روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
سه شنبه 06 تير 1396 / 02 شوال 1438 / a 27 Jun 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه سال نو
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 04 فروردين 1387 - ساعت 12:05
شماره خبر: 100933771231
باز عيد از راه رسيد و کلي خوراکي خوشمزه با خودش آورد
حمله لشکر تنقلات
آجیل، شیرینی و شکلات عضو جدانشدنی مشترک تمام عید‌دیدنی‌های نوروز ایرانیان است. بخصوص برای کودکان، خوردن آجیل و شیرینی از جذابیت‌های نوروز محسوب می‌شود. اما گاهی همین به یاد ماندنی‌ها، آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. گاهی هم شنیدن جمله <چاق شدی> بعد از تعطیلات سنگین است حتی اگر بعد از آن مخاطب بگوید یک خرده چاقی هم بهت می‌یاد.

در ایام نوروز ، برنامه غذایی روزانه معمولا دستخوش تغییر می‌شود. ممکن است بعضی افراد بخصوص کودکان و نوجوانان، صبح‌ها به علت دیر برخاستن از خواب و رفتن به مهمانی، صبحانه نخورند. نخوردن صبحانه دو ضرر دارد؛ اول این‌که موجب تمایل بیشتر به مصرف آجیل و شیرینی می‌شود و دوم این‌که مواد پروتئینی مورد نیاز به بدن آنها نمی‌رسد و ممکن است موجب کاهش رشد کودک شود.

گاهی نیز در ایام عید شیرینی و آجیل جانشین ناهار می‌شود و برخی افراد که در مصرف این تنقلات افراط می‌کنند، به علت سیر شدن و یا ترس از چاقی، یک یا چند وعده غذایی اصلی را حذف می‌کنند. هر چند تنقلات حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی است، ولی نمی‌تواند جانشین غذای اصلی انسان شود.درست است که حضور در مهمانی‌ها و تعارفات بیجا خیلی وقت‌ها سبب پرخوری می‌شود، اما با رعایت بعضی نکات بسادگی می‌توان از ابتلا به بیماری و تلخ شدن این ایام جلوگیری کرد.

همیشه خوب‌

در مهمانی‌های نوروزی شاید به علت سختی پوست کندن، مصرف انواع میوه کاهش یابد و تنقلات بیشتر مصرف شود. این موضوع بخصوص در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود. میوه‌ها با داشتن میزان بالای ویتامین، املاح و آب، می‌توانند به حفظ سلامت انسان کمک کنند. میوه‌ها چنانچه با پوست مصرف شوند، حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند که از بروز یبوست پیشگیری کرده و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و نیز باعث تنظیم تعادل فشار خون می‌شوند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. فیبر موجود در میوه‌ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. در بیماران دیابتی، مصرف فیبر غذایی موجب کنترل قندخون می‌شود. هر چند افراد دیابتی بهتر است از میوه‌هایی استفاده کنند که قند خون را کندتر بالا می‌برند مثل موز، سیب، گیلاس، خرما، انجیر، هلو و آلو.

همیشه بد

هر اندازه که مصرف میوه خوب است و توصیه می‌شود، برعکس مصرف شیرینی مضر است. اما چه می‌شود کرد. شیرینی، شکلات، گز، سوهان و پشمک از ملزومات سفره هفت‌سین و سال نو هستند.زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ عوارض بیشتری را در مقایسه با مصرف بی‌رویه آجیل به همراه خواهد داشت.

شیرینی‌ها به لحاظ داشتن انرژی زیاد بویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند، در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل تاثیر بیشتری دارند.

افراط در مصرف قند و شکر و تمام مواد غذایی تهیه شده از آنها و نیز زیاده‌روی در مصرف مواد نشاسته‌ای، می‌تواند علاوه بر چاقی، موجب افزایش تری‌گلیسرید خون نیز شود. تری‌گلیسرید یکی از انواع چربی‌های نامطلوب خون است و افزایش درازمدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی‌های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی  عروقی می‌شود. مصرف مواد شیرین به سلامت دندان‌ها نیز لطمه زده و باعث پوسیدگی مینای دندان و فساد دندان‌ها می‌شود.

مصرف بی‌رویه شیرینی در اطفال با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد، موجب کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد این گروه می‌شود؛ همچنین استفاده از برخی ترکیبات نظیر رنگ‌ها، کاکائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید.

آجیل زشت‌

آجیل با داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا از مواد مفیدی است که مصرف آن توصیه می‌شود؛ اما توجه داشته باشید انواع آجیل معمولا به صورت بو داده و پرنمک در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که در صورت مصرف زیاد موجب افزایش فشارخون و تجمع آب در بدن می‌شود. در مجموع مصرف آجیل پرنمک و شور مفید نیست و به سلامت انسان آسیب می‌زند.مغزها چون حاوی مقدار زیادی چربی هستند، موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که چربی‌های گیاهی موجب افزایش وزن نمی‌شوند و می‌توان از آنها به طور نامحدود استفاده کرد. حال آن که این تصور صحیح نیست و چربی‌های گیاهی و مایع نیز مثل چربی‌های حیوانی و جامد باعث چاقی می‌شوند. بنابراین باید به طور متعادل و مناسب از آنها استفاده کرد.

آب بنوشید

در ایام تعطیلات سال نو به دلیل دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی خارج از خانه، معمولا مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد. این مساله می‌تواند مشکلاتی برای سلامت انسان ایجاد کند که بارزترین آنها، بروز یبوست است. در حقیقت، آب یکی از مهم‌ترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه بخصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، ناراحتی ایجاد می‌کند.
توصیه می‌شود برای نوشیدن آب برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم و این ماده حیات‌بخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم. هرچند مشکلات شهرسازی در کشور ما و نبود دستشویی‌های عمومی مشکلات دیگری را برای شما ایجاد می‌کند.

سبزی فراموش نشود

در ایام نوروز به دلیل تغییر در برنامه روزانه، مصرف سبزی و سالاد کاهش می‌یابد. چرا که افراد، بیشتر وقت خود را خارج از خانه سپری می‌کنند یا در خانه به پذیرایی از میهمانان مشغول هستند. عدم مصرف سبزی و سالاد موجب بروز یبوست می‌شود. بعلاوه چون انواع سبزی‌ها، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت انسان هستند، عدم مصرف یا کمبود مصرف آنها در برنامه غذایی روزانه باعث می‌شود ویتامین‌های لازم به بدن انسان نرسد و شخص دچار کمبودهای ویتامینی و املاح شود.

دارو آجیل نیست‌

پرخوری و بدخوری از معایب تعطیلات بلند نوروز است. این بدخوری‌ها عواقبی هم دارد.  بهترین درمان این مشکلات، کنترل خورد و خوراک است. بسیاری به طور سنتی  سراغ عرقیات خانگی می‌روند که در بیشتر مواقع مفید است، اما برخی افراد در مواقع بروز این مشکلات، خودسرانه دارو می‌خورند که بهتر است  حتما زیر نظر پزشک معالج و با مشاوره وی، دارو مصرف شود.

آجیل خوب‌

در تعطیلات سال نو، بازار مهمانی و دید و بازدید رونق زیادی دارد و به همان نسبت مصرف انواع آجیل و خشکبار افزایش می‌یابد. انواع آجیل که شامل بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام‌زمینی، بادام هندی و گردوست، حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی است و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفید است. مغزها به علت داشتن چربی زیاد، بسیار پرکالری هستند و برای افراد لاغر و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند، مفید است.

چربی موجود در مغزها از انواع چربی‌های گیاهی غیراشباع است. این نوع چربی به علت داشتن اسیدهای چرب با چند باند مضاعف، موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون نمی‌شود و در نتیجه زیانی برای قلب و عروق ندارد، حتی در کاهش چربی‌های نامطلوب خون نیز موثر است.

علی اخوان بهبهانی‌


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: