روزنامه جام جم
صفحه اصلی روزنامه درباره ما ارتباط با ما پیوندها راهنمای سایت بورسبورس آب و هواآب و هوا انتشاراتانتشارات اشتراکاشتراک آرشیو روزنامهآرشیو روزنامه
دوشنبه 07 فروردين 1396 / 28 جمادي الثاني 1438 / a 27 Mar 2017
صفحه اول روزنامه
سياسي
راديو و تلويزيون
اقتصاد
فرهنگي
جامعه
ورزش
دانش
جهان
حوادث
ايران زمين
گفتگو
سلامت
انديشه
صفحه آخر
جستجوی پیشرفته
ضمائم
ویژه نامه ها
ويژه نامه سال نو
نسخه چاپی فرستادن با پست الکترونیک
يكشنبه 04 فروردين 1387 - ساعت 12:33
شماره خبر: 100933863929
دچار بحران هويت‌
«درب خودرو باز است». خانم این جمله را چندین بار تکرار می‌کند و تا در را نبندید، آرام نمی‌گیرد. اوایل که سمند در خیابان‌های تهران ظاهر شد، خیلی‌ها به عشق شنیدن این جمله سوار تاکسی‌های زرد رنگ می‌شدند. بعد دیگر این جمله رفته رفته روی اعصاب همه بود. بعضی‌ها در جواب «درب خودرو باز است.» می‌گفتند: «کور نیستم که، خودم می‌بینم.» ماجراهای خودروی ملی به همین جا ختم نشد.
 اول این که کم‌کم هویت این خودرو زیر سوال رفت. آیا سمند خودرو ملی بود. بعدها کم‌کم مشخص شد که طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو و متعلق به کشور فرانسه است. قالب‌های اصلی بدنه آن  ساخت شرکت میازو ژاپن که یک شرکت درجه دو در زمینه قالبسازی است، ساخته شده است. حالا چرا سمند خودرو ملی است و دیگر خودروهای مونتاژ داخل که دارای همین وضعیت هستند، خودرو غیرملی هستند، سوالی است که پاسخی نمی‌توان برای آن یافت. سمند آمد و با تولد آن زمان مرگ پیکان فرا رسید. همه با اشتیاق نقدا و قسطی اقدام به خرید ماشین جدید کردند. به این ترتیب پیکان با تاریخی 40 ساله به موزه فرستاده و خط تولید آن متوقف شد.

با وجود همه ایرادهایی که پیکان در طول این سال‌ها داشته، ایرانی‌ها با آن خو کرده‌اند و حس غریبی در میان همه آنها که سال‌ها با پیکان زندگی کرده‌اند، وجود دارد و خیلی‌ها می‌گویند دلشان برای پیکان صفر تنگ می‌شود.

سمند امسال ماه‌های پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت. بعد از این که دچار بحران هویت شد منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عنوان کرد که عملیات نصب موتور ملی روی خودروهای سمند بعد از تیر ماه سال جاری آغاز شده و در اسفند ماه همین سال تولید انبوه سمند با موتور ملی در دستور کار ایران خودرو قرار می‌گیرد.

ظاهرا موتور ملی ساخته شده در ایران خودرو قابلیت آن را دارد تا در خودروهای 405 و پژو پارس نیز نصب شود. علاوه بر این سمند به کشورهای مختلفی ازجمله سوریه، اوکراین، عراق، آذربایجان، ونزوئلا، چین، سنگال و... صادر شد. این خودرو قرار است در آینده‌ای نزدیک به ناوگان پلیس عراق بپیوندد. همچنین سفیر روسیه در تهران گفت سمند به عنوان خودروی ملی ایران از جایگاه ویژه‌ای بین مردم روسیه برخوردار است، به طوری که هر روز شاهد تردد بیشتر این خودرو در بازارهای روسیه خواهیم بود.

این خودرو در سال 1385 به روسیه صادر شد. شرکت ایران خودرو همچنین مونتاژ این خودرو را در آذربایجان، سوریه، ونزوئلا، چین و سنگال در برنامه دارد.

نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک: