاید روز‌ها زمان می‌برد تا طرحی نو در این کارگاه یا سفارشی خاص از سوی یک مشتری به مرحله استفاده برسد.

با این حال هادیانی معتقد است از کارگاه‌هایی که سالانه 50 تا 60 قطعه جواهر جدید عرضه کنند، می‌توان به عنوان کارگاهی موفق نام برد. البته او اعتراف می‌کند که خیلی از کار‌های عرضه شده در این صنعت در ایران بیشتر کارهای کپی شده هستند.

او به شوخی به همکارش اشاره می‌کند و می‌گوید: چه کارهای کپی شده‌ای که ما توی همین کارگاه ساخته‌ایم.

ظاهرا بهترین برندهای جواهرسازی دنیا کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی نظیر کارتیه، ونکلیف و تیفانی هستند که آخرین ژورنال‌هایش کمتر از یک ماه به دست جواهرسازان ایرانی می‌رسد و گاهی با کمی تغییر در شکل ساخت و وزن همزمان با دنیا، در ویترین‌های زرگری‌های ایرانی می‌درخشند.

اما جالب است بدانید که در آسیا کشورهایی نظیر تایلند و ترکیه بازار خوبی در این صنعت دارند و ژاپن در زمینه ساخت جواهرات بسیار گران و مخصوص جایگاه ویژه‌ای یافته است.

کارگاه تکانی طلایی

هادیانی درخصوص گران‌ترین جواهری که در کارگاهش ساخته شده حرفی نمی‌زند، اما از حرف‌هایش معلوم است که عدد و رقم‌هایی مثل 300 یا 400 میلیون برای قیمت برخی از جواهرات چندان عجیب نیست.اما شاید برایتان جالب باشد که در همین کارگاه‌های طلاسازی حتی آبی که بعد از پایان کار برای شستن دست‌ها استفاده می‌شود هم باارزش است.

عاشقان و جویندگان واقعی طلا، حال و هوای متفاوت‌تری دارند. دوستی دارم که اعتراف می‌کند هرگز نشده از کنار مغازه طلافروشی بگذرد و بتواند نگاهش را از طلا‌ها بدزدد

در واقع هر 6 ماه یکبار تمام کارگاه جارو و گردگیری می‌شود و البته نه مثل گردگیری و خانه تکانی‌های شب عید که همه اضافات دور ریخته شود، بلکه همه گرد و خاک، وسایل گردگیری و حتی همان آبی که هر روز دست‌ها با آن شسته می‌شود، جمع می‌شوند و به کارگاهی در اطراف تهران برده می‌شوند.در آنجا که اسمش کارگاه قال‌سازی است، همه اینها در وان بزرگی ریخته می‌شود و با نظارت صاحب کارگاه طلاسازی با سرب و شمش نقره مخلوط می‌شوند و با گازوئیل سوخته می‌شود تا همه ناخالصی‌ها باسرب بسوزد و طلایی که به طور متوسط از هر 100 گرمش، 7 گرم طی مراحل ساخت دور ریخته می‌شود، دوباره به دست طلاساز برسد.

اعتماد از دست رفته

وقتی مسعود هادیانی به عنوان طلاساز به همکاران طلاساز و طلافروشش توصیه می‌کند که طلای خوب و اصل بسازند و قیمت واقعی آن را هم بگیرند، ذهنم به همان بی‌اعتمادی که مردم نسبت به این صنف دارند و همیشه به دنبال خرید از طلافروشی مطمئن و آشنا هستند، می‌برد.

محمود هادیانی که طلافروش است حرف‌های برادرش را تایید می‌کند و البته معتقد است که در هر صنفی کاسب خوب و بد وجود دارد. او معتقد است مردم قیمت هر گرم طلا را به راحتی می‌توانند از اخبار و روزنامه‌ها بگیرند. پس باید کمی دقت کنند و اگر طلافروشی به عنوان کارمزد ساخت و عنوان‌هایی از این دست قیمت هر گرم طلا را خیلی بالاتر از قیمت اصلی گفت، نسبت به خرید تامل بیشتری داشته باشند.

به گفته او اگر به طلافروشی مراجعه می‌کنید تا طلایی بخرید، این امکان که خودتان بتوانید تشخیص دهید طلایی که قصد خرید آن را دارید، اصل است یا تقلبی، وجود ندارد. حتی بعضی از طلافروشان به این قضیه اعتراف می‌کنند که با وجود گذراندن دوره‌های فنی تشخیص و تمیز طلا یا کسب اطلاعات از افراد باتجربه هم‌صنف خود باز هم امکان خطا در تشخیص اصل بودن بعضی از اجناس طلا وجود دارد. اما حقیقت این است که هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین کرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن آن مسوول است.هادیانی ادامه می‌دهد: تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اکثر موارد توسط خریداران امکان‌پذیر نیست. اما ما در مقابل فاکتوری که به شما ارائه می‌کنیم، مسوولیت داریم و باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشیم.

در واقع فاکتوری که به شما ارائه می‌شود، معتبر است. با این حال در صورت هرگونه مشکل، طلافروش صادرکننده فاکتور در صورت شکایت شما و تایید اصل نبودن جنس طلا باید پاسخگو باشد. علاوه بر آن در فاکتور فروش قید می‌شود که عیار طلا 18 است و مارک سازنده طلا نیز مشخص است که نشان‌دهنده هویت فروشنده آن است.

طلا، نان شب نیست

اعتراف می‌کنم چندان به طلا علاقه‌مند نبودم اما راز و رمز طلاسازی و کسانی که مشتاقانه به طلافروشی می‌آمدند و با چه دقت و لذتی طلا می‌خریدند، مرا هم به شوق آورد.باور‌های قدیمی درخصوص یمن طلا و جواهر و اعتباری ظاهری که به استفاده‌کننده آن می‌دهد شاید درخصوص علاقه کسانی که به طلافروشی می‌آیند بی‌تاثیر نباشد اما به قول خود طلافروش، طلا نان شب نیست و اگر احساس می‌کنید در بازار شب عید و خرید‌های طلایی این ایام قیمتی بالاتر از قیمت حقیقی یک قطعه طلا به شما فروخته می‌شود، سعی کنید بی‌خیال خرید شوید. البته مطمئن نیستم این توصیه آخری درخصوص جویندگان طلا تاثیرگذار باشد!

جواهرات‌تان را جلا دهید

اگر انگشتر نقره شما به هر دلیل مثلا مجاورت با مایع سفیدکننده (وایتکس) سیاه شد ناراحت نباشید...

آن را مدتی داخل آب نمک غلیظ بیندازید، سپس چند دقیقه آن را روی فرش که پرزدار است محکم بکشید، می‌بینید که مثل اول سفید می‌شود. اگر گردنبند یا انگشتر نقره‌ای شما کدر شده است باید آنها را مدتی در آب لیمو بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و بعد با یک تکه پارچه جیر آنها را جلا دهید.

راه دیگر برای پاک کردن نقره‌جات این است که یک ظرف به حجمی که بتوان نقره‌ها را درون آن قرار داد تهیه کنید و مقداری سرکه در آن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد و بعد آب بکشید و خشک کنید.برای براق کردن یا پاکیزه کردن طلاها هم می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و روی اجاق گرم کنید و وسایل طلایی را درون آب قرار دهید و با مسواک برس بزنید و سپس با آب داغ بشویید و خشک کنید و با پارچه جیر جلا دهید.

- پودر صابون را درون آب داغ بریزید و چند قطره آمونیاک به آن اضافه کنید و برس نرم و لطیفی به آن بزنید و آن را با آب نیم‌گرم خوب بشویید و خشک کنید و سپس در الکل فرو برید و بشویید تا هیچ چرکی باقی نماند.

- مقداری خمیر دندان را به همراه یک مسواک روی جواهرات مالش دهید و سپس طلاها را کاملا شسته و خشک کنید.

- با مقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را جلا دهید.

- راه آخر این است که طلاها را در الکل 90 درجه بخیسانید و مدت 2 تا 3 ساعت رها کنید و با پارچه پشمی آن را خشک و براق کنید.

مستوره برادران نصیری


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: