روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 04 مهر 1396 / 05 محرم 1439 / a 26 Sep 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه نوروز 88
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
سه شنبه 27 اسفند 1387 - ساعت 15:05
شماره خبر: 100901652584
برلوسکني
امپراتور رسانه
نام «سیلویو برلوسکنی» برای بسیاری از خوانندگان نشریات و مخاطبان رسانه‌ها آشناست. نه فقط به این خاطر که او نخست وزیر ایتالیا، متمول، رهبر حزب راست میانه «فورزا ایتالیا» و صاحب باشگاه آث میلان است یا این‌که مبالغ هنگفتی را صرف سرپا نگهداشتن و تیپ خود با انجام جراحی‌های زیبایی متعدد می‌کند بلکه به این خاطر که چهره‌ای خبرساز است. خبرساز بودن او نیز فقط به دلیل اظهارات یا رفتارهای گاه عجیبش در عرصه سیاسی و اقتصادی نیست بلکه به دلیل آن است که او صاحب یک غول رسانه‌ای و به عبارت ساده‌تر، «یک امپراتوری در عرصه رسانه» است و سایر توفیقات او در زمینه سیاسی و اقتصادی نیز در واقع از طریق رسانه دار بودن او شکل گرفته است.

برلوسکنی که فرزند خانواده‌ای از طبقه متوسط در شهر میلان ایتالیا است در سال 1974 میلادی یعنی زمانی که 38 سال داشت کانال تلویزیونی محلی «تله میلانو» را بنیان گذاشت و چهار سال بعد، «کانال 5» را به صورت سراسری در ایتالیا راه‌اندازی کرد. برلوسکنی با این کار، پیشتاز توسعه مجموعه‌ای از شبکه‌های تلویزیونی ملی بود که سرانجام به شکلی انحصارطلبانه در قالب «رای[ Rai »تلویزیون دولتی]، ظاهر شد. این شبکه به دلیل متمرکز شدن بر برنامه‌های سرگرم کننده و مسابقه‌ها بزودی گوی سبقت را از رقیبان ربود و موجب شد برلوسکنی طی سال‌های 84 ‌ 1983 دو شبکه «ایتالیا 1» و «رته 4» را نیز بدست آورده و با این کار، غول رسانه‌ای «رای‌‌فینینوستFininvest Rai » ‌ در سال 1990 جان بگیرد اما برلوسکنی به این هم قانع نشد.

او در سال 1985 اولین شبکه خصوصی رایگان فرانسه را با عنوان «شبکه پنج»La Cinq« » تاسیس کرد که به دلیل فقدان مخاطب سراغ فعالیتهای «چِین» و «سینما 5» و مانند آن رفت. برلوسکنی در سال 1990 حوزه نفوذ امپراتوری خویش را از مرزهای ایتالیا و فرانسه به اسپانیا نیز کشاند و «تله سینکو» یا همان «شبکه 5‌‌»Telecinco را در این کشور اروپایی همسایه تاسیس کرد. او اکنون همچنین صاحب بزرگترین شرکت تبلیغاتی ایتالیا است و به تازگی شرکت اندمول را خریداری کرده که در زمینه فروش فرمت برنامه‌ها مطابق با سلیقه هر کشور فعالیت دارد. او در دوران نخست‌وزیری خود همچنین قانونی که او را مجبور به دادن فرکانسهای کانال تلویزیونی«رته 4» خود به کانال جدید «اروپا 7 » می‌کرد، تغییر داد.

امپراتوری برلوسکنی در زمینه رسانه‌های نوشتاری نیز بسط پیدا کرده است. او در سال 1976 «ایل ژورنال» را خرید و در ادامه این راه به عنوان یک صاحب شرکت رسانه‌ای در سال 1990 ریاست گروه موندادوری Mondadori را بدست آورد. این گروه در آن زمان ناشر روزنامه‌های معتبری همچون لارپوبلیکا و هفته نامه‌های «ال اکسپرسو» ، اپوکا و پانوراما بود.

اندکی بعد، برلوسکنی اقدام به خرید شبکه فروشگاههای ویدیویی «بلاکباستر»، پرتالهای ورود به اینترنت و مشارکت در «اولیوتی» شرکت ایتالیایی سازنده انواع رایانه، چاپگر و دیگر ماشینها و تجهیزات اداری کرد. به این ترتیب، اکنون گروه موندادوری بیش از یک سوم بخش انتشارات را در ایتالیا کنترل می‌کند.

برلوسکنی برای آنکه بتواند بخشهای متعدد ارتباط جمعی خود را که در زمینه تلویزیون، مطبوعات، انتشارات، اینترنت و تبلیغات فعالیت دارند گردهم جمع کند، شرکتی به نام فینینوست که اکنون «مدیا ست» خوانده می‌شود، تاسیس کرده است.

برلوسکنی در مجموع از 12 شبکه ملی ایتالیا سه شبکه خصوصی(Canal5،  Italia1،  Rete4 ) را در دست دارد که مدیریت دو شبکه آن بر عهده پسرش است. سه شبکه دولتی RAI TV هم تحت کنترل اوست. دختر برلوسکنی نیز رئیس غیر اجرایی گروه انتشاراتی Mondadori است که ناشر کتاب و بیش از 50 عنوان مجله است.

به این ترتیب، برلوسکنی راستگرا از ناحیه در اختیارداشتن رسانه‌ها نه تنها به میلیاردری با ثروتی بالغ بر 4/9 میلیارد دلار(طبق گزارش سال 2008 مجله معتبر فوربس) تبدیل شده، بلکه توانسته است در عرصه سیاسی نیز به توفیقات عظیمی دست یابد که از جمله آنها، سه بار انتخاب به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا طی سالهای آوریل 1994 تا ژانویه 1995، ژوئن 2001 تا می‌2006 و از می‌2008 تاکنون بوده است. او همچنین در سال 2003 ریاست شورای وزیران اروپا را بر عهده داشت.

برلوسکنی 72 ساله که اکنون رهبر حزب «فورزا ایتالیا» و ائتلاف حاکم در ایتالیا است، به لطف قدرت رسانه‌ای، افکار عمومی کشورش را بخوبی مدیریت می‌کند به گونه‌ای که یک استاد دانشگاه ایتالیایی به روزنامه فرانسوی «لوموند» گفت: «تلویزیون نقش مهمی در استراتژی برلوسکنی بازی می‌کند. نصف ایتالیایی‌ها شبکه‌های او را نگاه می‌کنند و به او رای می‌دهند. برلوسکنی روی افکار آنها کار می‌کند و آنها را در رویا فرو می‌برد. این همان مکانیسم تبلیغات است.»

رسانه‌ها در تبلیغات

از نظر تبلیغات رسانه‌ای نیز سیلویو برلوسکنی سردمدار بود. او یکی از بزرگ‌ترین فعالان رسانه‌ای در ایتالیاست که شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پرشمار و همچنین تعداد زیادی روزنامه را در اختیار دارد که در جریان تبلیغات انتخاباتی از هیچ کوششی برای مطرح کردن نام نخست‌وزیر سابق دریغ نکردند هر چند برلوسکنی در بیانیه‌ای اعلان کرد از تمامی رسانه‌هایش درخواست کرده هیچ حرکتی برای تخریب رقیبان انجام ندهند و هدف آنها تنها تبلیغ باشد و نه تخریب دیگران. اما شبکه تلویزیونیRai ایتالیا نیز در یک اقدام بی‌سابقه طی چند شب از تک‌تک کاندیداها دعوت کرد تا در میزگردی با حضورکارشناسان مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی از مواضع خود دفاع کنند و جالب این‌که این برنامه‌ها که پخش جهانی هم می‌شد با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و باز هم برنامه سیلویو برلوسکنی و والتر والترونی بیشترین آمار تماشاگران را به خود اختصاص داد تا یک بار دیگر ثابت شود رقابت اصلی میان این دو نفر است اما در این برنامه‌ها هم برخلاف والترونی که با جدیت به سوالات کارشناسان پاسخ می‌داد برلوسکنی گاه از طنز و شوخی استفاده می‌کرد تا هم از خستگی یک نطق انتخاباتی بکاهد و هم گاه از زیر بار انتقادات فرار کند. به عنوان مثال وقتی یکی از کارشناسان سن بالای او را برای در دست گرفتن قدرت زیر سوال برد با لبخندی گفت: «شما با اعدادو ارقام چه کار دارید، بهتر است به حقیقت نگاه کنید. به موهای پرپشت و مشکی‌ام.» در حالی که کاشت موی او همین چند سال پیش به یکی از سوژه‌های داغ مطبوعات تبدیل شده بود. از دیگر اقدامات شبکهRai برای گرم کردن تنور انتخابات دعوت از تمامی کاندیداها برای شرکت در یک میزگرد تلویزیونی در شب 12 آپریل یعنی چند ساعت قبل از انتخابات بود که البته برلوسکنی و ولترونی این دعوت را رد کردند و حاضر نشدند در این شوی تلویزیونی حاضر شوند.

محمدرضا نادری گیسور


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: